Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskrift under 18, hvad gælder?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 16
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino :)

Sidder lidt og undrer mig over, hvornår man som mindreårige/under 18, kan underskrive et dokument, hvor det er gyldigt?
Fordi nogle siger det ene, og andre siger det andet? Det afhænger måske, hvad det drejer sig om?



Eksempel 1:

2 drenge bytter en T-Shirt for penge, hvorefter de begge underskriver en salgsaftale.
Minimum en af dem er under 18, er den gyldig?'



Eksempel 2:

1 dreng under 18 køber en enkeltmandsvirksomhed af en anden person, så han i teorien bare overfører tingene, dokumenter osv, mens firmaet bare bliver slettet...
Gyldig?


Hmm.. når jeg tænker mig om, er der faktisk ikke rigtig nogen forskel, men alligevel.. xD
På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Juridisk set bliver man først myndig, når man fylder 18 år. Men det er korrekt, at unge over 15 år får en del rettigheder, og derfor kan man med lidt sproglig frimodighed måske kalde det for "delvis myndig". 

En ung under 18 år kan ikke påtage sig gældsforpligtelser, og derfor kan en ung under 18 år ikke indgå økonomisk bindende aftaler, medmindre de betales kontant og med penge, som den unge selv har tjent eller fået til sin frie rådighed.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Sommerfyr:
En ung under 18 år kan ikke påtage sig gældsforpligtelser, og derfor kan en ung under 18 år ikke indgå økonomisk bindende aftaler, medmindre de betales kontant og med penge, som den unge selv har tjent eller fået til sin frie rådighed.

.....Ja, og alligevel kan en aftale være bindende hvis køber var i god tro og/eller hvis aftalen fuldbyrdes uden indvendinger fra nogle af parterne. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)