Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, bitcoins, og salg af virtuelle produkter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har tidligere haft et par tråde om mit firma, som siden er gået neden om og hjem - dog ikke på grund af underskud.

Bitcoins blev i oktober fritaget momspligt (source: http://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/22097315)

Mit firma gik ud på, som en proces:

Købe bitcoins (Via copenhagenbitcoin.dk)

Købe virtuelle produkter (Skins til Counter strike global offensive / et online spil til dem der ikke kender det) som har en markedsværdi men som ikke er fastsat ("kursen" kan svinge, ligesom alt andet - men er ikke en valuta)

Omdanne disse virtuelle produkter til andre af samme kategori (samme spil, bare andre "items")

Sælge dem via min hjemmeside eller via facebook til udelukkende danske kunder, via mobilepay, swipp, bankoverførsel, etc.

^ Repeat.

Problemet ligger i, så vidt jeg har forstået, at jeg ikke må "betale" moms for Bitcoins (hvilket slet ikke er nævnt - før eller efter lovgivningsændringen - i de faktura jeg har fra copenhagenbitcoin.dk), men at jeg SKAL tage moms for de produkter jeg sælger til mine danske kunder. Men samtidig, at jeg ikke må tage moms for dem, når jeg teknisk set ikke har betalt moms for dem.

Mit spørgsmål ligger i: Er der nogen som helst smutvej eller loophole jeg kan bruge? Nogen moms/skat regler jeg ikke kender til? Jeg er yderst frustreret over, at jeg ikke umiddelbart kan køre mit firma pga denne nye momslov.

Det er udelukket at købe mine produkter for danske kroner - jeg kan kun købe dem for bitcoins.

Så jeg er en smule desperat efter en løsning så mit firma kan komme på benene igen, da det er noget jeg har arbejdet meget hårdt for at få op og køre.

På forhånd tak, Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er så komplekst at du skal bruge en revisor

Med mindre bitcoins er en nødvendig del at foretningen accepter skat ikke bitcoins som del af forretningen - og din fakture skal i alle fald mig bekendt være in godkendt valuta - som du så kan få vekslet over i bitcoin - men med risiko for at vekslingen ses som privat - og ikke del af forretningen 

Du kan lade f.eks coinify.dk så for veksling og være ude over den del

Det lyder korrekt at du ikke - hvis du køber bitcoins har moms - men køber du skins af en eller andet så er det de almindelige momsregler - og købsmoms MEN - kan du KUN købe produktet i bitcoin - så er der to ting

1 du skal kunne identificere og redegøre 100% for sælger navn og adresse

2 du må anvende en dagskurs

3 alm momsregler gælder - og er det en ikke momsregistret er der ikke moms at bogføre  og ellers kan det være importmoms - men så har du jo heller ikke betalt moms og derfor er det jo fint nok du ikke kan fratrække moms af det køb. Man kan jo ikke trække moms fra man ikke har betalt.

Du skal naturligvis tage moms for dine salg - til danske - og EU private for den sags skyld også - uanset bitcoin eller andet

Se det som alm handel - med bitcoin som en vekselkurs - men du kan ikke bogføre salg og køb i bitcoin - det kan du kun i godkendt valuta - og du SKAL kunne indentificere både sælger med navn og adresse som min - og samme for køber - og det kunne også være problem her

Jeg kan ikke se nogen ny momslov i det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit hurtige svar - og beklager mit langsomme. Sygdom er ikke sjovt.

Hvis jeg forstår dig ret..

Hvis jeg kan få en faktura på det jeg køber (med bitcoins) af min sælger (med navn og adresse), og bogfører alting i DKK (ved dagskursen af BTC), samt producerer en faktura til dem der køber af mig - Så kan det lade sig gøre?

Det virker som om der stadig er det problem tilbage med moms og bitcoins - da jeg ifølge SKAT's - dog ikke bindende - svar, skal tage moms for de produkter jeg sælger når det er virtuelle produkter solgt til danskere.

Er der noget jeg har misforstået?

Igen tak

-Christian

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianKS:

Det virker som om der stadig er det problem tilbage med moms og bitcoins - da jeg ifølge SKAT's - dog ikke bindende - svar, skal tage moms for de produkter jeg sælger når det er virtuelle produkter solgt til danskere.

Der er som sådan ikke en problem i forhold mellem bitcoins og moms. I forhold til moms  skal en bitcoin opfattes på lige fod med enhver anden valuta (euro, us dollar m.m.) 

Du skal som dansk momsregistreret virksomhed omregne og angive/indberette din moms i DKK. Med andre ord, du kan ikke slippe for at følge samme momsregler som alle andre ved at handle/bruge bitcoins som "valuta"

Tror at mange misforstår det omkring bitcoins og moms, den fritagelse du nævner i dit oprindelige indlæg er kun en fritagelse for moms i den transaktion hvor du veksler DKK til bitcoins eller omvendt.

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke interesseret i at "slippe" for at betale moms - beklager hvis det ikke har været udtrykket klart nok.

Så vidt jeg har fået af vide, så må jeg ikke opkræves moms for vekslingen mellem DKK og BTC (og da jeg bruger BTC til at købe mine produlter med, vel også dem), men jeg skal teknisk set betale moms når jeg sælger mine produkter videre for danske kroner til danske kunder.

Hvis ikke det var det du mente, er jeg lidt lost må jeg indrømme.

Edit: For lidt mere uddybelse, er mit spørgsmål, om mit firma overhovedet kan lade sig gøre på den måde jeg har nævnt det på i trådstart.

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Et par hurtige ting jeg kom i tanke om som kunne være nyttige til yderligere hjælp.

Min sælger er bosat i Sverige, og har intet imod at lave en faktura til mig.

Så vil den fulde pris jo som udgangspunkt være inkl moms - lad os sige 1000DKK (og evt omregnet fra svenske), hvor 250kr af dem er moms. Momssatsen er jo den samme i Sverige.

Og så betale de 25% når vi sælger vores produkter.

Ville det løse problemet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er momsregistret - så skal sælger ikke lægge moms på til dig - og det må du jo være når du taler om, at lægge 25% moms på

Du må ikke bogføre i Bitcoin som udgangspunkt - og bør derfor få regning i SKK eller DKK som du så omregner - men du må heller ikke bare købe i bitcoin da det vil ses som en privat hævning http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2156173 det forudsætter mig bekendt, at selve handlen er afhængig af den kun kan købes i bitcoin

I kan køre via coinify.dk og få faktura i DKK og du betaler så via dem med Bitcoin - og det vil fungere.

Momsmæssigt er der intet specielt - køb fra Sverige når du er momsregistreret angives som importmoms fra EU men der skal ikke være moms på regningen og dermed er der heller ikke moms at trække fra - blot importmoms at angive - og ja - du skal så lægge moms på dit salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for dit svar.

Et par ting.

Jeg kan ikke forstå hvorfor du nævner Coinify (nu flere gange). Hvad er der galt med at købe det via Copenhagenbitcoin.dk ?

Det er umuligt for os, at køre vores firma uden bitcoins - pga vores sælger, og pga forskellen i pris af de produkter vi køber.

Vi havde en omsætning på 700.000 i de første to måneder, så momsregistrering var, så vidt vi kunne forstå, en nødvendighed. Er dette ikke korrekt?

Kunne jeg bede dig om, at lave en "case" for mig? Så jeg er helt sikker på, hvordan det kan gøres korrekt, da jeg ikke vil misforstå noget. SKAT har ikke været til meget hjælp i de samtaler jeg har haft med dem.

God weekend!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianKS:

Jeg kan ikke forstå hvorfor du nævner Coinify (nu flere gange). Hvad er der galt med at købe det via Copenhagenbitcoin.dk ?

Det er umuligt for os, at køre vores firma uden bitcoins - pga vores sælger, og pga forskellen i pris af de produkter vi køber.

Vi havde en omsætning på 700.000 i de første to måneder, så momsregistrering var, så vidt vi kunne forstå, en nødvendighed. Er dette ikke korrekt?

Coinify er noget helt andet at købe bitcoins - De går imellem om du vil - så du sælger i dkk - eller svensker gør det i SKK - men den der betaler får beløbet i bitcoins og betaler i bitcoin - men sælger får sin egen valuta. Her veksler sælger slet ikke - sælger har kun sin egen valuta at forholde sig til og coinify er ren mellemmand der tager en kursskæring og al handel fra sælgers synspunkt sker i egen valuta og er dermed skattemæssigt let. Bruges blandet andet af hungry.dk hvor købere kan betale i Bitcoin. OM det fungerer for jeres sælger i Sverige ved jeg ikke, så det bare som let rent skatte og bogføringsmæssigt

Jo I er klar momspligtige med den omsætning hvis det er alm momspligtigt salg I har med at gøre som jeg går ud fra - og så skal I jo ikke betale moms ved købet i Sverige men bogføre og angive importmoms

Hvordan I bogfører ved jeg så ikke helt, men går ud fra I jo stadigt bare må bogføre købet i DKK som I bruger til præcis den kurs I betaler med den dag i køber - og salget går jeg så ud fra sker i DKK - ellers vil jeg klart anbefale en revisor vurdering og det må der da være råd til med den omsætning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Aug 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det er muligt uden Coinify?

Og jeg har misforstået forkert, at der kun er importmoms når det er uden for EU?

Men, for at komme med et konkret eksempel (tallene er antaget, at jeg skal betale købsmoms)

Jeg køber produkter for 1000kr inkl moms fra min svenske ven (som er privatperson, ikke firma). Jeg får en faktura fra ham, hvor alting selvfølgelig står som det skal.

Jeg sælger produktet til 1180kr inkl moms - køber får selvfølgelig en faktura på dette.

Så skal jeg betale 45kr i moms.

Er dette korrekt? Og ovenstående spørgsmål?

Og i så fald, så lyder det da til, at der ikke er nogen problemer i at køre min virksomhed som jeg troede?

Mange tak for dine svar, de har været yderst hjælpsomme, omend svære at forstå for en med så sparsom viden som mig.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)