Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at betale ydelse med en ydelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 44
Fra  MediaBroke Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Som overskriften siger, er det lovligt at betale en ydelse med en ydelse?

Sæt jeg skal have lavet et logo, i stedet for at betale en sum penge for det. Så "betaler" jeg ved at lave et stykke programmering af samme værdi som logoet?

Altså en ydelse for en ydelse? Jeg tænker bare om der er nogle regler i regnskabsloven omhandlende dette?

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har selv gjort det tidligere - det er en let måde at få et logo eller lidt programmering for ingen pris.

Men jeg har altid udstedt en faktura til dem - og bedt dem om at udstede en faktura på samme beløb til mig. Vi overførte derefter pengene til hinanden - og så er den potte jo ude. Og det fremgår af regnskabet. 

Men ved ikke om man bare må bytte med ting uden at afregne moms og skat af det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tom Frank Christensen:
Men ved ikke om man bare må bytte med ting uden at afregne moms og skat af det.
det må man absolut ikke - men ja man må som du gør - sende en faktura med moms - og så en faktura med moms retur for det andet arbejde og indberette korrekt. Det forudsætter naturligvis at begge dele er noget der skal bruges i momspligtig aktivitet. Man må jo ikke fakturere noget fra firmaet som så betale med noget der skal bruges privat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det må man absolut ikke

Kilde?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Cookie - John Hannover:
det må man absolut ikke

Kilde?

Momsloven og statsskatteloven! 

I og med der er tale om at bytte ydelser til samme pris (som jeg forstår indlægget), så kunne man måske tænke et netto-princip og sige det går lige op. Så hele problemstillingen er (som jeg ser det) om begge parter har fradrag både moms- og skattemæssigt for den ydelse som de hver især køber/bytter.

Men en ting er sikkert begge ovennævnte love giver helt klart John ret i hans indlæg, 2 erhvervsdrivende må ikke bytte ydelser uden at afregne skat og moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Cookie - John Hannover:
det må man absolut ikke

Kilde?

jesper svarede fint

Det er jo så heller ikke et problem når det jo er samme beløb. Af bla,a moms hensyn skal der altid moms med på en leverance - også ved bytter - men begge trækker den jo fra

Værre var det hvis den ene ikke er momsreg. for så går regnskabet jo ikke lige op for der ville den ikke momsregistrede jo have momsen som udgift - men ellers -

Bare en regning fra den ene til den anden - barterhandel kræver moms og dokumentation som alt andet - begge dele skal indgå i selskab/virksomhedens omsætning og moms grundlag - men der overføres ingen penge og momsen koster ingen af dem noget som helst da den jo også går lige op - A modtager moms fra B - og B modtager samme moms fra A

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Phillip

Se evt. her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=69025

Altså, som alle skriver, så skal I bytte faktura såvel som ydelse. Fordelen er, at du vil kunne dokumentere et aktivitetsniveau i dit firma - såvel, som at det vil (optimalt set) afspejle sig i Danmarks BNP. Så ved at gøre det på den 'regelrette' måde, så styrker dit eget firmas aktivitet (som kan være en god ting, hvis du f.eks. skal tale med en bank om penge - så kan du vise, at du har noget aktivitet i dit firma).

SKAT er jo ikke indblandet i det (som jeg med min lille forståelse forstår det), da I jo netop udveksler den samme værdi.

Men, når alt dette er sagt, så er der jo ikke nogen, der aktivt undersøger sådannoget.. Drinks

Men, det vil klart være det 'smukkeste' og bedste at gøre det på den rigtige måde.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det du siger er at hvis alle dine antagelser er korrekte, så er det ikke iorden.

Men grundspørgsmålet om lovligheden af at to erhvervsdrivende bytter ydelser ér selvfølgelig lovligt ... der skal stadig væk byttes og bogføres fakturaer, og alle andre lovgivninger skal overholdes.

Så vil det meste rigtige svar imo. være "Ja det er lovligt, men du skal selvfølgelig overholder lovgivningen og stadig kryds-fakturere, men der er ingen grund til at faktisk er overføre beløbene.

Jeg tror godt trådstarter selv kan regne ud at han selvfølgelig ikke må bytte en ny udestue i privaten for et website til maleren ... det gir ligesom sig selv.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

men der er ingen grund til at faktisk er overføre beløbene.

Konkursloven er faktisk en meget god grund til ikke bare at udligne, betaling med ydelser vil (formentlig) i de fleste tilfælde være "betaling med usædvanlige betalingsmidler" som kan omstødes.

Men er man sikker på den man handler med ikke ryger i de problemer kan man selvfølgelig bare udligne fordringerne med hinanden og ikke rent faktisk overføre. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)