Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg sælge kendte citater?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg håber at en eller flere kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

* I hvilket omfang må jeg bruge/sælge citater sagt af 'kendte' mennesker?

     - eks. citater fra film, fodboldspilleren Pelé, Martin Thorborg og andre kloge mennesker.

Må jeg eks. sælge vand flasker med deres citat? T-shirts? Tryksager? Bøger? Plakater? Kasketter? Huer? iPhone covers? Stearinlys med tryk? Det er ikke produktet, men lovgivningen der interesserer mig.

Jeg har læst 'bekendtgørelse af lov om ophavsret' igennem og stødt på nogle dilemmaer.

§ 3: Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.

§ 4: Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

§ 22: Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. (særlig vigtig)

§ 32: Diskussionsudsendelser i radio og fjernsyn, hvorunder almene spørgsmål drøftes, må gengives uden ophavsmandens samtykke. Ophavsmanden har dog eneret til at udgive samlinger af sine egne indlæg.

* I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvorvidt 'et værk' også omfatter enkelte citater? 

* Skal der altid skrives afsender på citatet? Eks. smil til verden og verden smiler til dig - her optræder der ikke en kendt afsender...

Jeg håber, at nogle af jer er klogere på emnet end jeg er og har lyst til at hjælpe :-)

Mvh. Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, du bliver jo nødt til at sætte dig ind i lovgivningen på området - og mit råd ville være at bruge penge på at få gode råd af en advokat med speciale i ophavsret. 

Læs evt lidt her. Især side 3 og 4 (mener jeg, det var) : http://www.tio.dk/download.asp?id=459

Fra Glostrup
Tilmeldt 21. Jan 16
Indlæg ialt: 108
Fra  EC Service ApS Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth, 

Umiddelbart så ville mit bud være at du IKKE må sælge andres citater på den måde... Men omvendt, så har jeg set en del plakat-trykkerier gøre det? :) Men min mavefornemmelse siger: No-go! 

- Erdal

Tilmeldt 23. Jan 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger lige med, da jeg står lidt i samme dilemma med nogle af mine hobbyprodukter...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

citater er beskyttet af helt samme ophavsret som alt andet. Man har ret til at citere andre i citat sammenhæng, hvis der er en relevant indholdsmæssig baggrund - man skriver om atomkraft og citerer så Niels Bohr for at have sage "xxxx" i kortere citat med kilde anvigelse.

Man må ikke kommercielt bruge citater på anden måde end alt andet - kunst - musik - billeder mm på anden vis end helt alm ophavsretslov

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)