Specialeovervejelser Vi er netop gået i gang med at skrive speciale om forandringskommunikation og er meget optaget af meningsskabelse i forbindelse med forandringer i organisationer. Vi vil derfor meget gerne undersøge, hvordan kommunikation kan skabe mening for medarbejdere i forbindelse med forandring. Mere specifikt er vi interesseret i at undersøge, hvordan motivationen bliver påvirket hos medarbejderne samt hvorledes motivationen kan bevares, såfremt dette er relevant. Derudover kunne det være interessant at undersøge, hvorledes medarbejderne identificerer sig med organisationen i forbindelse med en forandring, samt hvordan identifikationen hos medarbejderne kan skabes, således at medarbejderne fastholdes.
Forandringen kan være i gang netop nu, men den kan også være etableret for 1-2 år siden. En forandring kan være: (dette er naturligvis kun eksempler og vi er meget åbne overfor andre muligheder)
Ovenstående er vores umiddelbare tanker om specialet, men vi er også meget interesseret i at høre, hvad I kunne finde relevant at få undersøgt indenfor emnet forandringskommunikation.
Empiri I forhold til indsamling af empiri kunne vi tænke os at foretage en spørgeskemaundersøgelse samt opfølgende interviews (af kort varighed). En spørgeskemaundersøgelse vil hjælpe os med at identificere nogle mønstre i de mulige problemstillinger, som vi efterfølgende kan få uddybet i de opfølgende interviews. Vi vil gerne afdække både ledernes og medarbejdernes perspektiv, hvorfor det vil være optimalt at interviewe begge parter, såfremt det kan lade sig gøre. Det skal nævnes at vi også er villige til udelukkende at lave interviews, hvis I skønner, at dette er bedst i forhold til den tid, I kan afsætte til specialet. Specialeperioden går fra 1. februar og 4 måneder frem, hvorfor empiriindsamlingen vil foregår hurtigst muligt, såfremt dette passer jer.
Bidrag til jer Vores speciale vil kunne give jer et indblik i, hvorledes jeres medarbejdere forstår den udvikling I står over for og samtidig give jer nogle konkrete redskaber til, hvordan kommunikationen kan være med til at styrke eksempelvis motivationen (og identifikationen) hos medarbejderne. I vil få udleveret vores speciale og vi kommer gerne ud og præsenterer resultaterne for jer, såfremt I ønsker det. Specialet kan endvidere angives som fortroligt.
Om os Vi er tre kandidatstuderende fra Aarhus BSS, Aarhus Universitet, der studerer Virksomhedskommunikation på vores 10. og sidste semester. Jesper har en bachelor i Tysk og Kommunikation fra Aarhus BSS, Aarhus Universitet, mens Michelle og Dina har en bachelor i Kommunikation og Digitale Medier fra Aalborg Universitet.
På vores 8. semester beskæftigede vi os med forandringskommunikation i forbindelse med et stort semesterprojekt i faget “Corporate Communication og interne stakeholdere”. Her samarbejdede vi med B2B virksomheden Nielsen Dekor, hvor vi undersøgte virksomhedens forandringskommunikation og medarbejdernes motivation i forbindelse med nogle store interne forandringer. Samarbejdet var spændende for både virksomheden og os, hvilket også kom til udtryk da vi afsluttede denne eksamen med et 12-tal.
Hvis noget af ovenstående ønskes uddybet, så kontakt os endelig.
Venlig hilsen Jesper, Dina og Michelle
Michelles kontaktoplysninger: Tlf.: 26 19 26 46 Mail: Michelle-Nielsen@live.dk |
Hej Michelle
Er lige faldet over dit indlæg. Beklager at I ikke fik den store respons.
Det lyder som et rigtig interessant emne, og jeg kunne godt tænke mig at læse specialet, hvis det er muligt?
Interesserer mig selv meget for intern kommunikation, forandringer og motivation :-)
Mvh Stine