Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Strategi for valg af selskab - 2 personer med holding?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 16. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Niber Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Først og fremmest er jeg positivt overrasket over at se, hvor behjælpelige folk er herinde - det er storslået! Smile

Jeg håber i kan hjælpe her også.

Historien er, at min bror og jeg har stiftet et Interessentskab I/S. Situationen er, at vi nu skal sælge nogle helt andre varer, sideløbende. Vi vil gerne holde det hele adskilt, og samtidig have mulighed for at udvide vores forretninger i fremtiden, uafhængige af hinanden.

Vi har undersøgt en masse, og kraftigt overvejet at lukke vores nuværende I/S, da navnet er intetsigende i forhold til den anden forretning vi kører. (Og fordi det er et I/S, og kræver 2 personer, for altid).

Dernæst ville vi hver især, oprette hver vores slags ”holding” selskab, og gennem dem, eje 50% hver af det selskab der fortsætter hvor I/S’et lukkede.
Disse ”holding” selskaber, skulle være enkeltmandsvirksomheder.

Det selskab, da før var I/S, havde vi tænkt nu skulle være et fleksibelt selskab, ment på den måde at det selskab, skal have to afdelinger. Den ene afdeling til den forretning vi allerede har kørende, og den anden afdeling, til den nye forretning vi starter nu.
Skulle dette fælles selskab, være I/S, delt mellem de to holding selskaber?

Har i andre idéer til hvordan vi løser det, så vi ender ud med hver især at kunne lave forretning ved siden af, men samtidig dele indtægt og arbejde i den delte virksomhed?

Mange tak på forhånd!

Mvh. Nicklas Berntsen


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Holdingselskaber kan ikke være enkeltmandsfirmaer. Det giver ingen mening. Det er et begreb som bruges i forbindelse med ApS, a/s mv.

Løsningen kan være at hver jeres aktivitet lægges i hvert jeres enkeltmandsfirmaer som så kan lave et I/S sammen. Men IS vil ikke være anderledes end det i har i dag. At lave et nyt vil ikke ændre noget i forhold til skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Whiskey  - og husk at hvert selskab - når det laves i selskabs form giver en del omkostninger og adm  så lav ikke ting mere kompliceret end nødvendigt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html og se under selskab - og regn med det er den størrelsesorden PER selskab ofte - 

jeg kan se jeres I/S er så nyt som Dec 2015 så tal hellere med en rådgiver om hvad det er der skal til - det er muligt det hele kan køre i det 

Husk - selv om I er brødre en god ejereaftale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 16. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Niber Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

(også til Whiskey)

Tak for svar!

Det er ikke ment som det officielle "holding", det var bar et begreb vi brugte. Vi er kun ude efter personlige virksomheder, så ingen ApS el.lign. Det er nemlig gratis, præcis som dit skema viser.

Men, for at skære det ud i pap: Så kan vi hver især oprette en enkeltmandsvirksomhed, og så dele en 3. virksomhed, som ville være et I/S?

Og det I/S, kan så have et neutralt navn, og både være ansvarlig for 2 hjemmesider med to forskellige forretninger?

Grunden til vi laver nyt, er både at navnet var tiltænkt den første forretning alene, og at vi ser nogle ulemper, såfremt en af os skulle væk fra det fælles. 

Mvh. Nicklas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

nikvb:

or at skære det ud i pap: Så kan vi hver især oprette en enkeltmandsvirksomhed, og så dele en 3. virksomhed, som ville være et I/S?

Og det I/S, kan så have et neutralt navn, og både være ansvarlig for 2 hjemmesider med to forskellige forretninger?

jep. Det kan være godt at sørge for at bruge et regnskabsprogram der kan bogføre afdelingsregnskab når du har to helt forskellige forretningsområder - som i visse fald skattemæssigt kan være vigtigt at kunne hold især, ligesom det jo er vigtigt for jer, at I ved hvad I tjener på og hvad I måske ikke tjener på - men igen - tal lige med en økonomiperson om behovet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 16. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Niber Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

 jep. Det kan være godt at sørge for at bruge et regnskabsprogram der kan bogføre afdelingsregnskab når du har to helt forskellige forretningsområder - som i visse fald skattemæssigt kan være vigtigt at kunne hold især, ligesom det jo er vigtigt for jer, at I ved hvad I tjener på og hvad I måske ikke tjener på - men igen - tal lige med en økonomiperson om behovet

vh John Hannover

Ja, en ejeraftale er under alle omstædigheder et must.

Det er rimelig nyt det hele ja, så en revisor ville være en god idé her i opstarten?

Det har du fuldstændig ret i mht. regnskab, jeg har så lige undersøgt at vores foretrukne "Dinero", ikke tilbyder afdelingsregnskab.

Du har før nævnt Summasumarum som løsning, og det er vel bare ca 150 kr. om måneden, så har vi særskilt regnskab for hver forretning? Men det må en revisor også kunne svare på, hvad der er bedst i vores tilfælde.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Husk - selv om I er brødre en god ejereaftale

Dagens absolut bedste råd.

Hans

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke oprette IVS´er til en 2 kr pr stk. Det kan man nemt gøre selv og det koster 600.- kr i gebyr pr IVS. Til gengæld står i ikke med risikoen.

Som jeg ser det er i overhovedet ikke anderledes stillet med jeres opsætning af personlige virksomheder og I/S´er til højre og venstre. I sidste ende plukker de jer for hver en reje i har, og i hæfter stadig for hinanden.

Mit driftselskab er delt op med en ejerandel på 80/20 som ejes af mig og min kompagnon IVS holdings. Det giver os den ekstra sikkerhed og har ikke kostet meget at stable på benene. Da vores holdingselskaber alene fungerer som finansielle holdingselskaber koster det meget lidt at holde dem kørende. Driftselskabet koster selvfølgelig lidt i årsregnskab, men der skal vel også ske noget i jeres selskab og så er de 10-12.000 det koster 1 gang om året ikke meget.

Opsætningen i jeres tilfælde kunne lyde på et fælles IVS Holding som ejer det antal driftselskaber i ønsker at oprette. Ejerskabet af jeres holding deles 50/50 og husk for himlens skyld at få lavet en anpartsindehaveroverenskomst. Fordelingen af et sådan holding vil reflektere fordelingen i de øvrige selskaber (driftselskaber). 

Jakob Tøjner har nogle ret gode videoer der fortæller mere om de ting : http://www.ditselskab.dk/

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)