Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grafiker og kunstner - Knækkede nakken på bureaukrati

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg har netop lukket mit cvr nummer efter 6 år med op- og nedture. Jeg har tjent 120.000 kr. på en enkelt måned, men også prøvet at tjene 60.000 kr. på et helt år. Indtjeningen var baseret på kunstnerisk virksomhed, men også grafisk design. Nogle gange også skrive og fotoopgaver.

Det blev for hårdt, forvirrende og uoverskueligt med skat og regnskab. Jeg havde ikke rigtig råd til revisor og det var en kamp for mig at overskue.

Nu er jeg startet med at studere og nyder det enkle liv igen.

Men så er mit spørgsmål:

Er det muligt stadig at tage i mod en logo opgave eller maleribestilling og så bare betale skat af de enkeltstående tilfælde?
Jeg er lidt forvirret. Kan se andetsteds i aminodebatten at man ikke må kalde ting hobbyvirksomhed. Hvad skal jeg så søge på. Jeg ORKER ikke moms mere.

Jeg tænker kun på at sige ja til opgaver op til 70.000 kr. som er ca. det jeg må tjene ved siden af mit studium. Hvis det er for bøvlet dropper jeg det helt og finder mig et studiejob i stedet for.

Kh. Marla (ind til videre anonym og lidt sårbar efter knækket)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Trist at høre at momsen knækkede nakken på dig. men se at komme op på hesten igen, det er altså intet problem hvis du får lidt hjælp af en bogholder.

Jeg anbefaler altid nye iværksættere at bruge deres tid på det de er gode til og så overlade moms/ regnskab til en dygtigt bogholder, tro mig pengene til en bogholder er rigtigt godt gidet ud.

Du må max omsætte for 50.000 DKK indenfor en 12 måneder periode før du skal lade dig moms reg. Men du skal naturligvis betale skat af hver en krone du tjener.

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn - tusind tak for hurtigt svar. Jeg har heller ikke haft råd til bogholder. Desværre. Regningerne var knap betalt før der kom nye. Jeg har levet under fattigdomsgrænsen og sådan noget som bogholder, har desværre ikke været muligt.

Det værste er at jeg faktisk har et kæmpe netværk og masser af efterspørgsel, men jeg har ikke formået at honerere det, bl.a. pga. manglende økonomi til ordenlig it, programmer og som sagt bureaukratiet med skat.

50.000 kr. ok! Det er godt at vide. Tak.

Men hvordan betaler man så skat af de penge? Kan man indtaste f.eks. et estimat på 10.000 kr. i B-skat i forskudsopgørelsen og så retter SKAT selv trækprocenten fra SU'en?

Tilmeldt 18. Jul 15
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Maria,

Jeg har sendt dig en besked.

Mvh :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

hvem er det som giver dig de opgaver. Er det firmaer - så vil det være honorar - og så SKAL de firmaer når du er CPR bare indberette honoraret til skat som bidragspligtig B indkomst-  og du kan forskudsregistrere beløbet  så trækkes skat automatisk

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John, tak for dit svar. Det er forskelligt. I dag har jeg fået en logoefterspørgsel fra en fond. Af og til er det fra kommunalt og ellers virksomheder, eller private der vil starte.

Jeg tjener også penge på at sælge billeder via microstock. Hvilket er internationalt og fra mange forskellige lande. F.eks. USA og Japan.

Nogle gange sælger jeg malerier eller fotografier til private.

Men altså - hvis det er virksomheder, så skal skrive det i forskudsopgørelsen under B-indtægt mener du?

Det bliver et svært estimat. Det kan jo i princippet variere mellem 8000 til 50000 kr om årligt.

Det er så meget lettere at være lønmodtager!

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Om året.. sorry! Det går lidt stærkt her til aften :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Marla:
en altså - hvis det er virksomheder, så skal skrive det i forskudsopgørelsen under B-indtægt mener du?

Det bliver et svært estimat. Det kan jo i princippet variere mellem 8000 til 50000 kr om årligt.
det er jo ikke lige statens skyld eller bureaukrati, at du ikke ved hvad du tjener :) Du må jo bare forskudsangive over flere omgange eller gemme ca 43% af dit honorar til skattefar til slutningen af året

Det andet må du jo føre regnskab over. Billeder du sælger og malerier - er det over 50000 t på 12 mdr og det ikke er kunstnerisk virksomhed hvad jeg ikke kan afgøre, vil kræve momsregistrering
Du vil i alle fald skulle føre regnskab - indtægter minus udgifter og angive overskud i rubrik 15 og forskud og / eller afsætte 43% af det du har i overskud til skat (så længe du ikke betaler topskat)

du kan forskudsregistrere helt løbende hver måned frem til slut okt og dermed ramme ret præcist

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen John og tusind tak for dine givende svar. Jeg må dog erkende at de fører til flere spørgsmål.

Dvs. at jeg skal føre regnskab lige som før? Hvad hedder den virksomhedstype så? Hvis jeg skal hen og trække udgifter fra igen, lige som f.eks. et nyt kamera, så er jeg vel allerede inde i noget med at gemme kvitteringer, regnkabsprogrammer, at skulle digitalisere og gemme i 10 år. Jeg tror vitterligt bare jeg har fået nok.

En anden ting er at microstock industrien er temmelig bøvlet at forstå. Jeg kom frem til at det skulle stå som kunstnerisk skaben fordi det er baseret på royalties. Men for at være helt ærligt - så ved jeg det ikke og har slet ikke evnet at læse mig frem til det.

Er der mulighed for at indbetale de 43% med det samme?
Hvordan fakturerer man uden svr nummer og moms?

Beklager alle spørgsmålene. Jeg har forsøgt at snakke med skat flere gange igennem tiden og selv om at de for det meste er søde, snakker de både for hurtigt og for sort, i forhold til mig.

Man kan være ordblind, talblind og skatteblind. Jeg har aldrig haft problemer med at betale, men mit kreative, usystematiske rovedhoved knalder fuldstændigt ud på alle deres regler og fagtermer.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 02:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Marla:
Man kan være ordblind, talblind og skatteblind. Jeg har aldrig haft problemer med at betale, men mit kreative, usystematiske rovedhoved knalder fuldstændigt ud på alle deres regler og fagtermer.

Du egner dig åbenbart ikke til at drive virksomhed. Så find en der vil ansætte dig og overtage dine kunder så er alle dine problemer løst. 

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)