Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

9 klasses projektopgave, spørgsmål angående iværksætteri.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino!

Mig og min ven har nogle spørgsmål angående iværksætteri, som vi håber at i kan svare på.

Hvilken betydning har iværksættere for det danske samfund?

Hvorfor er der så få danske iværksættere der får succes?

Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det?

Hvad er der særligt ved danske iværksættere?

Hvad er det sværeste ved at være nystartet iværksætter?

Hvordan bliver man iværksætter?

Hvorfor skal man blive iværksætter?

Hvad gør iværksættere for samfundet?

Håber at høre fra jer Big Smile

Med Venlig Hilsen 

Carl Caspersen og Emil Schwartz

Tilmeldt 26. Jul 15
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ej hvor sjovt.

Jeg skal nøjagtig det samme. :D

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kun glad for at kunne hjælpe, detter er min holdning som kommer til udtale.

Hvilken betydning har iværksættere for det danske samfund?

Iværksættere skaber virksomheder og derved vækst i Danmark, hvilket vi altid har brug for.

Hvorfor er der så få danske iværksættere der får succes?

Der er mange gode ideer, men næsten ligeså mange mennesker som ikke kan eller vil gå ind i et projekt 110%.

Fx: jeg ser mange som har en teknisk ide men ingen viden til at gennemføre opgaven, så slutter løbet hurtigt.

Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det?

At blive iværksætter kræver selverkendelse og styrke, mange bliver nok bange ved tanken om den uvidende fremtid.

Mange har jo familie, bil, hus, børn, dyr osv og det er ikke let at blive til noget, så hvorfor ikke bare tage et job og kende sine faste indtægter?

Hvad er der særligt ved danske iværksættere?

Vi har et fantastisk samfund og en ligeså fantastisk kultur i Danmark som lader os fokusere meget på de små ting og derved gøre dem store og skabe noget som ingen andre gør.

Hvad er det sværeste ved at være nystartet iværksætter?

Økonomi og tid, har du ikke nok så vent.

Hvordan bliver man iværksætter?

Når du for en ide så GØR NOGET VED DET, der er mange mennesker på denne jord og hvis du er den første som for den ide, så er det med at komme igang før en anden for den!

Hvorfor skal man blive iværksætter?

Vil du leve det liv du altid har drømt om? Arbejde som ikke føls som arbejde men som en rejse der er fantastisk så kom igang idag, ikke i morgen.

Hvad gør iværksættere for samfundet?

Som tidligere skrevet, så skaber iværksættere vækst og i bedste fald økonomi til Danmark. Man skal jo starte et sted så hvorfor ikke i Danmark?

Bare se: Lego, Mærsk, Skype...

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Carl Caspersen:
Hvorfor er der så få danske iværksættere der får succes?

I forhold til hvad? Hvilke kilder har I brugt til bestemme det spørgsmål?

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias

Tak for dine gode svar

Mvh

 Carl og Emil

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne svare på de spørgsmål der ligger indenfor det jeg ved lidt om:

Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det?

Jeg blev selvstændig ved lidt af et tilfælde. Det der altid har afholdt mig fra at blive selvstændig er usikkerheden ved at være det. Når man har et job er man sikret sin løn hver måned, man har seks ugers ferie, feriepenge, pension osv. Hvis man får succes som selvstændig kan man tjene langt mere end på et almindeligt job, men risikoen for det ikke går godt er jo tilstede, så det er jo en opvejning af fordele og ulemper. 

Omkring det at være iværksætter/selvstændig, så skal man også være klar til at påtage sig det store ansvar der følger med at være øverste ansvarlig. Vi er otte mand på fuld tid, og jeg føler et kæmpe ansvar for at vi hele tiden skal have nok at lave, for vi er otte mand der skal have løn hver måned, der er fem servere der skal betales og en masse andre udgifter. Det er ikke alle der er bygget til det, og jeg er en af dem som bestemt ikke er født til det, og jeg bliver aldrig god til at lægge de bekymringer der følger med, når man har ansvaret for at alt kører 365 dage om året.

Hvad er det sværeste ved at være nystartet iværksætter?

At få tingene til at løbe rundt hvis ikke man allerede har stort netværk der kan kaste opgaver og ordrer efter en. Det er generelt pisse svært at sælge, hvis ikke man er god til det. Det er generelt en ting mange iværksættere undervurderer (det gjorde jeg også selv). Tanken er at hvis bare produktet er billigt nok, så strømmer kunderne til, men det er langt fra så enkelt. At sælge er pisse svært :-)

Hvordan bliver man iværksætter?

Min forretningspartner og jeg havde begge noget opsparing og et billigt sommerhus langt oppe i Sverige, så vi sagde vores jobs op og flyttede sammen til huset i Sverige for at minimere vores udgifter. Det var starten på WebCoders.dk for snart ca. 6 år siden.

Planen fra start var at alt skulle ordnes online, så vi begge (mig og min forretningspartner) kan sidde hvor vi vil og arbejde, så længe der er net. Jeg bor i dag i Indonesien og han bor igen i Sverige med familien, efter at have boet i Spanien og Danmark.

P.s. En sjov lille krølle på vores historie er at der i morges da min forretningspartner vågnede var 60 graders forskel hvor han bor og hvor jeg bor. Langt oppe i Sverige hvor han holder til var der i morges -28 grader og her er der ca. 32 grader.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carl og Emil.

Jeg vil også meget gerne have lov at byde ind. Så kan i jo sammenholde de svar i får. Jeg kan kun svare for mig selv og det er selvfølgelig også mine holdninger der kommer til udtryk. Spørger du Liberal Alliance vil du få et andet svar på noget af det, og spørger man Enhedslisten får du med garanti et HELT andet svar :)

Hvilken betydning har iværksættere for det danske samfund?

Efter min bedste overbevisning har iværksættere en større rolle i det Danske samfund end mange måske tror. Iværksættere sikrer det frie marked og konkurrence både nationalt men også internationalt. Iværksættere har også en tendens til at "pace" de større virksomheder i forhold til teknologisk udvikling og konceptudvikling. Tænk bare på alle de "dele-services" der er blevet ekstremt populære. Uber, Go-more osv. Det er nytænkning og det præger samfundet i høj grad.

Hvorfor er der så få danske iværksættere der får succes?

Det er jo relativt om der er mange eller få der får succes. Hvis succes måles på hvor mange der åbner for at lukke igen lidt senere synes jeg ikke tallet er højt i forhold til indbyggertal i DK. Den lille lokale tømrer der bare er sig selv og måske en lærling og kører på den måde i mange år er efter min optik en iværksættersucces. 

Mange iværksættere især dem der sælger ting online kan typisk satse på flere heste og åbner måske 10 webshops der sælger alt mellem himmel og jord. For at reducere risikoen for den enkelte shop kan der være ide i at hver shop har sit eget selskab / firma. Åbner man 10 og er nødt til at lukke de 8 vil du måske se de 8 der er lukket, men virkeligheden er at den enkelte iværksætter har succes med 2 webshops. Så der er flere måder at anskue det på.

Det være sagt, så er der en rigtig "grim" tendens hvor det er blevet moderne at være iværksætter blandt især unge. Når man gør det for at have et visitkort hvor der står direktør på og for at blære sig på klubben fredag aften, så er det ikke iværksætteri.

Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det?

Som før sagt er der mange unge der vælger at blive iværksættere, også af de rigtige årsager. Det skyldes oftest at de ikke har samme risiko som en iværksætter der har en etableret familie med hus og børn. Når man bliver iværksætter skal man være klar til at sætte disse ting på højkant og den risiko er der mange der ikke er villige til at tage. Der er dog samtidig også en tendens blandt de lidt ældre at springe ud som iværksættere.

Hvad er der særligt ved danske iværksættere?

Danske iværksættere er særlige fordi de trods nogle til tider vanskelige betingelser og lovgivninger i Danmark (høj skat og moms) stadig bliver iværksættere. Det kræver lige lidt mere gå-på-mod og stædighed at være iværksætter i Danmark. Samtidig er vi teknologisk og udviklingsmæssigt også helt med i front i DK. Det skyldes måske et generelt højt uddannelsesnivau? Jeg ved det ikke.

Hvad er det sværeste ved at være nystartet iværksætter?

Økonomi og økonomi. Det er ekstremt svært hvis man ikke selv har en pose penge at putte i projektet at skabe likviditet til at føre en god ide ud i livet med. Bankerne er ikke specielt iværksættermindede i disse tider. 

Hvordan bliver man iværksætter?

Der er mange overvejelser forud for den beslutning, og jeg tror ikke der er noget universel svar på det spørgsmål. Man gør det bare og springer ud i det.

Hvorfor skal man blive iværksætter?

Fordi følelsen af at tjene sine egne penge og følelsen af at skabe noget er hel unik. Man skal gøre det af de rette årsager, man skal brænde for det, og man skal have lysten til det. 

Hvad gør iværksættere for samfundet?

Lidt en genganger fra tidligere, men iværksættere er ligesom de nye skud på et træ om foråret. Over vinteren vil træet smide alle bladende og der brækker nok også nogle grene af (firmaer der går ned). Iværksættere er dem der sikrer at der hele tiden er en ny strøm af gode ideer og nye virksomheder i Danmark, og de skaber arbejdspladser. Iværksætteren skaber jo først og fremmest en arbejdsplads for sig selv. Jeg har p.t. 6 ansatte inklusive mig selv. Skulle de være ledige istedet ville de koste samfundet 3-4 mio kroner årligt, både i udbetalt ydelse, men også i manglende skatteindtægt.

Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas og Uldal.

Tusind tak for de uddybende svar, De kunne helt sikkert bruges. Smile 

Mvh 

Carl og Emil

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er mine hurtige bud på svar:

Carl Caspersen:
Hvilken betydning har iværksættere for det danske samfund?

Iværksættere er med til at skabe arbejdspladser, og dermed fundamentet for skatteindtægter som finansierer samfundets infrastruktur, velfærd, uddannelse etc. Det er ofte iværksættere som er med til at drive teknologiskifte, eks. når et samfund går fra at være baseret på industri til viden.

Carl Caspersen:
Hvorfor er der så få danske iværksættere der får succes?

Det er vel et spørgsmål om hvad der defineres som "få" og "succes". Men det er både krævende, hårdt, vanskeligt og risikobetonet at skabe en succesfuld virksomhed. Det er nemt at starte en virksomhed, så en del iværksættere giver det nok kun et halvhjertet forsøg.

Carl Caspersen:
Hvem bliver iværksætter, og hvad afholder nogle fra at blive det?

I dag er det jo blevet populært og "smart", især blandt helt unge, at starte virksomhed, hvor det dog er ret hobbybetonet især i starten. Der er også en gruppe (som jeg selv), som bare har en kæmpe skabertrang, og som er villig til at løbe en risiko for at realisere en ide og vision. Og der er dem der mere eller mindre laver det samme som selvstændige, som de gjorde som ansatte - eks. freelancere. Der er mange typer. Det er nok primært begrænset økonomisk risikovillighed og udsigten til er kæmpe arbejdsbyrde der afholder nogle fra at starte. Måske også mangel på kompetencer.

Carl Caspersen:
Hvad er der særligt ved danske iværksættere?

Intet. Jeg kan ihvertfald ikke umiddelbart komme i tanke om noget. 

Carl Caspersen:
Hvad er det sværeste ved at være nystartet iværksætter?

Det kommer vel an på hvilken type virksomhed man driver. Men umiddelbart vil jeg mene at de fleste har udfordringer med salg, og få ordre, i starten. Det gælder uanset om man driver online forretning, sælger ydelser eller laver et produkt.

Carl Caspersen:
Hvordan bliver man iværksætter?

Man registrerer sin virksomhed, og begynder at tilbyde sine ydelser/produkter til kunder/brugere. Jeg har lidt den holdning, at det kræver noget interaktion med kunder for at være iværksætter, ellers har man bare en hobby.

Carl Caspersen:
Hvorfor skal man blive iværksætter?

Fordi man mener man har noget at tilbyde verdenen, og mener man kan skabe noget af værdi.

Carl Caspersen:
Hvad gør iværksættere for samfundet?

Skaber arbejdspladser, hvilket er hele grundlaget for skatteindtægter.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)