Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er arbejdsskadeforsikring lovpligtig uden ansatte?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Selv om loven giver mulighed for at gøre bøden afhængig af den opnåede økonomiske fordel så skal der formentlig meget til før muligheden tages i anvendelse. Deres egen praksis er

http://www.ask.dk/da/Love%20og%20satser/Arbejdsskader%20-%20Love%20og%20praksis/Arbejdsskadestyrelsens-praksis/2012/Praksis%202012-03.aspx

god orientering tak - en vis risiko- men nok som du skriver de 5000 i bod og 10.000 ved gentagelse må være svaret

Vil en sådan bod være fradragsberettiget eller - som skattebod ikke være det? Jeg ville mene nej - da det er en frivillig valgt omkostning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

SLETTET - Jeg er enig med John, at selv om Lov om arbejdsskadestyrelsen fritager selvstændige erhvervsdrivende under §48, stk. 2, så må jeg forstå fra John's blog og fra andre kilder, at definitionen af selvstændig erhvervsdrivende åbenbart ikke omfatter et ApS. Det skal åbenbart forstås således at et ApS er arbejdsgiver, i det det har ansat en direktør.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at læse mit indlæg igen for der er klart svar også fra styrelsen. Du er ikke som ejer selvstændig i selskabet du er at se som ansat desværre - men læs linket som er helt utvetydigt 

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html

....................

så er der:

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx  link til arbejdsskade styrelsen (også med i mit link) og her står om selskaber citat:


 "Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud.

Hvis ejeren af et A/S, IVS eller ApS udfører arbejde i A/S'et eller ApS'et, IVS'et  vil personen derfor være omfattet af arbejdsskadesikringsloven på samme vilkår som en  almindelig ansat.
Derfor har A/S, IVS  og ApS pligt til at sikre ejeren som de øvrige ansatte mod arbejdsskader ved at oprette en arbejdsskadeforsikring og tilmelde sig Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).

Det er ikke muligt fravælge arbejdsskadesikringen for ejerne af A/S, IVS  og ApS",  Citat slut.

Og du kan da også få citatet fra mit link med direkte svar vedr  holding

Kære John Hannover
Som du selv skriver, er et IVS og et ApS forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring.
Hvis man er selvstændig og har et selskab i form ApS, IVS, eller A/S betragtes man som ansat af selskabet, og derfor er selskabet efter Arbejdsskadesikringsloven også forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring for ansatte. Direktører betragtes også som ansatte – uanset om selskabet udbetaler løn eller ej, da man lægger til grund, at direktører udfører aktiviteter/opgaver i selskabets interesse. Da holdingselskabet skal have en direktion, skal der således også tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring i et holding ApS.
Venlig hilsen
Astrid Alsing,

 

Arbejdsskadestyrelsen
du læser om selvstændige som er personlig virksomhed og de har ikke det krav på sig
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John,

Tak for præciseringen - jeg er ked af, at jeg ikke nåede at få rettet/SLETTET mit indlæg før du allerede var ved tasterne.

Det var præcis definitionen af selvstændig erhvervsdrivende, som var det vigtige.

Mange hilsner

Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt fint Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I praksis er det dog sjældent at der er forsikring indover i selskaber uden aktivitet herunder bl.a. holdingselskaber

Jeg tvivler på at den bod bliver givet i virkeligheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg skal ikke turde sige det - de fra styrelsen jeg har talt med siger det vil blive skærpet. Allerede i dag har alle forsikringsselskaber krav om indberetning til styrelsen hvis arbejdsskadeforsikringer opsiges - hvilket jo så ikke rammer de som slet ikke tegner, men det er den vej det går kontrolmæssigt- og svaret omkring holding er jo lysende klart, så det er i alle fald gambling

Kære John Hannover
Som du selv skriver, er et IVS og et ApS forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring.
Hvis man er selvstændig og har et selskab i form ApS, IVS, eller A/S betragtes man som ansat af selskabet, og derfor er selskabet efter Arbejdsskadesikringsloven også forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring for ansatte. Direktører betragtes også som ansatte – uanset om selskabet udbetaler løn eller ej, da man lægger til grund, at direktører udfører aktiviteter/opgaver i selskabets interesse. Da holdingselskabet skal have en direktion, skal der således også tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring i et holding ApS.
Venlig hilsen
Astrid Alsing,

Arbejdsskadestyrelsen

Du kan jo have ret i at mange brud, også på regnskabslov/årsrapporter osv aldrig forfølges, men ikke noget der får mig til at anbefale at lade være Smile
I alle fald kan man så lige så godt undlade det i driftselskaber for ejer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)