Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på honorar for artikel?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har skrevet en artikel til et fagblad, som de vil betale mig et honorar på 5.000,- inkl. moms for.

Mit spørgsmål er nu, om jeg overhovedet skal opkræve moms på fakturaen? For freelance-journalister er det vist ikke tilfældet når man skriver artikler til fagblade  - men gælder der andre regler for mig? Jeg lever jo i højere grad af fx foredrag og rådgivning. ( https://journalistforbundet.dk/Job--lon/Skat/Moms/ )

Hvis der ikke skal pålægges moms, laver jeg vel bare fakturaen på 4.000,- momsfrit salg?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du ellers er momsregistreret har det jo ikke betydning for dig rent indtjeningsmæssigt - men hvis du har tilstrækkelig grad af redaktionel frihed og skal præstere en individuel, helt selvstændig og skabende indsats, der har originalitet - ja så lyder det momsfrit - og ja så kan du jo lige sige up-front, at du anser det for momsfrit arbejde og derfor vil fakturere som aftalt 4.000 - uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, men der er i princippet heller ikke noget forkert i at opkræve moms? Jeg er med på at det giver det samme i indtjening.

Mvh

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:

Ok, men der er i princippet heller ikke noget forkert i at opkræve moms?

Jo der er der noget forkert i.

Du må aldrig selv vælge, det er ydelsen/varens art der bestemmer om leverancen er momspligtig eller ej.

 

I øvrigt er jeg helt enig med John i at det lyder som en momsfri ydelse. udover det link du selv henviser til, så er skat's juridiske vejledning også af samme opfattelse; http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947097&chk=211047

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint, tak for svarene. Jeg fakturerer uden moms, og gør kunden opmærksom på det.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kunden vil give et honorar, forventer de vel, at det er uden moms - og så er der vel ingen grund til at gå ned på 4000 kr., hvis der er aftalt 5000 kr.?

VH Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvis kunden vil give et honorar, forventer de vel, at det er uden moms - og så er der vel ingen grund til at gå ned på 4000 kr., hvis der er aftalt 5000 kr.?

Trådstarter var blevet tilbudt 5000 inkl. moms og dermed 4000 ex moms......

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Hans Stokholm Kjer:
Hvis kunden vil give et honorar, forventer de vel, at det er uden moms - og så er der vel ingen grund til at gå ned på 4000 kr., hvis der er aftalt 5000 kr.?

Trådstarter var blevet tilbudt 5000 inkl. moms og dermed 4000 ex moms......

Klart - det kræver bare, at man læser linje 2 i det oprindelige indlægEmbarrassed

Hans

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)