Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig...Hvilken virksomheds form??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde Godt nytår :-)

Jeg er ved at oprette mig som selvstændig, hvor jeg F.eks lejer mig selv ud som tilsynsførende.

Spørgsmålet er så, skal det være et enkeltmands firma hvor jeg ansætter mig selv, eller skal jeg oprette et selskab??

Nogen gode ideer, tænker om der er nogle skatte fordele ved det ene eller det andet.

Vh Jørgen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Et enkeltmandsfirma er dig selv, med fuld personlig risiko. Du skal således ikke ansættes i firmaet, da det er dig.

Hvad skal du føre tilsyn med, og påtager du du dig nogen væsentlig risiko?

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er tilsyn for andre firmaer, Hav vindmøller og nej ingen risiko

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Sørensen:

Jeg er ved at oprette mig som selvstændig, hvor jeg F.eks lejer mig selv ud som tilsynsførende.

Hej Jørgen,

Inden det med at være selvstændig, har du så undersøgt om du overhovedet er selvstændig? Det skal siges jeg ikke kender meget til hvad dit arbejde indeholder, så måske er svaret på mit spørgsmål givet på forhånd.

Jeg stiller spørgsmålet, da det kan have store konsekvenser skattemæssigt hvis ikke du er at betragte som selvstændig i skattemæssig forstand. Prøv at kigge på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=211047 som er Skat's juridiske vejledning.

Kriterierne du skal leve op til er;

  • virksomheden udøves nogenlunde regelmæssigt og gennem en ikke helt kort periode
  • virksomheden ikke er af ganske underordnet omfang

Derudover skal du som udgangspunkt svare ja til følgende spørgsmål;

  • tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre
  • Du er økonomisk ansvarlig over for hvervgiveren for arbejdets udførelse eller i øvrigt påtager sig en selvstændig økonomisk risiko

NB; det er en samlet vurdering og måske er det min manglende viden som gør at spørgsmålet er unødvendigt.

Jørgen Sørensen:

Spørgsmålet er så, skal det være et enkeltmands firma hvor jeg ansætter mig selv, eller skal jeg oprette et selskab??

Nogen gode ideer, tænker om der er nogle skatte fordele ved det ene eller det andet.

I forhold til dit oprindelige spørgsmål, så i et skattemæssigt perspektiv er der ikke så stor forskel på hvad du får ud af det i kroner/øre i sidste ende, set i forhold til om du opretter et selskab og udbetaler dig selv løn eller har en personlig virksomhed hvor du anvender virksomhedsskatteordningen. Uanset skal du nok have en revisor, bogholder eller lign til at hjælpe med et par af de praktiske ting.

Umiddelbart tænker jeg der er færrest omkostninger forbundet med en personlig virksomhed.

 

Hvis jeg var dig ville jeg nærmere kigge på de risici du påtager dig og hvad virksomheden kan komme til hæfte for i sidste ende. Hvis dit arbejde kan medføre et større erstatningsansvar ville jeg lave et selskab, hvis ikke ville jeg have en personlig virksomhed. 

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig på den måde, at jeg arbejder for et dansk eller udenlandsk energi selskab.

Hvortil jeg sender en regning på mine timer og udgifter, så dermed skal jeg have et cvr.

Tilsynet består i at tilse at den entreprenør som udfører opgaven, gør det efter de metode beskrivelser  som er udleveret.

Jeg kan ikke sige i skal gøre sådan og sådan, men kun sige, i må ikke gøre sådan, hvis de ikke følger beskrivelserne, så derved ingen ansvar det ligger på entreprenøren.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Steenberg Sørensen:
Det er tilsyn for andre firmaer, Hav vindmøller og nej ingen risiko

Så du mener ikke at du kan få en erstatningssag, hvis du udføre et mangelfuldt tilsyn?   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Steenberg Sørensen:

Jeg er selvstændig på den måde, at jeg arbejder for et dansk eller udenlandsk energi selskab.

Hvortil jeg sender en regning på mine timer og udgifter, så dermed skal jeg have et cvr.

Det bliver man ikke i sig selv selvstændig af. Har du flere kunder - har du en økonomisk risiko, styrer du arbejdstid osv - Det er arbejdets karakter som afgør det se også - med mange underlinks, heriblandt f.eks om tripple risiko skat hvis man fakturerer via selskab og faktisk er ren lønmodtager http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Jeg ville i alle fald slet ikke være i tvivl, hvis du og selskabet der "lønner dig" vil fastholde den med regning - så blev det til personlig virksomhed - når du ikke løber en personlig økonomisk risiko,men jeg tror som der er risiko for, at du er ren lønmodtager - men brug god tid på linket, så forstår du

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en stor overvejelse.

Personlig virksomhed er nok det mest enkle for dig til en start, men du må selvfølgelig afklare om din virksomhed fra en start er "så stor" at den kan bære et selskab. Husk vedr. risiko, at der jo også er noget, der hedder forsikring. 

jeg har i øvrigt et tema om startup her:

www.ditselskab.dk/startup

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)