Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor kan man ikke bare trykke flere penge?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er faktisk nogle basale spørgsmål jeg stiller her.

Min lillebror (12 år) spurgte mig: Hvorfor kan man ikke bare trykke flere penge?

Det er egentlig et godt spørgsmål. Hvorfor kan man ikke bare vælge at trykke flere penge, således man har flere penge end før? Fx kunne man da trykke 1 mio. ekstra pengesedler boom, så er der gang i økonomien (det er selvfølgelig ret forsimplet, men overdrivelse fremmer forståelse).

2. Et andet spørgsmål er således: Man snakker om, at Danmarks økonomi er x og x, men, hvem holder egentlig øje med det? Kunne man ikke "snyde" det hele, og få økonomien til at være højere end den er?

Simple spørgsmål, men håber jeg får nogle gode svar.

Mvh.

Tilmeldt 18. Jul 15
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

A.F:
Simple spørgsmål

Simle spørgsmål, kræver simple svar: Inflation

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

det korte svar er - at mængden af penge svarer til den værdi der ligger bag dem - i gamle dage guld - idag bruttonationalprodukt osv

Hvis man i dag kan købe varer i udlandet for 1 krone - og vi doblede mængden af penge - så ville kursen på kronen falde til det halve - for nu var der dobbelt så mange penge der skulle dække værdien - og så ville alle varer vi købte koste 2 kroner

Det ville med andre ord skabe en voldsom inflation - derfor er mængden af penge meget vigtig

I Tyskland trykte man engang så mange penge, at et enkelt frimærke kunne 10 mio mark

DK økonomi er nøje overvåget i finaministeriet og nationalbanken - sidstnævne med den vigtigste enkeltopgave, ud over netop at få trykt penge er, at holde fastkuspolitik mod Euro - = meget stram overvågning af pengemængden. (alt der udgives er talt - og med mellemrum kan gamle sedler gå ud netop for at kunne overvåge - lige som der er krav om registrering af større overførsler i rede penge,mens resten jo er let overvåget som økonomi via bankers og kreditforeingers samlede ind og udlån)

Al gæld til udlandet i dollars osv - ville blive meget større hvis vi trykte flere pengesedler ved samme lejlighed - inflationen ville som nævnt betyde af 1 dollar i stedet for at være ca 7 kr - ville var 14 kr f.eks. så vor gæld ville blive doblet - 

Dertil kommer, at der jo er strenge EU krav til nationalbudgetterne som ikke må ha udgifter mere end ca 2% over indtægter-.

Det er dog noget der, hvis alt skal med, findes meget store lærebøger om, ud over hvad en 12 årig ville fatte formentlig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo slik at i dag er det lite kontante penger i markedet ettersom flest betalinger skjer med debit/kredit kort. Kontantbetaling med penger er vel 5 - 10 %. Dessuten hvis man trykket flere pænge hvem skulle man gi dem til og efter hvilke kriterier? Tyskland ble etter 1 verdenskrig dømt til å betale krigserstatning på 132 milliarder d-mark. De forsøkte å løse problemet ved at trykke opp stadig mere penge. Det forårsaket enorm inflasjon på mange tusind prosent. Et brød kostet f.eks tusenvis av mark. 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Odder
Tilmeldt 7. Oct 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et rigtig godt spørgsmål!

Ja, de private banker skaber faktisk penge, når de laver udlån, og vi har jo også set en gevaldig inflation på boligpriserne.

Foreningen Gode Penge oplyser om pengeskabelse og foreslår en reform af pengesystemet for at undgå flere finanskriser. http://www.godepenge.dk/mere-info/

Der er både video og podcast til lillebror :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)