Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barn som ansat i virksomhed kontra barn med selvstændig virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Mit barn og jeg er sprunget ud som selvstændige og jeg har oprettet et ApS.

Jeg sælger varer på en webshop og min datter på 13 år pakker de fleste pakker, som sendes.

Hvad er bedst og mest praktisk?

1) At ansætte hende som lønmodtager, hvor der skal indeholdes AM-bidrag, A-skat, måske ATP, feriepenge osv osv og man skal huske at indberette til korrekt tid osv osv?

2) At hun driver selvstændig virksomhed (kan det gøres uden registrering?), hvor hun sender mig en faktura på f.eks. 3.000 uden moms om måneden, som jeg så kan fratrække i regnskabet og det så skal selvangives på hendes selvangivelse?

Umiddelbart virker nr. 1 som tung administration og nr. 2 meget mere simpelt, for der er minimum administration - er der noget jeg overser?

Mvh Hansen

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2666
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Som så meget andet her i livet, så er den letteste vej  oftest den som viser sig umulig eller fyldt med flest huller...

Mulighed 2 er umulig set i lyset af at man ikke må/kan drive virksomhed, når man er under 18.

Så mulighed 1 er den mulighed der er.

/Jesper

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe, scanboat.com:

Start med at søge lidt info her - https://www.borger.dk/Sider/Fritidsjob.aspx

 

Hej Per.

Ja Borger.dk fortæller om det administrative tunge i nr. 1, men intet om mulighed nr. 2. Heller ikke nr 1 kontra nr 2.

Mvh Hansen

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Som så meget andet her i livet, så er den letteste vej  oftest den som viser sig umulig eller fyldt med flest huller...

Mulighed 2 er umulig set i lyset af at man ikke må/kan drive virksomhed, når man er under 18.

Så mulighed 1 er den mulighed der er.

/Jesper

 

Nedtrykkende info. Så barnet kan ikke være selvstændig under 18 år og jeg kan også læse fra anden tråd, at man heller ikke kan have egne børn ansat med løn, medmindre de er 15 år i det påbegyndte indkomst år. Så barnet kan kun få lommepenge af mig - ingen løn barnet og intet fradrag i selskabet.

Ærgerligt. Havde det været en naboens søn, så var der åbenbart til både løn og fradrag.

Og hvis naboen ellers havde et firma, så kunne man jo bare bytte!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

IværksætterHansen:
at man heller ikke kan have egne børn ansat med løn, medmindre de er 15 år i det påbegyndte indkomst år.

Der er en regel som gælder, hvis det var et enkeltmandsfirma, hvor du har din datter ansat. Der gælder helt andre regler for et ApS. Her kan du have din datter ansat som lønmodtager. Her er kravet så at lønnen står i rimeligt omfang til det arbejde, der udføres. Er det ikke tilfældet vil det blive anset som udbytte til din.

Angående det at "bytte" børn har SKAT også fokus på og ser det som omgåelse,,,,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep. I selskab må man ansætte egne børn, også på 13

vær opmærksom på at løn svarer til arbejdet, hvad du ville vi en anden 13 årig for arbejdet (så skat ikke kan mene det er ren skattetænkning) og så skal det indberettes som al anden løn skattemæssigt

vh John hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)