Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Færdige fødevare - eksport - tilladelser

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Mig og min kone overvejer at starte et iværksætterselskab, men er lidt i vildrede omkring eksport af færdige fødevare.

Fødevarerne er alle færdiglavet/færdigbehandlet og ikke råvare, f.eks mælkepulver, vitaminer, chokolade, slik, fiskeolie, i æsker, dåser og poser etc..

For at eksporter disse slags færdigbehandlet (ikke råvare) til udlandet skal vi godkendes af fødevarestyrelsen?, må vi opbevare sådan vare i det private hjem?

Kan ikke se på styrelsens hjemmeside hvilket regler vi vil være underlagt.

Med venlig hilsen

Morten

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvad type fødevare er der tale om?  hvem / hvor skal produkterne fremstilles ?   hvilke lande skal der eksporteres til ?

Tilmeldt 2. Jul 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal ikke selv lave dem, alle produkterne købes fra EU zonen som færdige produceret vare, som sagt ikke råvare.

Eksport markedet er uden for EU zonen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

morten_hn:
Eksport markedet er uden for EU zonen.

 Det er lovgivningen i de lande i ønsker at eksportere til der fastsætter reglerne for import.

I øvrigt må i ikke opbevare fødevarerne hjemme uden at lokalerne er godkendte af fødevarestyrelsen.   

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have et godkendt lager.

Det kan sådan set godt være hjemme, hvis altså huset/lageret opfylder kravene til hygiejne.

Bla. vaskbare overflader, adgang til toilet med håndvask ( må kun være/benyttes til virksomheden), mv. Du kan læse mere på fødevarestyrelsens hjemmeside.

Du kommer ind under "smileyordningen", som betyder at fødevarestyrelsen kommer på kontrolbesøg og checker om forhold er i orden - bla rengøring, opbevaring, sporbarhed mv.

Det koster et årligt gebyr + du betaler for kontrolbesøg ( dkk 515,- pr. påbegyndt 15 min).

Du skal også have eksporttilladelse - men mener blot det er et "kryds" på online ansøgningen ved firmaregistrering/ eller ændring.

Tilmeldt 2. Jul 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så hvis jeg har forseglet store plastic æsker fra TOMS og Haribo med slik i som skal videresælges så skal de være i et rum med håndvask og toilet og det skal være med vaskebare overflader ??

Også hvis der ingen ansatte er ud over mig.

Må man ikke opbevare produkterne i et rum med skabe og hylder, eksempel i en stue eller ekstra værelse, så længe det kun er mig selv som rør ved produkterne?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

morten_hn:
Okay, så hvis jeg har forseglet store plastic æsker fra TOMS og Haribo med slik i som skal videresælges så skal de være i et rum med håndvask og toilet og det skal være med vaskebare overflader ??
 

Der skal selvfølgelig ikke være toilet inde i det rum du opbevarer varerne i :)

Jeg skrev - der skal være adgang til eget toilet m/håndvask.

Dvs at der skal være tilknyttet et toilet/vask ved siden af det rum du opbevarer i, og det skal udelukkende benyttes af virksomheden.

Og nej, du kan ikke bare stille varerne i et alm. værelse - heller ikke selv om det kun er dig, og det er lukkede kasser.

Vaskbare gulve / overflader ( ingen tæpper) , rummet må heller ikke benyttes til andre formål.

Det er fødevarer, og der er langt striksere regler end øvrige varer.

Tilmeldt 2. Jul 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder helt voldsomt, især hvis produkterne er i forseglet og dermed i ubrudt emballage og står i et rum helt for sig selv, og at man bare sikker sig at alt er i orden rent hygiejne mæssig med produkterne.

Fandt dette indlæg http://www.amino.dk/forums/t/161333.aspx?PageIndex=1 som snakket om det samme som mig, men der lyder det til at man faktisk har lov til at opbevare det i en stue bare det kun er virksomheden som har adgang til at røre ved produkterne og man overholder de forskellige egenkontrol regler der er.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

morten_hn:
Det lyder helt voldsomt
 

Ja, det kan man mene.

Jeg kan kun svare udfra hvordan min konkrete sag blev behandlet, da jeg havde lager hjemme ( også angivet i den anden tråd du refererer til).

Du kan jo prøve at kontakte fødevarestyrelsen og se om du kan få noget mere info.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)