Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til finansieringsopgave

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal bruge noget hjælp til en eksamensopgave i finansiering på bachelor niveau og jeg vil gerne betale (beklager hvis det ikke er korrekt forum). Det er ummidelbart nogle småting som jeg bare ikke kan finde svaret på. Det haster veldigt så vil sætte pris hvis nogle har tid og lyst, koste hvad det vil.

På forhånd tak.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriv dine spørgsmål her :-)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, men det er en lang indledning, så her kommer det:

Vi befinder os på et perfekt kapitalmarked, og den risikofrie rente i den næste periode [t=0;t=1] er 1,55 pct.
Virksomhed X overvejer en stor investering i et nyt produktionsapparat til tid t=0. På produktionsapparatet skal produceres et helt nyt produkt. Det er dog usikkert, hvorvidt og hvor meget produktet falder i kundernes smag. Markedsværdien af virksomhedens aktiver til t=1 vil derfor afhænge af graden af succes.
Virksomheden og alle markedsdeltagere på kapitalmarkedet er enige om, at der om en periode kun er 5 mulige tilstande for markedsværdien af virksomhedens aktiver:

Tilstand (succesgrad) Sandsynlighed Markedsværdi af aktiver (mio. kr.)
Meget stor 0,15 345
Stor 0,25 290
Middel 0,35 230
Lille 0,2 175
Meget lille 0,05 110

Det antages, at al risiko på projektet er diversificerbar. Virksomhed X har en nulkupon gæld med en hovedstol på 210 mio.kr., der forfalder til t=1.
Det antages, at det ikke foretages mellemliggende ind-og udbetalinger til investorerne i løbet af perioden fra t=0 til t=1.

Opgave 1
Gør begrundet rede for hvilken kalkulationsrente der skal anvendes til at tilbagediskontere værdien af de ugearede aktiver.

Opgave 2
Beregn værdien af de ugearede aktiver i virksomhed X til t = 0.


Opgave 3
Hvad er sandsynligheden for, at virksomheden defaulter?

Osv.

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at være et stykke tid siden jeg havde finansiering, men prøver alligevel.

Du kan vel bruge WACC formlen til at beregne kalkulationsrenten i opgave 1?

Til opgave 2 tror jeg det er M&M's proportion for gældsfrie virksomheder du skal bruge. 

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, men jeg er ikke sikker på hvad du mener. I opgave 1 skal man gøre rede for teorien og i opgave 2 beregne - så de hænger sammen på den måde.

Om det er WACC er meget muligt, men udmiddelbart kan jeg ikke se hvordan man skal kunne gøre dette når man ikke har talene.

Formlen for WACC:

r(WACC) = (Egenkapital / Aktiver) * r(E) + (Gæld / Aktiver) * r(D)

Vi kan antage at r(E) er den risikofrie rente da risikoen for projektet er divercificerbar (dvs beta=0 og dermed ifl. CAPM beregne r(E)=0,0155). Dermed mangler vi r(D) for at kunne beregne r(WACC).

Nu er det også noget tid siden jeg har haft matematik - men man kan ikke umiddelbart løse for r(D) og finde r(WACC) ud fra substitutionsmetoden!? Så jeg kommer ingen vegne med dette.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)