Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bør jeg som lønnet virksomhedsejer registrere min ansættelsesform, antal timer og timeløn i Danløn?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er medejer af en virksomhed i opstartsfasen - inden for forlags- og kommunikationsbranchen, og vil få brug for at få udbetalt løn til mig selv af og til. Derfor er jeg ved at sætte mig ind i, hvordan jeg ordner det.

Efter at have undersøgt alt om arbejdsskadeforsikring, registrering som hhv. arbejdsgiver og lønmodtager, tilbageholdt A-skat, ja, selv afgift for skrald - så støder jeg på et problem. Jeg kan ikke sige, hvor meget jeg kommer til at tjene i timen - altså min timeløn.. Det svinger jo alt efter opgavens karakter og hvor lang tid jeg har skulle bruge på den. Nogle gange vil en godt lønnet opgave tage lidt kortere tid - andre gange en dårligere lønnet opgave lidt længere - og jeg kommer ikke til at arbejde særlig meget i virksomheden.

Hvad gør jeg vedr. den kommende registrering som lønmodtager i Danløn? Jeg kan forstå på debatten herinde, at det er det nemmeste. Kan jeg den ene måned registere en aflønning for 12 timer over en måned på 4200,- og så den næste måned måske for 2 timer på 110,- ?

Og bør jeg registrere mig selv som timelønnet, månedslønnet eller som lønnet over 14 dage? Kan man være provisionslønnet, men med tilbageholdt A-skat, AM-bidrag, ATP-registrering og det hele?

Med venlig hilsen

Niels Overgaard

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

udgår fra du er et selskab med arbejdsskadeforsikring nævnt, og der kan du betale dig som ejer som du vil - enten timeløn eller måned - og vælger du måned kan du svinge mellem 0 kr og lige så mget du kan hive ud og du skal ikke som ejer begrunde, om det er provision eller timeløn eller hvad det er - det vælger du selv.

Jeg ville tage månedløn bare med netop selvklart a skat, am bidrag, atp osv. Den eneste der kan ha synespunkt på det, er din medejer evt som jeg ser det og så ligger der jo en debat om ansættelseskontrakt og i den grad ejeraftale mellem jer lige for http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Er du ikke registreret som "sporadisk løn" ved arbejdsgiver registreringen, så skal du huske at 0 indberette de måneder du ikke før løn, det er 10 sek i danløn der har 0 indberetningsknap

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for god information, men hvordan opretter man sig selv i Danløn med "sporadisk løn"? Det hedder den valgmulighed nok ikke i Danløn?

Skal jeg da ikke pga. ATP kende og oplyse timeantallet pr. lønseddel - eller behøver jeg ikke at oplyse timer overhovedet, når de ligger under de 39 timer/mdr som er grænsen for betaling af ATP?

Mvh. Niels Overgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Overgaard:

Tak for god information, men hvordan opretter man sig selv i Danløn med "sporadisk løn"? Det hedder den valgmulighed nok ikke i Danløn?

Skal jeg da ikke pga. ATP kende og oplyse timeantallet pr. lønseddel - eller behøver jeg ikke at oplyse timer overhovedet, når de ligger under de 39 timer/mdr som er grænsen for betaling af ATP?

sporadisk er under oprettelsen i virk.dk / webreg når du arbejdsgiverregistrerer, men det forudsætter I kun har løn nogle få gange om året (tror 3-4) eller bare 0 indberet i 0 måneder - det er jo for alle ansatte ikke kun dig som medindehaver

Jo ATP kommer ud fra timetal og du kan angive som du vil i princip når du er ejer, men du kan jo styre lidt efter de 39 timer så lønnen skal ligne 4000 kr for at bare passe lidt - Personligt synes jeg da det er meget godt at få indbetalt til ATP som alle andre. Du angiver lønnen og timerne - og kan jo bare beslutte at over 4000 kr er 39 timer og under 4000 kr er mindre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen, John Hannover. Jeg beklager, at jeg er så "newbie" omkring det her, men jeg vil så nødig registrere mig selv forkert som min egen arbejdsgiver og som min egen lønmodtager.. Det hele er lidt underligt ambivalent og lidt bizart, men jeg ved godt, at det skyldes regnskabs- og beskatningsreglerne for IVS/APS, at man ikke bare kan hæve løs fra driftskontoen..

Men jeg er altså meget i tvivl om hvordan med Danløn og timeløn og udbetalingsfrekvens i mit tilfælde. Her et eksempel:

Jeg arbejder i løbet af en måned 15 timer og har gennem disse timers arbejde tjent 5000 kr til virksomheden. Når udgifter trækkes fra er der 4500 kr. tilbage som løn til mig. Jeg udbetaler for den måned derfor 300 kr. gange 15 timer. Men næste måned arbejder jeg 4 timer og tjener 8400 kr. til virksomheden. Efter at udgifterne er trukket fra, da er der i den måned 8000 som løn til mig. Dette giver en timeløn på 2000 kr fremfor timelønnen før på 300 kr.

Kan jeg bare registrere det sådan i Danløn - eller er der noget, jeg skal være opmærksom på omkring denne variation i timelønnen?

Med venlig hilsen

Niels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du kan sagtens gøre sådan og så længe du skatteindberetter er alt ok, og det gør du i danløn som du beskriver

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, så er det det, jeg vil gøre (og håbe, at jeg ikke glemmer at nulindberette i Danløn, når det er - for det skulle jo koste et gebyr hver gang).

Det var rart lige at få lidt hjælp her :-)

Med venlig hilsen

Niels Overgaard

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)