Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tillid til eksterne - når de skal have password til FTP osv.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:

trolderikke:
Jeg kan godt se, at det er temmelig risky at lade nogen rode i koden på et live site, men hvis det skal flyttes over i noget andet - som jeg så skal have hjælp til, skal jeg så ikke alligevel udlevere kode m.v. til denne udvikler?

Det med livesite kan fixes med at du laver et subdomæne og låser dette med et login (ikke login i websitet men fra Apache serveren). Din udvikler kan så lave tingene i subdomænet og teste det der. Når tingene så er lavet færdige, så vil man kunne flytte disse rettelser over i hovedsitet (efter en backup af hovedsitet).

Mit råd vil være først at få en aftale med en dansk udvikler som du stoler på der kan stå for disse sikkerhedsting som du ikke selv bør rode med hvis du ikke ved hvad du gør. Jeg roder ikke med motoren i min bil men lader min mekaniker gøre det da han har viden og erfaringen med det :) Ligesom der så er motoren i dit firma dit website og hvis det går ned så går du nok i panik og begynder at lave ændringer der kan ødelægge mere (har set det før :))

Tak Niels - haha dét gør jeg ikke! Roder og ødelægger mere, hvis der sker noget. Jeg "roder nemlig heller ikke selv med min motor" det gør min mere tech-kyndige mand.

Morten Hjorth Nielsen:

Det første du skal sikre dig er at du har en backup af dit site, inden han går i gang. 

Herefter skal du overveje med dig selv hvad risikoen/omkostningen er ved at dit site måske er nede ½ - 1 dag, hvis uheldet skulle være ude.

At lave en "klon-site" hvor du tester vil jeg normalt betragte som "best-practise" ved større ændringer, men skal det give nogen mening her skal det jo også være hos samme host (ellers er det med at måle på performance jo lidt omsonst), og der er en del andre ting i dette som måske godt kan gøre det til en kompleks øvelse - så hvis du vurderer at du godt kan tåle at være "off-line" ½-1 dag hvis det går galt, så ville jeg nok sparrer pengene som det vil koste at få lavet sådan en klon, og få ham til at gøre det direkte på dit site.

De fleste ting på listen er jo rimeligt standard, så har du fat en dygtig fyr, så tror jeg risikoen er lille (selvom du nok vil opleve at der efterfølgende lige er lidt der skal "fintunes" for at den spiller som den skal).

//Morten

Tusind tak Morten - backup it is! (Måske har jeg allerede det.... Spørger lige min mand, som har mere styr på det tekniske) Og tak for det nuancerede syn på at "klon-site eller not to klon-site" :D Jeg kan godt leve med det, hvis det skulle være nede en halv dag. Eller.. det er en risiko jeg gerne tager i hvert fald.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

trolderikke:

Tak for svaret. Jamen helt enig - man er nødt til at have tillid. Problemet er bare, at det password (nu gentager jeg lige mig selv) er et som jeg bruger rigtig mange steder. Inkl. PayPal kontoen f.eks. Min fejl - det ved jeg.

Men det er også en af grundene til, at jeg stillede spørgsmålet herinde - for at høre, om I andre har tillid til den slags og forhåbentlig få fornemmelsen af, at jeg kan være helt tryg ved det.

Jeg skal ikke kunne sige det 100%, men typisk har mine kunder været trygge ved at give mig informationer. Men når det er sagt, så kan du jo oprette en decideret bruger til udvikleren, som kun denne har adgang til, og den kan så slettes igen når arbejdet er færdigt og er testet. Det kan man tit i både WP og hvad angår FTP. Dog ikke kontrolpanelet hos udbyderen, men her kan du jo ændre den midlertidigt mens i arbejder sammen og så ændre den tilbage igen når arbejdet er færdigt.

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

trolderikke:
Og dum som jeg er, så har jeg valgt et password til FTP´en som jeg bruger rigtig mange steder...

Da du kun har en FTP konto skal det selvfølgelig også være muligt at ændre kodeordet til den. Ellers vil jeg da råde dig til at skifte hosting udbyder med det samme.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

trolderikke:
Og dum som jeg er, så har jeg valgt et password til FTP´en som jeg bruger rigtig mange steder...

Da du kun har en FTP konto skal det selvfølgelig også være muligt at ændre kodeordet til den. Ellers vil jeg da råde dig til at skifte hosting udbyder med det samme.

Det var noget med, at det f*ckede op i det hele sidst vi ændrede.. Kunne ikke snakke sammen med databasen eller hvad det var. Men det skal vist bare ændres et sted mere derinde, siger manden. Med andre ord - nu har vi fået dét gjort.

Tak for hjælpen allesammen! Jeg krydser fingre og håber det bedste. Rigtig god dag til jer

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej trolderikke

Langt de fleste steder kan du oprette en FTP konto, hvor du kun giver adgang til det som udvikleren nu skal have adgang til, derudover kan udvikleren ikke se andet end de mapper du har givet udvikleren lov til at kigge på, det er nærmest en menneskeret at kunne gøre det på den måde i min optik.

//Kim

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)