Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af ''Privat Freelancer'' - spørgsmål herom..

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg har her (og i facebook) givet trådstarter kriterierne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  

Med "ansætte" og 10 timer om ugen som der står - så er vi generelt fint fri af alm selvstændig freelancer. Netop det faste forhold 10 timer om ugen er et ikke uvæsentligt kriterie . men ellers må Casper jo læse linket og bedømme og vælge - mit RÅD er bare klart - ansæt.
 
Også fordi Casper vil ha risikofrit - og hvis man ikke følger kildeskattelov og beder folk stifte CVR alene med det formål at de skal arbejde fast for en (ved jeg fra facebook er planen) så vover jeg meget gerne pelsen og siger - ansat.

Man får klar risiko ved at ikke ansætte hvis det er lønmodtagere. Et superlink . inde i mit eget, er lavet af DFI advokater og revisorer, og gennemgår netop den RISIKO man løber ved at misse forskel freelance/ansat - og det er jo risiko trådstarter vil uden om

Du kan læse det underlink her Jesper - det er ret klart, selv folk man tidl. altid havde som selvstændige/freelance (instruktør(/producer osv) - er problematiske - men JA det er en lang række kriterier , så jeg svarer ud fra fast 10 timer om ugen og ordet ansætte - her DFI link http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx  

Mange fine artikler og link, tak. 

Det kan også sagtens være i har ret og der er tale om et lønmodtagerforhold, jeg har bare svært ved at se hvordan i kan udtale jer så skråsikkert om noget der uanset diverse link på ingen måder er sort/hvidt!

Nu har jeg ikke læst hvad trådstarter skriver på FB så har kun haft oplysningerne herinde, men alene ud fra oplysningen om 10 timer og anvendelsen af ordet "ansættelse" synes jeg umiddelbart det er for lidt til at give et råd om det kategorisk er et "lønmodtager-forhold"

 

Og angående det med risikofrit, så er der jo også risici ved at have en lønmodtager ansat! Det er vel et spørgsmål om hvilke risici man vægter højest.

Men, ja, VI er fuldstændig enige om det må i sidste ende være op til trådstarter at afgøre. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
m 10 timer og anvendelsen af ordet "ansættelse
10 timer - og HVER uge (nok svingende - men fast arbejde HVER uge og faktisk ved jeg kun ca 7 timer)

Det er i høj grad det med HVER uge -som kombineret med ansættelse OG at den "ansatte" kun vil ha den ENE kunde - og skal stifte CVR til denne ansættelse - og ved siden af ha alm fast arbejde 30 timer per uge som gør, at jeg siger ansættelse - men jo giver kriterierne i links - og så er det bare at vælge. 

Freelancere er meget sjældet fast hver uge 7 timer og KUN med den ene kunde f.eks.

Det er en der har arbejde 37 timer i dag, som går ned på 30 timer, og trådstarter vil ansætte denne i de der ca 7-10 timer - i princip hver uge - og den pågældende har ikke CVR men skal så nu opfordres til at stifte - for at trådstarter skal undgå ansættelse

Mit original råd var ansæt til under 8 timer per uge uden funktionærstatus - og med timeløn uden løn under sygdom - med feriepenge (sæt løn 15% ned) Det er nok det mest risikofrie jeg kan se her (også for den "ansatte")

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Det er i høj grad det med HVER uge -som kombineret med ansættelse OG at den "ansatte" kun vil ha den ENE kunde - og skal stifte CVR til denne ansættelse - og ved siden af ha alm fast arbejde 30 timer per uge som gør, at jeg siger ansættelse - men jo giver kriterierne i links - og så er det bare at vælge. 

Det er en der har arbejde 37 timer i dag, som går ned på 30 timer, og trådstarter vil ansætte denne i de der ca 7-10 timer - i princip hver uge - og den pågældende har ikke CVR men skal så nu opfordres til at stifte - for at trådstarter skal undgå ansættelse

Det vidste jeg ikke, så forskellige forudsætninger for at svare.

Og det giver helt sikkert mere grund for at vurdere der er tale om en lønmodtager! Alt andet lige må det jo så blive nemmere at vælge for trådstarter.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)