Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af ubetalt faktura ??? hjælp

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Er kommet lidt i problemer og ikke helt sikker på hvad jeg skal gøre.

Jeg har en virksomhed og jeg har en masse kunder som ikke har betalt deres faktura. Hvad gør jeg med disse ?

Skal de bogføres som indtægt på dato for faktura, eller for dato for betaling.

Og

Hvis det bogføres på dato for faktura. Hva sker der så når jeg skal betale skat. Det er meget store beløb, og hvis de står som indtægt før jeg har dem i min lomme bliver jeg vel beskattet af penge jeg ikke har, og dermed ikke kan betale.

Nogen der kan komme med noget vejledning ???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er farligt at drive virksomhed uden - enten at kunne regnskab sådan rimeligt - eller bruge en online bogholder, for pludseligt opdager man at et eller andet er helt galt.

Her er svaret, at du skal altid bogføre på den dato du fakturerer, både for moms især - og for selve beløbet og du skal af med momsen og du skal af med skat af dit overskud  og det kan du jo så muligvis ikke finansiere som du skriver. Det er der bare ingen som helst vej uden om at du skal af med momsen OG skat af det overskud de giver (som vil være faktura beløbet alt andet lig - da alle udgifter jo er samme - med mindre du er selskab og i forvejen har underskud uanset disse regninger)

Du kan rykke dine kunder og sende til inkasso så hurtigt som muligt, men først når du har konstateret tabet - ex kunde er konkurs, eller ved under 3000 kr (i hovedet), advokat siger det er håbløst, kan du afskrive beløbet - og der er også specielle regler for hvornår moms kan afskrives og køres tilbage - Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/fradrag-i-indtgt-og-moms-pa-tab.html om fradrag for tab.

Du skal tænke på, at dine kunder jo har trukket momsen på fakturadato - og derfor vil krydscheck jo vise at du skal ha betalt den moms + beløbet med i resultat

Få fat i et inkassobureau - nok en advokat der kan rådgive om, hvor hurtigt du kan tage evt. tab ind (men så er pengene også endeligt tabt som udgangspunkt, så det er ikke for sjov man gør det)

Jeg tror du mangler så meget basis viden om regnskab, især når det er så store beløb som du nævner, at du skal kontakte en online økonomiperson der kan føre dig igennem - det behøver ikke være kostbart - f.eks. via www.agera.dk hvor du kan få tilbud. Jeg vil også lige nævne min bog introduktion til REGNSKAB som har alt om dette med tab + en masse anden helt basis viden, som jeg tror du burde lappe i dig

Rigtig god vind med at få rusket de dårlige betalinger ind NU

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)