Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge til velgørende organisationer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har bare et meget kort spørgsmål. Hvis man f.eks. vil drive en hobbyvirksomhed og sælge forskellige ting og sager for at samle penge ind til frivilligt arbejde i velgørende organisationer, hvordan beregner man så skatten af overskuddet i virksomheden. Er det overskuddet efter bidrag til godkendte frivilligt foreninger der beskattes, eller beskattes det fulde overskud og så må man dele ud af overskuddet efter skat af det er betalt? Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

pigenmedideerne:

Hej

Jeg har bare et meget kort spørgsmål. Hvis man f.eks. vil drive en hobbyvirksomhed og sælge forskellige ting og sager for at samle penge ind til frivilligt arbejde i velgørende organisationer, hvordan beregner man så skatten af overskuddet i virksomheden. Er det overskuddet efter bidrag til godkendte frivilligt foreninger der beskattes, eller beskattes det fulde overskud og så må man dele ud af overskuddet efter skat af det er betalt? Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.

Lidt mere kompliceret - og afhænger af hvem man støtter - skattefrit op til 15.000 for de godkendte foreninger som jeg husker det. Forskning til visse ex kræftensbekæmpelser er vist uden øvre grænse-

Det gælder, med mindre du kan vise det er for at øge dit salg - som jo så også gerne skal stige - for så er det reklame og ikke godgørende formål

Du lyder som om du både vil velgøre og dele overskud selv  og så vil du nok overordnet skulle gå ud fra max grænsen på 15.000 kr per år - rest er så overskud som du selv beskattes af og derefter må beholde.  Det at du vil skabe overskud gør så nok også,  at det ikke er en hobby men en alm virksomhed som udgangspunkt, men det betyder ikke noget større her.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tusind tak for dit gode svar. Jeg skal bare lige være helt sikker på nogle små detaljer. De 15.000 kr. det gælder for det samlede beløb man må donere ud af sin virksomhed uanset om det er fordelt på en eller flere godkendte frivillige foreninger og lignende ik?
Hvis man gerne vil donere mere end det, hvad sker der så skattemæssigt?
Og hvis man har sådan en hobbyvirksomhed og vil donere som virksomhed, så kræver det et CVR-nummer ik? Og kan man overhovedet få det til en hobbyvirksomhed uden at skulle momsregistreres eller hvordan foregår sådan noget?

På forhånd tusind tak for din tid

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

pigenmedideerne:

Hej John.

Tusind tak for dit gode svar. Jeg skal bare lige være helt sikker på nogle små detaljer.

1

De 15.000 kr. det gælder for det samlede beløb man må donere ud af sin virksomhed uanset om det er fordelt på en eller flere godkendte frivillige foreninger og lignende ik?
Hvis man gerne vil donere mere end det, hvad sker der så skattemæssigt?

2

Og hvis man har sådan en hobbyvirksomhed og vil donere som virksomhed, så kræver det et CVR-nummer ik? Og kan man overhovedet få det til en hobbyvirksomhed uden at skulle momsregistreres eller hvordan foregår sådan noget?

På forhånd tusind tak for din tid

1 ja - så er der ikke skattefradrag for det med alt jeg ved-  men andre kan være bedre vidende - Det er ikke mit speciale - se 2

2 ja for at donere som virksomhed skal man være virksomhed - Du må ikke kalde det hobby bare fordi det er småt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html - men man kan godt optræde som virksomhed uden CVR - så vil man bare følge regler som ikke momsregistrerede og - her bliver det educated guess - at det ikke gør forskel som sådan - grænsen på 15.000 er ens mig bekendt for personer -ikke mit speciale - I så fald driver man det som  driver man som CPR http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/kan-jeg-drive-forretning-uden-at-vre.html  og man må ikke kunne forudse en omsætning på +50.000 kr på nogen 12 mdr periode, for så skal man momsregistreres

Der kan opnås andre grænser ved gavebrevsaftale til godkendte hvor man forpligter sig til at give over længere periode - 15% af indtægt

Du skal lige overveje, om du med en lille virksomhed overhovedet kan lave et overskud der gør alt dette her interessant-  det er ikke ret let at lave et overskud der man bære det for så lille virksomhed du påtænker. Måske skal du bare komme igang med at skabe overskud først - og så se om der er 15.000 kr at give bort

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)