Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det juridisk ok at kontakte tidligere kundes kunder?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke enig. Uden at have boget den, synes jeg lige præcis denne situation falder ind under markedsføringslovens § 19, stk. 2. Spørgeren har fået oplysninger om kundekartoteket som led i spørgerens opfyldelse af opgaver for ejeren af kundekartoteket. Dette er en erhvervshemmelighed og ikke offentligt kendte informationer.

Hvis vi skal holde os inde for den juridiske linje, så skal vi holde os for at køre på kundens kunde i denne situation. Hvis man kun vil bevæge sig ud på gråzonen, kan man lave generel markedsføring overfor kunde beliggende i samme område eller branche som kundens kunder, men altså uden konkret at køre ud fra de erhvervshemmeligheder, som man har fået fingrene.

 

 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Rikke Sørensen

Vi kan hurtigt blive enige om MFL §19' ordlyd - dog er retspraksis, som tidligere skrevet, noget ganske andet.

Herunder falder kendelser blandt andet på, at det sjælendt kan bevisliggøres, at kunden er fremskaffet gennem tidligere arbejdsgivers kundekartotek frem for almindelig søgning i offentlige værker.

Desuden vurderes ofte, hvilke kundeemner det drejer sig om.

Det er derfor meget sjældent at "almindelige" virksomheder med "almindelig" kunder opnår medhold i retssystemet, når en tidligere ansat/leverandør løber med kunderne. 

Kunder i meget videnstunge virksomheder eller virksomheder med et meget dyrt produktsalg er dog en anden sag.

Mit råd er derfor en kundeklausul i ansættelsebeviset eller samhandelsaftalen! 

  

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret - Der er forskel på juridisk at have ret og så bevismæssigt at kunne løfte bevisbyrden, så man rent faktisk kan få sin ret via retssystemet.

Men det ændrer ikke ved, at spørgeren går over på den forkerte linje, hvis han misbruger informationerne - om det så kan bevises er lidt noget andet. Men jo tydeligere misbruget er, jo større risiko, så derfor er min anbefaling at holde sig fra det.

Men ja i sådanne situation skulle kunde have overvejet en form for regulering. Men det er jo sådan i mange situationer, at det er vanskeligt at have en advokat siddende på ens skulder hele tiden + de fleste opfatter måske mere advokater som en hæmsko for innovation frem for ..... (det er jo skide irriterende, når der kommer sådan mokke af en advokat og siger, at det må man ikke, hvis man har en god ide ...... Dog vil jeg sige, at undersøgelser har vist at det at ansætte en Djøfer faktisk øger produktiviteten. Ja undskyld kunne ikke lige lade være med at komme med denne melding, selv om den nok er lidt lang væk fra det det, som her bliver drøftet.

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Mon ikke Markedesføringslovens §19 i hvert fald delvist giver svaret:

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Hvis jeres tidligere kundes kundekartotek er helt åbenlyst, så er det muligvis ikke udnyttelse af erhvervshemmeligheder.

Hvis I ikke har kendskab til jeres tidligere kundes prispolitik over hans kunder, vil I jo ikke kunne udnytte disse, men hvis kender blot en smule til dette, vil det for mig at se være vanskeligt ikke at overtræde §19.

Jeg ville søge kunder et andet sted, hvis det var mig.

Hvis en jurist kunne svare her, ville det være herligt. Dette er udelukkende udtryk for min lægmandslæsning af loven.

Venlig hilsen

Hans

Jeg bruger selv Dinero og BOXus og i begge systemer har jeg oplysninger på mine kunder. Markedsføringsloven § 19 dækker at disse oplysninger ikke bliver misbrugt.

Så nej i mine øjne må du ikke bare tage din kundes kunders oplysninger, da du skal behandle dem på en sådan måde at de ikke kommer offentligheden til kende.

Både markedsføringsloven sikre dette, men jeg skulle også mene at Datatilsynet ville give dig problemer hvis du gik ud med disse oplysninger.

Uanset hvad så ville jeg hverken Juridisk eller Moralsk gøre dette!

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)