Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det juridisk ok at kontakte tidligere kundes kunder?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Situationen er at vi har haft en kunde som vi har udført noget lønpak for. Kunden skiftede så med meget kort varsel til et andet pakkeri. Vi står så nu i den situation, at vi har overkapacitet mht. personale, varer m.m. Og derfor skal vi naturligvis have fyldt det "hul" hurtigst muligt.

Den kunde vi har pakket for, har vi også stået for distributionen for og har således adresser på slutbrugerne. Mit spørgsmål er nu om vi rent juridisk godt må kontakte disse kunder pr. brev med et godt tilbud fra os. Har forespurgt på det lokale erhvervskontor og de mente ikke umiddelbart at der skulle være problemer i det.

Der har aldrig været nogen former for kontrakt, hverken skiftligt eller mundtligt.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Yeep:
Der har aldrig været nogen former for kontrakt, hverken skiftligt eller mundtligt.

Juridisk = Sikkert

Moralsk = Nej

Og så burde i måske lige tænke på hvilket signal i sender til fremtidige kunder hvis i begynder med at snyde forhenværende kunder.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tro mig vi har også haft andre overvejelser end de juridiske. Nu holder vi det beskidte vasketøj indenfor husets 4 vægge, men den måde forløbet har været på, så er juraen det vigtigste;o)

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Yeep:
men den måde forløbet har været på, så er juraen det vigtigste

Jeg er med på at kunden sikkert har været et Rø---- Men det er jeres Ry der bliver ødelagt hvis i gør det her. Så spørg lige jer selv af en ekstra gang om det er det værd ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke Markedesføringslovens §19 i hvert fald delvist giver svaret:

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Hvis jeres tidligere kundes kundekartotek er helt åbenlyst, så er det muligvis ikke udnyttelse af erhvervshemmeligheder.

Hvis I ikke har kendskab til jeres tidligere kundes prispolitik over hans kunder, vil I jo ikke kunne udnytte disse, men hvis kender blot en smule til dette, vil det for mig at se være vanskeligt ikke at overtræde §19.

Jeg ville søge kunder et andet sted, hvis det var mig.

Hvis en jurist kunne svare her, ville det være herligt. Dette er udelukkende udtryk for min lægmandslæsning af loven.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Retspraksis har gang på gang påvist, at kundekartoteket meget sjældent kan kategorisere under MFL §19.

Der er således intet juridisk til hindring for at tage kontakt til kunders kunder.

Dog kan man jo aldrig sige sig fri for en eventuel sag, hvis modparten alligevel ønsker at forsøge et fogedforbud.

Dette tror jeg dog ikke vel ske.



Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yeep:
men den måde forløbet har været på, så er juraen det vigtigste;o)

 

Noget tyder jo på at du ikke har haft styr på juraen med din tidligere kunde!  måske du skulle bruge en advokat frem fro at spørge en flok halvstuderede røvere her på Amino 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trusted Partner:
Retspraksis har gang på gang påvist, at kundekartoteket meget sjældent kan kategorisere under MFL §19.

Har du en juridisk baggrund, siden du kan sige det med så stor sikkerhed?

Det var faktisk min opfattelse, at kundekartoteket NETOP hører ind under §19, hvis man aktivt opsøger kunder, som man har fået kendskab til gennem et underleverandørforhold, mens det typisk IKKE gør det, hvis kundens kunder selv henvender sig til underleverandøren. Men jeg har som sagt ikke nogen juridisk uddannelse eller baggrund - kun et halvt livs erfaring - og det tæller jo ikke i en retssag.

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

hvem ville bruge en pakkecentral som uanset grunde - kunne tænkes at gå hen og stjæle kunder - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Har du en juridisk baggrund

Ganske korrekt!

Så snart information er ude i offentligheden, vil en dommer ikke se det for værende hemmeligt. Og det gælder også informationer til en underleverendør.

En eventuel kundeklausul i en samarbejdsaftale kan dog begrænse dette. 

Jeg har ingen kommentar til det moralske, som andre dog har. Hvis alle var moralske, behøvede samfundet ingen love og regler. Og jurister som jeg overflødige. 

God søndag. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)