Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

at trække momsen fra - hjælp

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

hej amino.

jeg har forsøgt at sætte mig ind i moms universet, men har stadig ikke helt forstået hvordan det foregår.

Jeg forstår ikke hvad det vil sige, når man som virksomhedsejer kan trække momsen fra ved køb i virksomhedregi.

man indberetter sin moms på skat's hjemmeside, og så får man pengene tilbage?

Så vidt jeg har forstået det, så er det kunden der i sidste ende betaler hele momsen, men hvordan hænger det sammen?

håber en af jer vil være lidt behjælpelig :)

kh.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Fboris:

Jeg forstår ikke hvad det vil sige, når man som virksomhedsejer kan trække momsen fra ved køb i virksomhedregi.

man indberetter sin moms på skat's hjemmeside, og så får man pengene tilbage?

Helt grundlæggende, så er moms en omsætningsafgift. dvs. at i princippet (der er enkelte undtagelser) så er der moms på hver enkelt vare- og ydelsessalg!

Virksomheder der er momsregistrerede skal ved salg opkræve momsen af deres kunde og afregne den med Skat, samtidig kan momsregistrerede virksomheder selv trække den moms fra de har betalt i forbindelse med deres vare- og ydelseskøb. Det sker alt sammen på samme indberetning på Skat's hjemmeside, så det der skal indbetales eller tilbagebetales er differencen mellem købs- og salgsmoms.

Som virksomhed har det den betydning, at du altid skal tænke priser, fortjeneste, overskud m.m. uden moms, da det som udgangspunkt ikke er en del af virksomhedens økonomi.

Fboris:

Så vidt jeg har forstået det, så er det kunden der i sidste ende betaler hele momsen, men hvordan hænger det sammen?

Den der betaler momsen er den som ikke har mulighed for at trække den fra. Lidt firkantet sagt er det alle privatpersoner, og få typer virksomheder som ikke skal momsregistreres.

Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 05:30
Hvor mange stjerner giver du? :

got it - tak!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)