Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mit design er online, men jeg har ingen penge fået - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 52
Fra  KjergaardGraphic Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål, som jeg virkelige håber at få svar på:
I starten af året, ''vandt'' jeg en freelance opgave hos en udbyder herinde. Opgaven lød på et komplet webdesign, til en af hans kunder.
Vi blev enige om en pris, og jeg påbegyndte arbejdet.

Undervejs, kom han med småopgaver, som jeg lavede ''gratis'', eller med i den først angivede pris, for at være flink.
Da vi så kom til opgavens afslutning, ville han ikke betale, og jeg hørte sjældent fra ham, på trods af at jeg sendte ham rykkere.
Jeg kontaktede så et inkasso bureau, og fik dem til at køre en inkasso sag på ham - Dog uden held, han hverken svarede eller andet.
Da de så sendte en ''Inkasso skrivelse'' mener jeg det hed (ved at være nogle måneder siden), reagerede han, og skrev til mig, at han ikke ville betale til dem, og ikke de rykkere jeg havde sendt.

Det skal siges, at han som sagt kom med små ting her og der som tilføjelser til opgaven, og da jeg så sagde stop, så stoppede hans svar så også.

Han skrev at når jeg havde leveret det han havde bedt om, ville han betale mig for det aftalte beløb, hvilket jeg ikke accepterede, da opgaven efterhånden var vokset en del, fra det vi aftalte.

Sagen med inkasso firmaet kom så til, at vi skulle hive ham i fogedretten, men det kostede penge, og mødte han ikke op, skulle jeg også betale for at politiet hentede ham, hvilket i sidste ende, ville give mig et tab på sagen (da jeg i forvejen havde betalt 4000 kr. for inkasso bureauet), uanset hvad - Derfor afbrød jeg, da det ikke længere gav mening, rent økonomisk.

Efter lidt tid, fandt jeg så ud af, at en af de ''små tilføjelser'' jeg havde lavet for ham, var online, hvilket jeg med det samme reagerede på.
- Dog uden held.

Nu har jeg så fundet ud af, at selve hovedopgaven er online, med mit design (lige borset set fra slider billedet), så er ALT det samme, som jeg sendte til ham i psd'er.
- Dette vil jeg simpelthen ikke finde mig i, og har derfor dette spørgsmål:

Må jeg kontakte hans kunde direkte, og sige de ikke må bruge designet, da det er mig der har lavet det, uden at få betaling/ evt. finde ud af en betalings løsning for dem?
- Hvis jeg kontakter ham, får jeg alligevel intet svar :(

Jeg ser frem til en masse gode svar,

Mvh.
Michael

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nok ikke juridisk korrekt, men jeg vil hyre en advokat en time, og skrive direkte til hans kunde - og fortælle dem du har copyright på dit arbejde - og at de ikke har ret vise det online - og det er en krænkelse af din udarbejdelse af x. 

Det vil sgu nok give en reaktion. 

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Well som sådan er det vel aldrig slut kundens problem med mindre du kan påvise at de har handlet i ond tro. De har betalt for et produkt hos deres leverandør og ved formentligt slet ikke at en anden har udført opgaven.

Men når det så er sagt synes jeg stadigvæk du bør kontakte dem og gøre opmærksom på at deres leverandør ikke har betalt dig.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 52
Fra  KjergaardGraphic Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig i, at det ikke er slut kundens problem, men det er stadig mit design som er brugt, som jeg ingen penge har fået for det - og så vidt jeg ved, så skal der stå ved overdrivelses kontrakten, at jeg overgiver designet til kunden - hvis dette ikke er noteret, så ejer jeg designet, og kan dermed kræve at det bliver fjernet - er dette ikke korrekt? 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent faktisk så er det jonslutbrugerens problem, hvis det er korrekt, at du har ophavsretten på materialet.

Hvis dette med sikkerhed skal være tilfældet, bør det fremgå af din kontrakt eller dine handelsbetingelser, at rettighederne først overdrages ved fuld betaling.
Ellers er det et fortolkningsspørgsmål. Synger leveret en ydelse. Din kunde mener ikke, at du har leveret den færdig, og I er gået i stå i forhandlingen om dette. Derved er der udelukkende et pengespørgsmål.

Hvis der ikke står noget om rettigheder i jeres kontrakt har du formentlig fortsat rettighederne til dit værk, og så kan du vælge at slås.

Du kan godt skrive til slutrunden og kræve, at han stopper med at anvende dit værk. Men vær opmærksom på, at du stadig kun har retssystemet som musklerne bag dig, og at du risikerer at tabe en evt sag om krænkelse af ophavsret.

Der lyder til, at du og din kunde ikke har fået afstemt forventningerne ordentligt, før du løste opgaven. Du har kvajet dig ved at levere gratis ydelser ved siden af - nu forventer kunden jo et højere serviceniveau end det, han skulle betale for. Så hvor du gerne ville bruge de gratis ydelser til at forbedre klimaet mellem jer, har du muligvis opnået det modsatte.

Du har for mig at se tre muligheder:

1. Tag lærestregen
2. Forsøg at indgå et forlig om en delvis betaling med din kunde
3. Kæmp med alle juridisk gyldige midler

Løsning 3 kommer formentlig kun til at fungere i samarbejde med en advokat.

VH

Hans

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)