Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe mine egne aktier?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nogle unoterede aktier - PALværdi ca. 90.000 - stående i et alderspensionsdepot i min bank. Da de er unoterede kræver banken, at jeg ved siden af har yderligere pensioner eller likvider stående for min. 350.000 kr. Det har jeg ikke. Så jeg skal finde en løsning inden 31/12, da aktierne ellers kan blive pålagt en afgift på 60%!

Jeg kan forsøge at flytte pensionsopsparinger som jeg har i andre banker derhen - men tiden er en kritisk faktor, da det sandsynligvis ikke kan nåes (man må ikke flytte pensionskonti mellem 15/12 og 22/1).

Hvad gør jeg så? Et forslag fra banken er at jeg køber aktierne UD af pensionsdepotet med frie midler...dvs. køber dem af mig selv. Men den forstår jeg ikke rigtig...

1) Hvis jeg køber dem af mig selv, koster det mig så noget? Jeg giver jo penge til mig selv?

2) HVIS jeg skal rent fysisk op med penge for at få dem ud af depotet jfr. spørgsmål 1: Aktierne er svært omsættelige - dvs. kan sandsynligvis ikke sælges til tredjemand. Kan jeg så selv fastsætte en kurs, som jeg kan sælge til mig selv til...?

3) HVIS jeg selv kan fastsætte en kurs jfr. spørgsmål 2, kan jeg så fratrække et tab? Lad os sige jeg køber dem ud for 10.000 kr, så har jeg jo et "tab" på 80.000 kr?

4) Eller hvad hvis jeg trækker de 350.000 kr ud af en kassekredit (i samme bank) og sætter på en almindelig konto ved siden af pensionskontoen - er kravet så opfyldt mon? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

ps76:
Hvis jeg køber dem af mig selv, koster det mig så noget? Jeg giver jo penge til mig selv?

Det koster dig likviditet. Du skifter så og sige de unoterede aktier ud med penge. 

ps76:
Kan jeg så selv fastsætte en kurs, som jeg kan sælge til mig selv til...?

Kursen fastsættes som enten det beløb de unoterede aktier blev anskaffet for eller til aktiernes markedsværdi på handelstidspunktet. Så du kan ikke bare selv fastsætte en kurs. Hvis du vælger at købe dem ud til markedsværdi - så er det vigtigt at du får dokumenteret denne værdiansættelse.

ps76:
HVIS jeg selv kan fastsætte en kurs jfr. spørgsmål 2, kan jeg så fratrække et tab? Lad os sige jeg køber dem ud for 10.000 kr, så har jeg jo et "tab" på 80.000 kr?

Kursen skal fastsættes som beskrevet ovenfor. Eventuelt tab indgår i beregningen af PAL-skat i dit pensionsdepot.

Husk fristen inden tirsdag til at give banken besked om aktiernes værdi af hensyn til PAL-skat.

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

"Det koster dig likviditet. Du skifter så og sige de unoterede aktier ud med penge"

Jamen - hvem skal have de penge, som aktierne så er værd.. Det er jo mig, der ejer aktierne. Hvordan skal det ske rent fysisk?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

ps76:
Jamen - hvem skal have de penge, som aktierne så er værd.. Det er jo mig, der ejer aktierne. Hvordan skal det ske rent fysisk?

Digselv. Du bliver hverken rigere eller fattigere. Bankens råd er lige efter bogen og følger reglerne for investering i unoterede aktier.


Du tager penge fra en af dine konti - eksempelvis din kassekredit og flytter penge svarende til de unoterede aktiers værdi ind på pensionskontoen. De unoterede aktier tages ud af din pensionsordning og de indgår ikke længere i denne. De ligger nu hjemme under hovedpuden.

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

ok, jeg forstår. - tror jeg.

Men hvad med pensionsdepotet..der står vel så de f.eks. 90.000 kr i likvider, som jeg har overført for at få aktierne ud - så det er vel stadig mine penge? De står bare ikke i aktierne mere, men som "kontanter" i mit pensionsdepot.

Og så kan jeg efterfølgende ophæve aldersopsparingen og få de 90.000 ud igen, når jeg ønsker? De er jo tidligere afgiftsberettiget. På den måde er min udgift neutral. Eneste ulempe er beskatningen af aktiernes eventuelle fremtidige afkast.

Er det korrekt forstået?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ps76:
Men hvad med pensionsdepotet..der står vel så de f.eks. 90.000 kr i likvider, som jeg har overført for at få aktierne ud - så det er vel stadig mine penge? De står bare ikke i aktierne mere, men som "kontanter" i mit pensionsdepot.

Yes Korrekt forstået.

ps76:
Og så kan jeg efterfølgende ophæve aldersopsparingen og få de 90.000 ud igen, når jeg ønsker? De er jo tidligere afgiftsberettiget. På den måde er min udgift neutral.

Hvis du hæver en alderspension før du går på pension skal der betales en afgift på 20%.

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint tak (Jeg ER gået på pension...har bare ikke sat alle til udbetaling endnu!)

Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

I ovenstående historie er jeg nu nået dertil, hvor de unoterede aktier skal købes af mig selv (inden nytår).

Men til hvilken kurs bør jeg købe dem? Svarende til den indberettede PAL kurs? De er ganske "svært omsættelige", så det burde vel betyde, at prisen kunne sættes lavt - men måske er det en ulempe, hvis der kommer fremtidige gevinster, skattemæssigt? (skat af gevinsten/overskud bliver jo større, hvis købsprisen har været lavere?),,eller hvad?

Og hvis de IKKE giver gevinst - lad os eksempelvis sige at firmaet går konkurs - så er en høj købspris vel også at foretrække, idet tabet så bliver større rent skatte-fradragsmæssig - eller hvad?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)