Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed som 16 årig. Skal man bruge cvr nummer.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg hedder Nikolaj og jeg er 16 år.

Jeg har tænkt mig og starte en virksomhed hvor jeg tilbyder, at lave hjemmesider for mindre firmaer/organisationer eller privatpersoner. 

Jeg er igang med at skaffe tilladelse fra statsamtet, men ville lige høre om jeg skal registreres, og have et cvr nummer, hvis nu jeg 

starter en hobbyvirksomhed hvor at jeg ikke regner med at tjene mere end 50.000 om året.

På forhånd tak.

Fra London
Tilmeldt 1. Feb 15
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså - nej, det behøver du egentligt ikke, såfremt du ikke forventer og ikke overstiger de 50.000 DKK.

Du kan stadig udstede fakturaer uden CVR, men med dit CPR-nummer istedet. Du kan evt. få lidt info her til, hvordan du skal håndtere dine fakturaer, regler etc. http://www.amino.dk/forums/t/49381.aspx

Managing Director af TimothyMedia Ltd. & Salerific Ltd
Få udviklet din næste webshop billigt hos TimothyMedia.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nikolajkruuse:

Jeg har tænkt mig og starte en virksomhed hvor jeg tilbyder, at lave hjemmesider for mindre firmaer/organisationer eller privatpersoner. 

Jeg er igang med at skaffe tilladelse fra statsamtet, men ville lige høre om jeg skal registreres, og have et cvr nummer, hvis nu jeg 

starter en hobbyvirksomhed hvor at jeg ikke regner med at tjene mere end 50.000 om året.

Hobby virksomhed har ikke noget med under 50.000 at gøre. Hobby er hobby som du kender det - noget man ikke gør for at tjene penge - ELLER noget skat kan dømme en til skattemæssigt, hvis man driver erhverv, men ikke klart har til hensigt at ha overskud

Du er bare en lille virksomhed. Du kan enten få dispensation - eller - du kan udføre det arbejde du laver som CPR person. 

Hvis du var en webshop, så var det forbudt, for man må ikke optræde som virksomhed når man ikke er 18 - eller har dispensation, men her behøver du jo ikke optræde som virksomhed. Her kan du være Nikolaj Kruuse CPR xxxxxx-xxxx der laver arbejde - for virksomheder med mere. 

Virksomheder giver dig så et "honorar" for opgaven - til dit CPR og det skal virksomheder så altid opgive til skat på dit CPR som bidragspligtig B indkomst (samme skat som alt andet) - du vil så kunne se det samlede tal i rubrik 12 - og du kan forskudsregistrere det også. Så har virksomheden fradrag for det som alle andre udgifter - ellers er det "sort arbejde" Smile

Er det private, så skal du selv angive dit overskud til skat i rubrik 15 - beløb over 10.000 kr skal være via netbank. 

Du fører regnskab, og egentlige udgifter for at få indtægten, kan du trække fra i rubrik 29 for honorar (det du fakturerer firmaer med dit CPR) og reducere din indtægt i rubrik 15 med, for det du laver til private

Du bør altid lade det fremgå, at det er arbejde du tilbyder og at du er 16 (mere så folk ved, at der ret begrænset mulighed for at indgå skriftlige aftaler der kan forfølges) 

Får du CVR er det alm regnskab og skat via udvidet selvangivelse. Der vil der så være et ansvar der kan retsforfølges over for dine forældre der garanterer for dig.

Der er ikke nogen større skattefordel ved CVR da du næppe kan risikere underskud, og altid kan trække direkte udgifter fra - der kunne være lidt muligheder i fradrag for computer  men samlet - ikke nogen større fordel skattemæssigt

god vind med det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det gode svar

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder det at selvom jeg kun er 16, og jeg vil starte hobbyvirksomhed, så skal jeg ikke have dispensation fra statsamtet eller er det forkert forstået?? 

mvh Nikolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

nikolajkruuse:

Betyder det at selvom jeg kun er 16, og jeg vil starte hobbyvirksomhed, så skal jeg ikke have dispensation fra statsamtet eller er det forkert forstået?? 

mvh Nikolaj

Jo du skal ha dispensation hvis du vil optræde som virksomhed - f.eks hjemmeside o.l. helt uanset hvad, når du ikke er 18. 

Du må udføre arbejde for firmaer og private - ex slå græs eller få honorar for at lave hjemmeside - men du må ikke optræde som virksomhed

Hobbyvirksomhed er ikke en virksomhedsform. Det er noget skat kan dømme, hvis man driver noget uden at søge overskud - men ellers er hobby sådan noget som akvariefisk og salg af overskydende yngel. Starter man noget med indkøb og videresalg er det alm virksomhed

Så ja - du skal ha dispensation  - eller en over 18 skal stifte selskab, sælge til dig og selv forsætte som direktør (dyrt og kompliceret og giver ansvar videre)

Se de links der er heri igen http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/under18.html 

go vind med dispensationsansøgning - bare kom igang med den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for det super gode svar :D

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)