Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS Holdingselskab - ApS datterselskab - Forsvarligt kapitalberedskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har et spørgsmål angående oprettelse af et IVS holdingselskab inden stiftelsen af et ApS datterselskab.
Jeg har læst rundt på nettet og ifølge flere personer kan man sagtens oprette et IVS som holdingselskab, dog bliver der oftest lige nævnt 'Forsvarligt kapitalberedskab'.
Her fortæller advokater osv (som selvfølgelig også skal tjene penge), hvordan man løbende skal vurdere om en kapitalvirksomhed har en forsvarlig kapital. De skriver også at det ikke kan generaliseres, men selvfølgelig kommer an på hvad virksomheden laver osv.


Helt konkret handler det om at jeg skal stifte et ApS sammen med nogle andre, hvor jeg kommer til at eje 25%.Her havde jeg tænkt at oprette et IVS med et indskud på ~13000 kr. Herfra ville jeg bruge 12500 kr. til stiftelse af et ApS datterselskab.

Dermed kommer jeg langt under 50% af det oprindelige indskud, men da jeg selv er "direktionen" i mit IVS, kan jeg så bare konkludere at min investering og dermed at den nuværende kapital er forsvarlig?

Hvorfor kan man ikke bare bruge et personligt selskab som holding?


Mvh.
Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kommer da ikke i problemer med kravet om kapitalberedskab. Det afhænger jo af hvordan det går med jeres driftsselskab. Anparterne i driftsselskabet udgør en værdi for dit holdingselskab.

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står nogle steder at hvis du kommer under 50% af dit kapitalindskud, skal man indkalde til generelforsamling og lægge en plan for at opretholde en fornuftig økonomi osv.

Her tænker jeg på om man kan konkludere "Det går fint!", eller om der rent faktisk skal laves dokumenter osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

MStampe:

1


Helt konkret handler det om at jeg skal stifte et ApS sammen med nogle andre, hvor jeg kommer til at eje 25%.Her havde jeg tænkt at oprette et IVS med et indskud på ~13000 kr. Herfra ville jeg bruge 12500 kr. til stiftelse af et ApS datterselskab.

Dermed kommer jeg langt under 50% af det oprindelige indskud, men da jeg selv er "direktionen" i mit IVS, kan jeg så bare konkludere at min investering og dermed at den nuværende kapital er forsvarlig?

2

Hvorfor kan man ikke bare bruge et personligt selskab som holding?

1

Du stifter med indskud 13.000 kr cash - og veksler så 12.500 cash ud med anparter - af helt samme værdi og dit IVS har stadigt fuld kapital - Du veksler jo bare penge til anpartsværdi -

2

Du kan jo sagtens eje 1/4 personligt med den hovedforskel, at udbytte du evt får fra det ApS du ejer - udbytte beskattes (27-42%) efter driftsselskabet har betalt sin selskabsskat - det bliver det ikke i første omgang i holding - der kan pengene stå uden yderligere skat - men du kan stadigt ikke selv få dem ud - uden udbytte skat og i holding må du så  heller ikke hæve dem, før holding har opbygget bunden kapital på 50.000 kr i alt (fra de 13.000) så til da er pengene bundet i holding men frie i personlig eje

Husk ved holding - lovpligtig arbejdsskadeforsikring bør tegnes sammen med den i drift - så du ikke skal ha to sådanne, hvis ellers forsikringsselskabet er med på begge CVR numre på policen + husk erhvervskonto krav (evt omk) og årsrapport som omk. 

Der er fordele og ulemper ved at eje via holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannoveer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for svarene! :)

Jeg fik læst på din blog og andre steder, og det endte med et IVS holding selskab.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)