Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT og anvendelse af sin fortjeneste

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg er igang med at lave en webshop og er en smule i tvivl om hvad jeg helt præcis skal gøre med min fortjeneste, da jeg ikke vil risikere at skylde penge til skat, som jeg ikke har. 

Lad mig bare komme med et forenklet eksempel af min problemstilling: 

Lad os antage at jeg køber fx et ur for 100 kr. igennem min leverandør

Jeg sælger det for 250 kr.

Min fortjeneste er 150 kr.

Skal jeg trække SKAT af de 150 kr?

Altså skal jeg ligge rundt regnet 75 kr til side til SKAT, eller kan jeg sagtens gå ud og købe 2 ure for 200 kr og bruge de resterende 50 kr, på udgifter som fx hjemmesiden? 

Fordi så kan jeg jo i princippet bare gå ud og lave nye indkøb hele tiden for at undgå SKAT? Jeg ved selvfølgelig godt, at det er ikke sådan det hænger sammen, men er der nogen der vil give mig en tydelig forklaring på, hvad man skal gøre med sin fortjeneste? 

Må man bruge indtægter på nye udgifter, eller skal indtægterne først bruges på nye udgifter, når skat er trukket fra? 

Håber I kan hjælpe :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lager er ikke en udgift. Om du har penge eller ure eller kasketter er samme sag. Alt lager skal altid tælles op og ganges med indkøbspris - og den værdi skal flyttes fra indkøb til lagerværdi (eller manuelt lægges til for meget simple regnskaber). Kun når varer er solgt og borte - er den en udgift (som jo så modsvares af indtægten)

penge brugt på omkostninger som hjemmeside er som udgangspunkt fradrag

Læs for egen skyld min E-bog "Introduktion til REGNSKAB" som i link  - Den er letlæst og giver dig noget af den forståelse du mangler for hvad der er indtægter og udgifter og hvordan man bogfører

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Johns svar er sikker nok. Men bare lige for en gang til i et andet sprog.

Du skal betale skat af din virksomhed's overskud - Dette gøres normalt op 31.12.2015.

Hvis du har købt et ur for 100DKK og solgt det igen for 200DKK, så skal du betale skat af profitten (overskuddet) - Altså af 100DKK

Hvis du køber 3 ure, og har solgt det ene (når året slutter 31.12.2015), så vil dit regnskab se således ud (forsimplet):

Salg: 200

Varesalg: -100

Profit: 100

Skat af profit (~50%): -50

Lagerværdi: 200 (de to usolgte ure).

Sælger du alligevel et ur mere inden 31.12.2015, ser det således ud:

Salg: 400

Varesalg: -200

Profit: 200

Skat af profit (~50%): -100

Lagerværdi: 100 (et usolgt ur).

Som du kan se har lagerværdien ikke indflydelse på dit driftsresultat (det man betaler skat af) - Med mindre du vurderer at du ikke kan sælge det, og derfor afskriver det.

Held og lykke.

OG, du kan blive ved med at udvide og bruge eventuelt overskud på andre driftsmæssige elementer, og derved undgå at skulle betale skat (hvis din profit er <0). Men lager er ikke en af dem!

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 859
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

LukasMendez:
Fordi så kan jeg jo i princippet bare gå ud og lave nye indkøb hele tiden for at undgå SKAT?

Du kan ikke undgå skat.

Hvis du f.eks. køber et ur for at sælge det med det samme. Som f.eks. dropshipping.

Så køber du for de 100 kr ur. Og sælger det for de 250kr. Og din fortjeneste er så de 150kr.

Det gør du igennem hele året. Og når året er omme, har du så solgt 10 ure. Og så er din fortjeneste så 1500kr.

Så har du nogle udgifter som f.eks. dit webhotel, domæne afgift osv.

Så tager du din fortjeneste på 1500kr og fratrækker derefter dine udgifter du har haft igennem året, som har med din virksomhed at gøre. Og er de f.eks. på 300kr. Jamen så er det de 1500kr - 300Kr. Og så opgiver du 1200kr til skat. Som du så trækkes skat af.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Kim

 

Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak alle sammen det giver meget mere mening! 

Så i princippet, hvis jeg har en fortjeneste på f.eks. 500 kr. (5x 100 kr) og den 30.12.15 vælger jeg at købe 5 nye. Så skal jeg ikke betale skat, eftersom at fortjenesten øjeblikkeligt er blevet brugt på nye omkostninger (nye indkøb) og dermed er mit overskud reelt set 0 kr? 

Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

LukasMendez:

Tusinde tak alle sammen det giver meget mere mening! 

Så i princippet, hvis jeg har en fortjeneste på f.eks. 500 kr. (5x 100 kr) og den 30.12.15 vælger jeg at købe 5 nye. Så skal jeg ikke betale skat, eftersom at fortjenesten øjeblikkeligt er blevet brugt på nye omkostninger (nye indkøb) og dermed er mit overskud reelt set 0 kr? 

du har ikke læst svarene. NEJ - indkøb af nye er IKKE en omkostning. De nye har samme værdi som penge i bank  dit varelager skal tælles op til værdi og er IKKE en udgift

Varer er en udgift når varen er solgt - men så er der jo en indtægt der er større - og dermed - muligt overskud. Du kan ikke fjerne overskud ved at købe nye varer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 14
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke fjerne overskud ved at købe nye vare, men hvis jeg bruger min fortjeneste på nye indkøb lige op til den 31.12.15, hvordan skal jeg så kunne betale skatten af mit overskud, hvis jeg ikke har likviditeten til det, fordi de penge har jeg brugt på nye indkøb (aktiver) ?

Tilmeldt 20. Oct 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du ikke har råd til det så må du lade være med at købe mere.

men der burde da være til at købe lidt ind igen og betale sin skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

LukasMendez:

Jeg kan ikke fjerne overskud ved at købe nye vare, men hvis jeg bruger min fortjeneste på nye indkøb lige op til den 31.12.15, hvordan skal jeg så kunne betale skatten af mit overskud, hvis jeg ikke har likviditeten til det, fordi de penge har jeg brugt på nye indkøb (aktiver) ?

ja og hvis du heller ikke har sat til side til din moms eller leverandører, så er den jo gal. Nej du - du kan jo ikke bruge de penge som tilhører moms og skat og kun se på penge i bank - du mangler helt basis viden for at lave regnskab og ikke komme galt af sted. Man må jo sætte penge af til alt - moms, skat, leverandører - der kan komme regninger 1/1 og hvad ved jeg - 

Dertil kommer, at din skat skal betales løbende under året (2015 for overskud 2015) i virksomhed ved hjælp af forskud - og ellers kommer der rente og evt strafrente og - på et tidspunkt indgriben fra skat - 

Det er ikke for at være bedrevidende, men du er type eksempel på de som går ned på at ville drive selvstændig virksomhed, uden helt at forstå forskel på likviditet og overskud - tag hjælp inden du havner i grøften - sagt i ren venlighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)