Vi står i den kedelige situation at vi bliver nødt til at lukke et IvSselskab, men hvordan gøres det nemmest?
Selskabet er under 1 år gammelt, og har ikke haft den store aktivitet, en omsætning på 36.000 kr, ingen gæld eller andre kommende betalinger.
Jeg har forhørt mig forskellige steder, det ene forslag er tvangsopløsning, men det skulle være en meget langtrukken proces. Derudover har jeg snakket med en advokat som tilbød at gøre det, han krævede dog 2500 kr i opstart og efterfølgende 899,- pr måned i 9 måneder.
Kan det passe at det ikke kan gøres hurtigere og billigere?
Der er ingen hurtige processer. Alt vil tage formentlig 6-9 mdr. Tvangsopløsning vil bringe jeres navn ind som tvangsopløste + evt kapital vil blive ædt af kurator.
Det bedste vil være at lukke ved erklæring - skattekvittance- men det tager som nævnt let 6-9 mdr. Jeg forstår godt 2.500 kr i pris (eller måske lidt mere sågar) - men ikke de 899 i 9 mdr - find en billigere - evt en revisor - søg på www.agera.dk
Jeg kan også sagtens forstå de 2500,-, men det efterfølgende månedlige gebyr kan jeg ikke helt se hvorfor det skulle blive pålagt. Vi har netop indhentet tilbuddet igennem Agera.
Du skulle vel ikke tilfældigvis kende til nogen som vil kunne klare sådan en sag, som vil være muligt at kontakte?
Vi har en ajourført bogføring, dog ikke et perioderegnskab.
De eneste aktiver som ligger i selskabet lige nu er et mindre lager på godt 7000 kr, andet er der ikke.
Selskabet har umiddelbart ikke lagt helt stille, der har været enkelte salg, men ikke det store, vi snakker måske 1000 kr den her måned samt sidste. Moms er ikke afmeldt nej,
Indledningsvis kan jeg heller ikke forklare det tilbud du har fået, men det der skal ske må være følgende.
1. Aktiver, herunder lager skal realiseres. Det kan ske ved salg til ejerne af IVS, eller ved salg til anden side. 2. Herefter ajourføres bogføringen og der udarbejdes et regnskab til brug for SKAT. 3. Moms opgøres, og der indbetales til SKAT da man må formode at der er noget salgsmoms ifm afvikling af lager etc. 4. I afmelder momsregistrering og alle øvrige registreringer som selskabet måtte have. 5. Bilagt et "likvidations regnskab" fremsender i en ansøgning til SKAT om skattekvittance. 6. Selskabet er nu tomt, uden aktivitet, og afmeldt alle registreringer. I afventer nu modtagelse af skattekvittance fra SKAT. 7. Efter x tid, og såfremt der ikke er uforudsete forhold, vil i modtage en skattekvittance fra SKAT. 8. I afholder nu en ekstraordinær generalforsamling hvor i beslutter at opløse selskabet ved betalingserklæring jvf selskabslovens §216 9. Betalingserklæring, etc indsendes mhp opløsning.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT NÅR SELSKABET OPLØSES VIA BETALINGSERKLÆRING SÅ HÆFTER EJERNE PERSONLIGT, SOLIDARISK OG UBEGRÆNSET FOR DE FORPLIGTELSER SOM MÅTTE VÆRE ELLER KOMME MOD SELSKABET.
Prisen for opløsning med betalingserklæring vil afhænge af hvor mange af ovenstående punkter I selv er i stand til at løse.
7. Efter x tid, og såfremt der ikke er uforudsete forhold, vil i modtage en skattekvittance fra SKAT.
som pt i alle fald i KBH ligger over 6 mdr - og skat vil her sikkert bare bruge 31/12-2015 - eller måske 30/6 - men det skal være temmelig nyt balance og resultat
Ellers helt enig i beskrivelse og fremgangsmåde - alle aktiver skal sælges ud først - også straksafskrevne aktiver og samme med lager (eller dokumenteres desturerede) Er aktiver fra i år - fuld moms som ved købet - er de fra sidste år - går moms ned med 20% (som det gør per år til moms rammer 0 efter 6 år for aktiver)
Husk at checke firmaets E box inden i afmelder endeligt, da adgang til den tid forsvinder
Varer er bare indkøbspris plus fuld moms
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER