Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg godt som ufaglært udføre el-arbejde mod betaling?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg overvejer at starte en lille virksomhed op, hvor jeg vil tilbyde borgere i lokalområdet hjælp til el. Men må jeg godt det, eller skal man være uddannet/faglært? Det skal lige tilføjes, at det kun vil være det som man selv som privatperson ifølge Sikkerhedsstyrelsen må ordne - hvis man kan.

Mvh 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at vide det med 100% sikkerhed, så tror jeg ikke det ville være lovligt med el-arbejde specifikt.

Jeg mindes at have en kammerat der undrer hans uddannelse som elektriker drev lidt selvstændig virksomhed hvor han tilbød - fortrinsvis - ældre at hjælpe med at hænge lamper op og skifte stikkontakter og sådan noget.

Hans mester blev lidt bitter over bijobbet og meldte ham for at udføre ikke godkendte installationer (eller sådanoget noget) og det endte med at han blev dømt for det (og lærepladser mistede han også).

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 21. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dan

Selvom du ikke er sikker, vil jeg gerne takke dig fordi du tog dig tid til at skrive, og forklare en historie fra det virkelige verden.

Mvh

Eventuelt nogen der er helt sikre på om det er lovligt eller ej?

Mvh

Tilmeldt 13. Nov 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil tro du skal have en autorisation fra sikkerhedsstyrelsen, før du må drive virksomhed indenfor el-installation. Du kan læse mere om hvordan man får en autorisation her: https://www.sik.dk/Virksomhed/Autorisation-el-vvs-og-kloak/Autorisation/Fuld-autorisation

En ting gør sig især gældende, hvor virksomheden skal have en fagligt ansvarlig ansat. Betyder en "faglig ansvarlig" så, at det er en person med en uddannelse? Tja, du skal i hvert fald have bestået en uddannelse og en autorisationsprøve rettet mod dit autorisationsområde, Sikkerhedsstyrelsen godkender autorisationsprøven, som den studerende skal bestå. Læs evt. mere om faglig ansvarlig her: https://www.sik.dk/Virksomhed/Autorisation-el-vvs-og-kloak/Fagligt-ansvarlig/Krav-til-en-fagligt-ansvarlig 

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

§ 1. Følgende arbejder må udføres af enhver:

1) Udskiftning af afbrydere for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20.

2) Udskiftning af stikkontakter for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder.

3) Opsætning og nedtagning af belysningsarmaturer på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20 samt i badeværelser.

4) Ændring og reparation af ikke-stærkstrømsmæssige styrings- og reguleringssystemer i private boliger, som anvendes til styring af stærkstrømsfunktioner.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163362

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Mar 13
Indlæg ialt: 163
Fra  Techstore Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)