Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring i Dinero af indkomstskat, aconto- og udbytteskat for selskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Har fået årsopgørelsen for 2014 og vil nu her i 2015 bogføre indkomstskatten; er det så på kto 9400 "Skat af årets resultat" eller 9410 "Skat af tidligere år"?
Tidligere indbetalt acontoskat for 2014 (betalt og bogført i 2014 på 63060 "Skyldig selskabsskat") skal ud af 63060 ikke?
Og slutteligt hvad med udbytteskatten, der er beregnet ud fra den selvangivne udbytteindkomst? Udbytteskatten er lige som acontoskatten modregnet i indkomstskatten og reducerer dermed restskattebeløbet på samme måde som acontoskatten. Skal den beregnede udbytteskat så også ud af 63060?
På forhånd tak :)
Kim Damgaard
Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 04:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bogføre betaling af restskatten på 63060, som gerne skulle gå i næsten nul med mindre den beregnede skat for 2014 har været forkert/upræcis. I så faldt skal restbeløbet i driften på "skat tidl. år"

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Tak for dit svar :) Det hjalp mig på vej. Og jeg kan nu se at selv om årsopgørelsen er for mit Holding selskab skal jeg også over i driftselskabet at bogføre. Det var jeg ikke obs på og fik desværre ikke skrevet om det i mit oprindelige spørgsmål :(

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er som regel i driftselskabet, at skatten er væsentlig. Med mindre man investere heftigt i Holding :)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas - J skatten vil vel i sambeskattet holding altid falde på holding? Og har man betalt den via drift, vil man vel stå med det spørgsmål, at den er afsat i drift men så er skyldig fra drift til holding som rent faktisk skal afholde den? Holding får korrekt regningen - men drift har betalt - eller?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Oracle:

Har fået årsopgørelsen for 2014 og vil nu her i 2015 bogføre indkomstskatten; er det så på kto 9400 "Skat af årets resultat" eller 9410 "Skat af tidligere år"?
Tidligere indbetalt acontoskat for 2014 (betalt og bogført i 2014 på 63060 "Skyldig selskabsskat") skal ud af 63060 ikke?
Og slutteligt hvad med udbytteskatten, der er beregnet ud fra den selvangivne udbytteindkomst? Udbytteskatten er lige som acontoskatten modregnet i indkomstskatten og reducerer dermed restskattebeløbet på samme måde som acontoskatten. Skal den beregnede udbytteskat så også ud af 63060?
På forhånd tak :)
Kim Damgaard

 

Nu har du svaret, at du har et holdingselskab, så lad os lige føre det helt korrekt. Dit holdingselskab er administrationsselskabet i sambeskatningen, dvs. det er holdingselskabet, som skal afregne selve skattebetalingen. Efter der kom nye regler for hæftelse i sambeskatningsforhold har det ændret sig en smule.

Jeg laver her et eksempel, hvor der er et driftsselskab, der skal afregne skat og et holdingselskab, med et lille skattemæssigt underskud. :

A-conto skat i året:

Når du modtager opkrævning af A/C skat i året, skal dette blot bogføres debet 63060 modkonto bank. Dette vil blive opkrævet i holdingselskabet og skal derfor bogføres her! Hvis du afregner skatten via driftsselskabet skal du i holding stadig debitere 63060 og modkonto mellemregning. I drift kredit bankkonto og modkonto mellemregning.

Beregning af skat i året:

I driftsselskabet skal du debitere årets skat på konto 9400 modkonto 63060.

I holdingselskabet skal du kreditere 9400 modkonto 63060 for holdingselskabets egen andel. Yderligere skal du kreditere 63060 med driftsselskabets andel og debitere fx. 54060 Øvrige tilgodehavender (Tilgodehavende sambeskatningsbidrag - der kan evt. oprettes en særskilt konto til dette hvis øvrige tilgodehavender anvendes til andet).

Derved er den samlede skat af drift + holding afsat i holdingselskabet.

Udligning af skat ved afregning:

Hvis skatten er højere end beregnet, skal du starte med, at debitere 9410 og kreditere 63060 (hvis skatten er mindre for selskabet end der var afsat, skal det føres modsat).

Når du efterfølgende afregner skatten, skal du i driftselskabet debitere 63060 modkonto mellemregning med holding.

I holdingselskabet skal du debitere mellemregning og kreditere 54060 (eller evt. anden konto du har oprettet til formålet, jf. ovenfor). Hvis der ifb. afregningen er en højere eller mindre skat for driftsselskabet, end der oprindeligt var afsat, skal evt. mere (=kredit) eller mindre (=debet) direkte på 63060.

Betaling sker ved kredit bank og debet 63060. Hvis det er driftsselskabet, som har pengene skal de føres via mellemregning. Holding -> kredit mellemregning/debet 63060 / driftselskab -> kredit bank/debet mellemregning.

Áfregning af udbytte og A/C skat:

Husk at udlodning af udbytte skal være indberettet senest den 10. i måneden efter du har afholdt generalforsamling, hvor udbytteudlodningen er vedtaget.

Udbytte er afsat i forbindelse med årsafslutningen (nu ved jeg ikke om der er en smart årsafslutningsfunktion i Dinero som klarer dette, ellers kan du gøre dette) debet 60020 / kredit 60040.

Udlodning i driftsselskabet er skattefrit til holdingselskabet - så det er simpelt: debet 60040 / kredit bank (alternativt kan det føres på mellemregningen)

I holdingselskabet skal det indtægtsføres - Dette afhænger af hvilken indregningsmetode du anvender. Jeg tager udgangspunkt i de almindelige hhv. kostpris og indre værdi's metode:

Kostpris: Udbytte føres i driften - kredit (jeg kan ikke se der er en konto til dette i Dinero standardkontoplan, så brug evt. 9010 eller opret en konto til dette under finansielle indtægter). Modkonto bank (eller melleregning).

*Obs hvis der er tale om et driftsselskab, som er købt fra en tidligere ejer, så er der særlige regler og regulering hvis man udlodder udbytte, som er optjent af tidligere ejer -> fx. aps med 50.000 i kapital og opsparet overskud på 40.000. Du køber dette og indregner til en kostpris på 90.000 laver herefter et overskud på 10.000 (EK er nu 100.000) og laver udbytte på 50.000. Du skal herefter i holdingselskabet kun indregne 10.000 i driften, som angivet ovenfor mens de resterende 40.000 skal modregnes på kostprisen.*

Indre værdi: Ved indre værdi bliver der årligt lavet en indtægt i resultatopgørelsen svarende til driftsselskabets overskud. Dit udbytte skal derfor ikke i driftsopgørelsen, men skal modregnes på kapitalandelen, som allerede vil bestå af en kostpris + optjent overskud. Det er dette optjente overskud, som der modregnes i. Tilsvarende er der en reserve for indre værdi på din egenkapital. Der skal overføres en tilsvarende andel fra reserven til optjent overskud.

Jeg forestiller mig, at du anvender kostpris, da dette er simplest. Hvis du anvender Indre værdi og er i tvivl om dette må du skrive, så skal jeg gøre denne lidt mere detaljeret.

Udbytte fra holdingselskab til privat:

Når du udlodder udbytte, skal der afregnes et A/C beløb på 27 %. Udbyttet vedtages og afsættes ligesom ved driftsselskabet ovenfor.

På konto 60040 har vi nu 100.000 stående i udbytte. Af disse skal der afregnes 27.000 i udbytteskat (senest den 10. i måneden efter dette er vedtaget, ligesom med indberetningen!). Du laver en postering debet 60040 og kredit bank (eller hvis pengene ligger i driftsselskabet, så på mellemregning i holding. Driftsselskab kredit bank / debet mellemregning).

Når du efterfølgende hæver pengene har du nu 73.000 tilbage på konto 60040. Disse hæver du debet 60040 og kredit bank (eller mellemrenging ligesom ovenfor).

Du skal dog huske, at der skal afregnes udbytteskat i forbindelse med din personlige selvangivelse. Der skal betales yderligere 15 % i skat af den del som er over 49.900 (2015-niveau / 99.800 hvis du er gift og ægtefælle ikke har aktieindkomst) svarende til 42 % i skat. Dette afregnes dog som sagt via din selvangivelse.

Når du udlodder udbyttet i 2015 (for 2014 regnskabet) kommer det med på din 2015 selvangivelse (tidspunktet hvor udbyttet deklareres er det betydende.

 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Til John: Holding har betalt.

Og så vil jeg nu prøve at forstå det lange svar fra Cef :)

Mange tak alle 3 !!!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Så har jeg lavet en kasseklade der ser ud som herunder. Er mest i tvivl om brugen af kto 54030, da driftselskabet vel ikke skal overføre penge til holding selskabet i denne forbindelse vel?

Holding:
kto 55001 (bank) -36.892
kto 63060 (skyldig selskabsskat) -7.091 (går så i nul grundet tidligere debet 2x2.000 aconto skat og beregnet skat af underskud 2014: 3.091)
kto 9220 (ikke fradragsberettigede renter) +1.622
kto 54030 (tilgodehavende hos tilknyttede virksomheder) +42.357
kto 9401 (skat af tidligere år) +4 (da indkomstskat blev 4 kr. højere end den for begge selskaber samlede beregnede skat)

Driftselskab
kto 63060 (skyldig selskabsskat) +46.942 (går så i nul grundet tidligere kredit af beregnet skat af overskud 2014)
kto 54040 (øvrige tilgodehavender) -4.598 (går så i nul grundet tidligere debet af udbytteskat)
kto 9220 (ikke fradragsberettigede renter) +13 (Udbytteskat tillæg til staten)
kto 54030 (tilgodehavende hos tilknyttede virksomheder) -42.357

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)