Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår bryder man designbeskyttelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg går og pusler lidt med en ide og har lavet noget research på området for at finde lignende produkter / konkurrenter.

For kort at beskrive ideen så er det under kategorien legetøj til mindre børn og overordnet set findes produktet allerede, dog ikke i den form jeg har i tankerne.

Jeg har fundet en nær konkurrent på markedet der har en produkt der ligner meget, tror hvis man satte de 2 produkter op ved sidden af hinanden ville nogle tro det kunne komme fra samme leverandør grundet form udseende (IKKE EN KOPI), det er de bløde linjer, størrelsen etc. dder matcher.

For et håndgribeligt eksempel, parker en VW Up og en Toyota Aygo ved siden af hinanden. Man vil tænke samme lille bil ved første øjekast, men der er alligevel forskel på udseendet når man kigger efter.

Yderligere er det eksisterende produkt er også lavet i samme materiale som jeg har i tankerne.

Dog adskiller mit produkt sig fra det eksisterende i konceptet da produktet er bygget om moduler frem for et fast produkt, så man kan selv samle til det der ønskes.

Jeg har fundet frem til på nettet der er lavet designbeskyttelse på det eksisterende produkt.

Mit spørgsmål er så, hvor specifik er en sådan designbeskyttelse? er det udelukkende jeg ikke må lave en 95-100% kopi, men tillader mit produkt kan i 1 ud af 100 muligheder ligne 80% hvis det er den naturlige udformning af produktet? 

Tænker man ligeledes har udfordringen inden for mobiltelefoner hvor de er ret identiske?

 

Mvh

René

Fra København
Tilmeldt 8. Oct 14
Indlæg ialt: 412
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene,

Jeg vil sige at designbeskyttelse er lidt ligesom færdselsloven, du bryder den først når du bliver taget i det.

Men rettigheder er ofte et meget tungt emne og uanset hvad folk siger til dig ville jeg altid kontakte en advokat, da dette emne kan koste mange penge hvis der tages fejl.

Vi kan tage et kig på Apple som har trukket Samsung i retten for at stjæle deres design, forskellige lande, forskellige regler, forskellige patenter osv.

Mange ting spiller ind, også hvor vidt at virksomheden med patenten gør krav på noget. Igen, jo større man bliver, jo større er chancen for at man vil blive angrebet hvor der kan angribes.

Jeg kan ikke gøre det op i procenter, men lig dig der for produkter skal være. Det vil jo altid kunne sammenlignes med andre produkter, så længe du har designet det for bunden(og kan dokumentere det), så er der jo ikke så meget at komme efter.

Jeg vil gerne lige afslutte med at gentage mig selv, kontakt en advokat som har forstand på lige netop dette område :)

Held og lykke med projektet!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)