Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af handel med finansielle instrumenter i udlandet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

vi har en virksomhed, hvor vi bl.a. handler med finansielle instrumenter (commodities) via børser i udlandet (EU). Vores positioner bliver lukket dagligt, så vi kender dagligt vores profit/tab på de enkelte positioner. 

Hvordan bogfører jeg sådan noget i Dinero? Jeg hælder umiddelbart til, at det må være konto 1200 eller 1250.

Derudover har vi både profit og tab på handlerne. Må jeg tage et samlet dagligt tal og bogføre på én konto, eller skal jeg dele op i gevinst og tab? 

På forhånd tak!

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg går ud fra, at du ikke er en enkeltmandsvirksomhed.

Umiddelbart tænker jeg, at kontoen skal ligge mellem 9000 og 9199, da der hverken er tale om en 1200 EU-leverance (så ville du i øvrigt skulle indberette EU-moms) eller et momsfrit salg til udlandet.

Overvej fx at lave en konto "9040 Kursgevinst og kurstab på finansielle instrumenter."

Jeg er ikke sikker, men umiddelbart vil jeg tro at du godt kan lægge plus og minus sammen for en hel dag, da gevinst og tab jo beskattes ens i et ApS. Hvilket er i modsætning til tilfældet for privatpersoner. Og så vedlægger du fx bare en transaktions- og handelshistorik for dagen.

Måske John kender de præcise regler på området.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke mit speciale - men køb og salg må jo ske via status - det er jo ikke en omkostning eller indtægt når der handles værdipapirer - det er jo beholdninger - i omkring 51500 værdipapirer mod bank  - og så skal der konto til for gevinst tab i drift og om man der kan ha EN for tab/gevinst eller bør ha to ved jeg ikke (9040 f.eks) det afgørende er at I kan fremlægge dokumentation smidigt tror jeg.

Jeg synes ud fra det beskrevne, at I skal ha fat i en revisor og få sat det 100% rigtigt op, det må kunne betale sig. Jeg går ud fra, at I har fået gennemgået, at det er godt at køre i selskabsform med lagerbeskatning og ikke bare personligt - og I er 100% klar på delingen og ejeraftale og alt - men uanset hvad, få en revisor til at sætte det korrekt op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene!

Til info er 'vi' et ApS.

Vi har en revisor, som også er kommet med forslag til, hvordan det skal bogføres. Vi er dog efter hans svar ikke 100% sikre på den korrekte måde, så tak for jeres forslag, som for mig lyder helt rigtige. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)