Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om returret?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 1859
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvordan er jura indefor returret?

Lad os antag jeg sælger en computer skærm og kunden modtaget den, ringer par dage efter og forklar at skærmen ikke virker længere? Og person forklar at den virkede helt fint da han modtag den? Hvordan begriber man den an?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 4. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Kunden har som UP altid 2 års reklamationsret for skader der ikke er selvforskyldt.

I det konkrete tilfælde vil det ligeledes være forhandleren, som bærer bevisbyrden, da det ligger inden for de første 6 måneder, hvor der gælder en formodningsregel. Formodningsreglen indebærer altså, at det er dig, som forhandler (sælger), der bærer bevisbyrden. Du skal bevise, at genstanden ikke var mangelfuld eller led af denne mangel, da den blev solgt. Det vil i praksis være rigtig svært og ikke noget jeg vil anbefale, da du både mister en kunde, kan få dårlig omtale og samtidigt risikerer at kunden kører en sag mod dig via Forbrugerklagenævnet.

Hvad bør du gøre?
Køber har nogle forskellige mangelsbeføjelser, jf. KBL § 78. Men det er forhandleren, der bestemmer hvilken af disse, der kan og skal gøres brug af. I det konkrete tilfælde ville det (for din del) være bedst at afhjælpe manglen (reparere), da du har 3 reparationsforsøg. Kan du ikke reparere varen, dvs. at den stadig er mangelfuld efter tre forsøg, er du forpligtet til enten at: 1) give køber pengene tilbage, ophævelse eller 2) ombytte genstanden til en identisk genstanden - uden omkostninger for køber. Man kan ligeledes 3) give et rimeligt afslag i prisen, men det ser jeg i stort set aldrig i praksis, da det ikke er hensigtsmæssigt for nogle af parterne.





Side 1 ud af 1 (3 indlæg)