Hej!
Kunden har som UP altid 2 års reklamationsret for skader der ikke er selvforskyldt.
I det konkrete tilfælde vil det ligeledes være forhandleren, som bærer bevisbyrden, da det ligger inden for de første 6 måneder, hvor der gælder en formodningsregel. Formodningsreglen indebærer altså, at det er dig, som forhandler (sælger), der bærer bevisbyrden. Du skal bevise, at genstanden ikke var mangelfuld eller led af denne mangel, da den blev solgt. Det vil i praksis være rigtig svært og ikke noget jeg vil anbefale, da du både mister en kunde, kan få dårlig omtale og samtidigt risikerer at kunden kører en sag mod dig via Forbrugerklagenævnet.
Hvad bør du gøre?
Køber har nogle forskellige mangelsbeføjelser, jf. KBL § 78. Men det er forhandleren, der bestemmer hvilken af disse, der kan og skal gøres brug af. I det konkrete tilfælde ville det (for din del) være bedst at afhjælpe manglen (reparere), da du har 3 reparationsforsøg. Kan du ikke reparere varen, dvs. at den stadig er mangelfuld efter tre forsøg, er du forpligtet til enten at: 1) give køber pengene tilbage, ophævelse eller 2) ombytte genstanden til en identisk genstanden - uden omkostninger for køber. Man kan ligeledes 3) give et rimeligt afslag i prisen, men det ser jeg i stort set aldrig i praksis, da det ikke er hensigtsmæssigt for nogle af parterne.