Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stå som ejer af ApS man ikke har noget at gøre med

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en virksomhedsejer ikke længere kan stå som ejer af et ApS, og ønsker at jeg i stedet står som ejer, uden egentlig at have noget med firmaet at gøre, vil der så nogensinde kunne komme bøvl ud af det for mig? Jeg tænker her rent hypotetiske ting, som selvfølgelig på ingen måde kommer til at foregå, fx fejl i indberetning af moms, rod i regnskab, eller hvis firmaet uden at jeg vidste det havde med menneskehandel at gøre.

Der selvfølgelig ikke foregå noget ulovligt i firmaet, det er et helt almindeligt firma, der handler med ejendomme, men jeg vil stadig gerne være helt sikker på at jeg ikke kan drages til ansvar for noget som helst, om der så kom til at foregå noget ulovligt, da jeg jo reelt ikke har noget med firmaet at gøre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har som ejer en række ansvar - herunder at se til at selskabet har en betryggende ledelse og økonomistyring. Du vil også kunne hæfte personligt hvis selskabet forsætter drift ud over det tidspunk hvor de burde være oplagt, at det ikke vil kunne betale ny gæld - og en række andre forhold. Går direktøren af, og der ikke er en ny sendes selskabet til tvangsopløsning og ejer skal ansvare. Direktøren kan gå af ved blot at afmelde sig.

Der skal således også være en direktør. Må den person der ikke må/vil stå som ejer - kunne være direktør? Er det så tanken at han får løn?

Du ejer jo så ejendommene - via selskabet - og for at overtage aktierne skal du jo så købe dem og betale for dem - ellers forære han jo dig alt - vil han det - og hvis han vil, hvorfor i al verden vil han det?

Som hovedaktionær vil det påvirke din mulighed for dagpenge og tilsvarende.

Det lyder som noget der stærkt skal frarådes - i alle fald aldrig uden du får helt konkrete råd af advokat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

kentmc:

Hvis en virksomhedsejer ikke længere kan stå som ejer af et ApS

Her burde alle alarmklokker ringe! Der er som regel en årsag til nogen personer ikke "må" eje selskabskapital.

kentmc:

Der selvfølgelig ikke foregå noget ulovligt i firmaet, det er et helt almindeligt firma, der handler med ejendomme, men jeg vil stadig gerne være helt sikker på at jeg ikke kan drages til ansvar for noget som helst, om der så kom til at foregå noget ulovligt, da jeg jo reelt ikke har noget med firmaet at gøre.

Umiddelbart, hvis det eneste du skal være er ejer, så er den største risiko/problemstilling (som jeg ser det) hvordan i håndterer et udbytte som du jo beskattes af og ikke bare kan give videre uden at der skal ske gaveafgiftsbeskatning (% afhænger lidt af din relation)

Derudover skal du nok også være skarp på den fuldmagt du giver til personen som reelt ejer selskabskapitalen, for at have gyldighed på en generalforsamling skal du give denne person en fuldmagt, og skal nok være tilpas præcis i forhold til at kun skulle gælde på en specifik generalforsamling.

Endelig kan der muligvis være en problemstilling for dig i medvirken til omgåelse af reglerne for frakendelse af retten til bestemmende indflydelse i et selskab. Har du styr på hvorfor denne person ikke kan eje aktierne!

 

Der kan sagtens være flere problemstillinger (eller der er der formentlig), men uanset hvad så gælder at du ikke kan fraskrive dig konsekvenser/ansvar ved at påstå du ikke har noget med det at gøre!

Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rådene. Min far er direktør i selskabet, og fortsætter sådan, så der er fuldt tillid imellem os.

Men det lyder som om at jeg så sagtens kan ende i problemer, hvis jeg bare ignorerer alt, hvad der har med firmaet at gøre, og noget går helt galt.

Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ååååå pas nu på. Som direktør har du ALT ansvar for hvad som sker i virksomheden. Også selv om det kun er på papir du har noget med firmaet at gøre.

Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er direktør og ejer det samme?

Jeg skal være ejer, og som jeg har forstået det vil min far være direktør, men han kan desværre ikke selv stå som ejer på grund af en tidligere konkurs.

Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

kentmc:

Men er direktør og ejer det samme?

Jeg skal være ejer, og som jeg har forstået det vil min far være direktør, men han kan desværre ikke selv stå som ejer på grund af en tidligere konkurs.

Direktør og ejer er ikke nødvendigvis det samme.

Det er direktøren der har ansvaret for hvad som sker i virksomhed er lovligt. Ikke ejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

kentmc:

Men er direktør og ejer det samme?

Jeg skal være ejer, og som jeg har forstået det vil min far være direktør, men han kan desværre ikke selv stå som ejer på grund af en tidligere konkurs.

Nej - ejeren ansætter direktøren og ejeren har så ikke det daglige ansvar - men kan stadigt f.eks. få problemer hvis selskabet ikke passer på sit kapitalberedskab eller forsætter med at stifte gæld, ud over det tidspunkt hvor det burde være oplagt, at de ikke kunne svare en hver sit - lige som ejeren har ansvar for, at selskabet har en "forsvarlig" ledelse og økonomifunktion.

Hvis I overvejer at stifte - med dig som stifter og ejer - så vil du ha den type ansvar MEN hvad værre er, jeg tror mange banker vil nægte at stille en erhvervskonto op - hvis direktøren er tidl konkurs og måske i RKI - OG du vil jo så ha ansvaret som ejer og eje ejendommene - deres indtjening eller tab vil være dit -din fars rolle vil bare være, på dine vegne at sikre, at selskabet drives efter alle love og regler - og så vil han derudover bare skulle modtage sin del af kagen, ved løn

I vil begge skulle ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller omsætning

Jeg vil stadigt klart fraråde dig det, uden du har en dygtig og ærlig advokat med til at gennemse hele opsætningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I vil begge skulle ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller omsætning. 

Kan ikke forestille mig at en passiv kapitalejer skal have forsikring?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
I vil begge skulle ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller omsætning. 

Kan ikke forestille mig at en passiv kapitalejer skal have forsikring?

jeg læser ham ikke som passiv kapital ejer - men godt nok ulønnet  - men det er muligt han ses som passiv kapitalejer - trods han er hovedaktionær her - det har du ret i

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)