Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Co2 neutral virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne have gang i den så store klimadebat for virksomheder. Jeg ved at private også sviner meget, men virksomheder især.

Min ide går ud på at jeg i min virksomhed gerne vil være co2 neutral. hvordan bliver man så det? jeg vil gerne plante træet for det el jeg bruger. JEg fandt engang en beregning på hvordan man omdannede watt til co2 og videre til hvor mange træet man så skulle købe, men jeg kan ikke finde det mere og håber derfor:

1. at nogen kender formelen
2. at andre syntes det er en god ide og vil følge mit eksempel og skabe en grøn virksomhed.

Jeg vil gå efter at købe fuldvoksne træer evt. et stykke regnskov, da det jo virker fra starten og man så ved at det ikke vil blive fældet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

> Min ide går ud på at jeg i min virksomhed gerne vil være co2 neutral. hvordan bliver man så det?

Jeg har længe gået med overvejelser om at opstille en husstandsmølle ved mit hjem og kontor og overvejer tillige et jordvarmeanlæg - som så vil få strømmen fra vindmøllen. Så vil min virksomhed her blive 100% CO2 neutral. Men den vigtigste grund er nu, at jeg kommer til at spare en hel masse i forhold til de stigende energipriser - og så kan jeg blive helt fri for at betale til de store energiselskaber som jeg i sandhed ikke er vild med.

Når det engang bliver en realitet er jeg den første der med rette kan markedsfre sig med ægte "organic" (økologisk) SEO :)

mikkel-organic.jpg

Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

henrik_a:

Min ide går ud på at jeg i min virksomhed gerne vil være co2 neutral. hvordan bliver man så det? jeg vil gerne plante træet for det el jeg bruger.

Det du nævner her er jo ikke tiltag i virksomheden, der gør den co2 neutral, men derimod et plaster på miljø-såret for at kompenserer for hvor meget i nu sviner.

Misforstå mig ikke, at plante træer er skam en god idé, enda en meget god idé, eftersom træer bl.a. absorberer en hel del co2, og der bliver jo ikke ligefrem fler af dem lige for tiden.

Som tillæg til at købe træer for virksomheden, kunne i jo starte med at gøre en masse andre tiltag i virksomheden der mere direkte reducerer jeres energi forbrug, det bliver så en økonomisk gevinst for virksomheden, og de penge kunne i jo så lægge til det budget der skal købes træer for Big Smile

Tilmeldt 20. Dec 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Jeg synes det er vildt fedt, at virksomheder - efterhånden - begynder at tage et miljømæssigt ansvar. Det første man bør gøre er at forsøge at reducere sit energiforbrug og derved reducere CO2 udslippet. Du nævner, at du overvejer at plante træer - den metode kan diskuteres. WWF og mange forskere betegner skovrejsning som uholdbart og ikke CO2 reducerende. Dertil kommer, at projekter, hvor man udøver skovrejsning, ofte er svære at kontrolere. Skal man rejse skov skal det være tropisk regnskov, og det er aldeles besværligt - man kan nok regne med at træerne rejses, men man kan også regne med en vis risiko for at træerne fældes et andet sted.

Når det er sagt synes jeg, at du kal besøge www.climaid.dk, som jeg og 2 venner har startet. Her kan du kompensere for dit forbrug, finde gode råd til at spare på energien mm. Vi støtter kun Gold Standard projekter (anbefalet af WWF), hvor al CO2 besparelse kan dokumenteres. Dertil kommer at projekterne finder sted i u-lande, der som de første vil mærke konsekvenserne af den globale opvarmning. Projekterne har tilmed et socialt og sundhedsmæssigt sigte.

 

Læs mere på ovennævnte hjemmeside. Jeg håber, at du finder noget du kan bruge :-)

 

Lars Uldahl

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må indrømme at jeg ikke tror så meget på strategien med at reducere forbrug - sådan globalt set, og derfor heller ikke lokalt. Højere afgifter betyder blot at de fattigste ikke kan få råd til at forbruge det de har brug for, mens de rige fortsat kan svine som de hele tiden har gjort - det koster bare et par promille mere af formuen.

Derimod tror jeg mere på "msratere forbrug" - altså udvikling af maskiner, der forbruger mindre. Det handler både om maskiner i hjemmet og i industrien - biler, maskiner og det hele. Der kan gøres meget her. Og så tror jeg på en højere grad af vedvarende (f.eks., sol og vind) og "renewable" (f.eks. biobrændsel) energi. For dette er der nemlig penge i - og penge er nu engang en meget væsentlig faktor i folk og virksomheders motivation.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

 Det var da et fint tiltag, jeg kan desværre ikke selv hjælpe med de fornødne informationer. Men jeg syntes du skulle prøve at kontakte den danske miljøorganisation nepenthes. 

Ud over at de selvfølgeligt har den fornødne viden i forhold til skov og CO2, så formidler de også regnskovsarealer.

 

Mvh Peder 

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. Sep 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg takker for de mange svar og gode muligheder. Jeg vil arbejde videre på at finde formlen hos DIS.

Hvorfor man kalder det at gøre en virk. Co2 neutal er vidst en diskusion for sig selv, men neutrale bliver man vel hvis man sørger for at ens eget forbrug bliver neutraliseret. Så skal vi bare have alle til at gøre det så står vi stærkt :)

Vi kan hurtigt blive enige i at der skal mere end træer til. Vi har bl.a. udskiftet alt til energispare pære, vi slukker for alt der står og sluger standby strøm og vi har faktisk indført en del manuelle procedure i stedet for at bruge maskiner. Det er har ikke givet meget mere arbejde men nærmere en ændring i hverdagen. for om en maskine kører i ½ time eller man skal lave noget over flere gange på en dag, det ændre ikke det store.

Desuden er vi gået over til kun at bruge genbrugspapir.

Jeg vil sige vi er godt på selvfølgelig hjulpet af teknologien og her en stor tak til sparerpæren og LED lamperne.

 Og en ting må jeg sige jeg syntes det er fedt at få det her på så manges læber som muligt for vi som iværksættere kan være med til at skabe en ny "Trend", og for mit vedkommende mere tilfredse kunder.

Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se at denne tråd blev startet tilbage i 2007 og jeg tænkte på om du stadig holder fast i den CO2 neutrale idé? :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)