Hej, Jeg har i maj måned opstartet et transport firma. Jeg vil i denne forbindelse gerne bede om noget hjælp. - Skal jeg tage løn ud til mig selv? I så fald, hvordan skal jeg gøre? Skal jeg registrere mig i firmaet og lave lønseddel til mig selv? - Hvordan skal man registrere det hos SKAT? På forhånd tusind tak for hjælpen.
|
Du skal have en ansættelseskontrakt (direktørkontrakt) hvor der står hvad du får i løn. Der må godt stå at beløbet er sporadisk og at lønudbetalingen ligeså er sporadisk så du ikke låser dig fast. Du skal huske at Selskabet og dig er to forskellige "personer".
Du skal ikke tage løn ud hvis der ikke er penge til det.
Du kan gøre to ting. Enten betale nogen for at administrere din løn, eller du kan gøre det selv. At gøre det selv tager ca 10 minutter når man har prøvet det et par gange. Du skal lave en lønseddel og sådan en henter du på VIRK. Dernæst skal du logge ind på SKAT og indberette din skat, AM osv. Når det er gjort udbetaler du dig selv din løn, og betaler SKAT det de skal have i A skat osv. Efter lidt tid får du en opkrævning på ATP og den betaler du også.
Der er MASSER af info om det på nettet hvis du gider google og læse lidt. Det kan anbefales. Ellers tror jeg de billigste at få lavet det ved koster 10-15 kroner pr lønseddel. De kræver imidlertid en godkendelse fra din bank.