Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejermodel til webshop mellem 2 firmaer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er ved at starte et projekt (en webshop) op, sammen med en af mine venner. Vi har begge personlige selskaber ved siden af, men jeg er lidt i tvivl om hvordan samarbejdet strikkes bedst sammen rent juridisk / skatteteknisk.

En tanke jeg har haft er at hvis jeg f.eks. står som ejer af webshoppen, og står for udgifter til at starte med (Vi regner med at kunne starte for ganske lidt), og vi så har en kontrakt om at en person ikke må køre firmaet videre uden den andens accept. Overskud skal så deles, og her tænker jeg at min ven kan sende mig fakturaer fra hans firma, til mit.

Er ovenstående lovligt, og den "rigtige" måde at gøre det på?

Mvh
Kentora

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:

Hej Aminoer.

Jeg er ved at starte et projekt (en webshop) op, sammen med en af mine venner. Vi har begge personlige selskaber ved siden af, men jeg er lidt i tvivl om hvordan samarbejdet strikkes bedst sammen rent juridisk / skatteteknisk.

En tanke jeg har haft er at hvis jeg f.eks. står som ejer af webshoppen, og står for udgifter til at starte med (Vi regner med at kunne starte for ganske lidt), og vi så har en kontrakt om at en person ikke må køre firmaet videre uden den andens accept. Overskud skal så deles, og her tænker jeg at min ven kan sende mig fakturaer fra hans firma, til mit.

Er ovenstående lovligt, og den "rigtige" måde at gøre det på?

Mvh
Kentora

Hej Kentora.

Det ville blive noget rigtig rod den dag i vil lukke det - og heller ikke efter bogen :)

I bør oprette et I/S eller et IVS sammen.

De bedste hilsener

Rasmus

Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus.

Tak for dit svar - men hvordan bliver det noget rod, når vi vil lukke det? Og hvorfor er det ikke den rigtige måde?

Vi vil gerne undgå at skulle lave flere regnskaber ;)

Mvh
Kentora

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

kentora:
Er ovenstående lovligt, og den "rigtige" måde at gøre det på?

Svaret er nej på begge :). Udover at det ikke er "den rigtige" måde at drive virksomheden på, så er der også masser af uhensigtsmæssigheder der klart overskygger problemet med et ekstra regnskab, som i realiteten kun er et begrænset problem. I dit "gamle" regnskab skulle driften formentlig deles op under alle omstændigheder således, at I ville kunne opgøre resultatet af webshoppen.

Når I er 2 om at drive en virksomhed, så skal tingene også registreres i overensstemmelse hermed, og I skal begge dele ansvar m.m. Det gør I ikke såfremt alene du står registreret som indehaver af virksomheden.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)