Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Musikforening, interessentselskab eller forening?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

En kammerat og jeg planlægger at starte en musikforening op. En forening i den forstand, at vi lejer nogle lokaler, istandsætter dem og inviterer andre musikere til at øve mod at betale kontingent. Kontingentet går til vedligeholdelse, og indkøb af udstyr samt faste omkostninger. Det er ikke foreningsideen vi som sådan er interesseret i, men mere at skabe et frirum for en 8-10 bands, hvor vi kan spille noget god musik i lækre omgivelser.

I første omgang var vores ide, at køre det hele som en forening, men da opstarten kræver en del investeringer, har vi diskuteret, om dette er den bedste måde at gøre det på. Mest fordi vi gerne skulle have vores investering tilbage, og gerne vil undgå, at det hele bliver taget ud af vores hænder. Som udgangspunkt, har vi ikke i sinde at tjene penge på det i første omgang. Vi har dog talt om, at hvis vi med tiden har fået akkumuleret noget udstyr, så kunne det være sjovt at bygge et studie.

Mere konkret lyder mit spørgsmål derfor, er der nogen problemer i, at smide penge i foreningen, og trække dem ud igen løbende, og på den måde overdrage aktiverne til foreningen? Hvad hvis foreningen opløses? Som jeg læser det, så er man egentlig rimelig frit stillet til at indrette en forening, som man vil, hvis den er 'almennyttig'. Ville i i stedet anbefale, at man startede et interessentselskab op? Eller noget helt tredje? Hvis foreningsmodellen vælges, forestiller jeg mig, at det bliver problematisk at tage udstyret med videre til et andet projekt på et senere tidspunkt.

På forhånd mange tak og venlig hilsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt oplagt, at I skal stifte en forening.

Hvis I selv vil skyde penge i, og hvis I er indstillet på at lide tab, så yder I blot foreningen et lån - f.eks. rentefrit eller på markedsvilkår.

I aftaler i lånedokumentet, hvordan pengene skal afdrages.

Hvis foreningen opløses, før jeres penge er betalt tilbage, vil lånet jo skulle indfries, før et eventuelt overskud skal fordeles i henhold til opløsningsparagraffen.

God vind med projektet. Levende mennesker skal have levende musik.

Hans

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)