Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteregler ved salg af fotos

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 11. Oct 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er der nogle specielle regler som jeg skal være opmærksom på, når jeg sælger billeder via et US baseret website

Jeg uploader billeder. De står for at modtage penge og sender dem til min konto (minus et administrationsgebyr).

VH

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du et amerikansk selskab, som har websitet? Så skal du jo fsv. angår selskabet overholde amerikanske regler. Hvis websitet henvender sig til danskere, så skal du overholde dansk lovgivning såsom momsloven, købeloven, forbrugeraftaleloven, forbrugerklageloven osv. Ligesom du skal have undersøgt told reglerne.

Hvis du f.eks. er dansk kunstmaler, som sælger billederne via en kommissionær  - her et US ejet website - så vil jeg mene, at du bare skal beskattes af indtægterne, men ellers beror dit ansvar af den aftale, som du har indgået med US websitet.

Tilmeldt 11. Oct 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke et amerikansk selskab. Jeg benytter en internet baseret salgsplatform, photoshelter.com, hvor jeg uploader digitale billeder til. De står for salget af forskellige typer licenser af brugsret til mine fotografier.

De står for at udstede faktura til køberen. Men mit navn fremgår af faktura som værende sælger.

Håndtering af betalingen foretages af et andet firma, som tager et gebyr før de overføres til min konto.

Skal jeg kræve moms af den type salg?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Jeg går ud fra at du er erhvervsdrivende, og forventer en omsætning over de 50.000.

Ved salg til danskere, så skal du her opkræve moms, da du står som sælger. Jeg gætter på, at du ikke skal opkræve moms ved salget til udenlandske kunder, men tjek lige det på Skats hjemmeside (faktisk vil jeg indhente et bindende svar fra skat).

Held og lykke med det - og undskyld det sene svar, men jeg får ikke besked, når der kommer indlæg efter mit, desværre

Mvh. Rikke

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har et dansk firma kan jeg ikke se problemet. Du skal selvfølgelig bare bogføre og betale skat af de indtægter du har.

Og da firmaet der betaler dig er fra USA er der ikke moms på.

Ellers må nogle af de kloge hoveder herinde lige rette mig hvis jeg tager fejl.

Held og lykke med salget :)

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:
Jeg går ud fra at du er erhvervsdrivende, og forventer en omsætning over de 50.000.

Nedenfor nogle hovedregler:

Salg til private i Danmark: Dansk moms

Salg private i andre EU-lande: Momssatsen i det land som køber bor i (alternativt det land hvor billederne bruges)

Salg private uden for EU: Ingen moms

Salg til momspligtige i Danmark: Dansk moms

Salg til momspligtige i andre EU-lande: Ingen moms

Salg til virksomheder uden for EU: Ingen moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

flaromyn:

Hej

Er der nogle specielle regler som jeg skal være opmærksom på, når jeg sælger billeder via et US baseret website? 

Jeg uploader billeder. De står for at modtage penge og sender dem til min konto (minus et administrationsgebyr).

VH

Hej Hej

Du kan evt. bruge Dinero til det - så klare den rubrikker som John taler om.

Ps arbejder ved dinero :)

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

Jeg går ud fra at du er erhvervsdrivende, og forventer en omsætning over de 50.000.

Ved salg til danskere, så skal du her opkræve moms, da du står som sælger. Jeg gætter på, at du ikke skal opkræve moms ved salget til udenlandske kunder, men tjek lige det på Skats hjemmeside (faktisk vil jeg indhente et bindende svar fra skat).

Held og lykke med det - og undskyld det sene svar, men jeg får ikke besked, når der kommer indlæg efter mit, desværre

Jeg er helt enig med dine svar, dog hvis salget sker via f.eks en fototjeneste, som iStockphoto eller andre, er sælger dette firma, og personen som ejer billedet handler dermed med dette firma...

Derfor skal der ingen moms på, heller ikke selvom en dansker køber et billed, da personen køber billedet af fototjenesten :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Derfor skal der ingen moms på, heller ikke selvom en dansker køber et billed, da personen køber billedet af fototjenesten :)

Det er så bare ikke tilfældet i denne tråd, hvor det netop er præciseret at trådstarter står på købers faktura som sælger.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)