Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret erhvervslejemål og fremleje.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen. 

Jeg er nystartet med virksomhed, et momsregistreret enkeltmandsfirma - som jeg forventer tjener under 50.000. ( altså lige det første stk tid:) Jeg har lejet nogle erhvervslokaler som er momsregisterede. Mine spørgsmål lyder:

1. Kan jeg få refunderet momsudgifterne på lejemålet? 

2. Ifht fremleje af dele af lokalerne kan/skal jeg lægge moms til? 

Mvh Anders Bang

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongstudios:

1. Kan jeg få refunderet momsudgifterne på lejemålet? 

I og med du allerede er momsregistreret har du opfyldt første betingelse for fradrag i købsmomsen. Dernæst skal du opfylde betingelsen i momslovens § 37, om at du skal anvende lejemålet til dine momspligtige leverancer (dvs. Du skal bruge lokaler til at sælge en vare/ydelse med moms)

Gongstudios:

2. Ifht fremleje af dele af lokalerne kan/skal jeg lægge moms til? 

Momssystemet har et indbygget neutralitsprincip, som går ud på at der skal være ligevægt mellem det der fradrages og det der pålægges salgsmoms.

Så hvis du trækker købsmomsen fra skal du også lægge salgsmoms på din fremleje.

Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Syntes at første svar er lettest at forstå.

Ifht svar nr 2, at min fremleje er momspligtig står lidt mere vagt for mig. Altså jeg er jo ikke et fremleje firma, jeg beskæftiger mig med billedkunst - så det er vel ikke en "vare" i den forstand? 

Det kan hypotetisk set sagtens være at jeg laver et atelierfællesskab med mine venner - hvor så at firmaet står som lejer at et lokale. Men vi vælger bare at dele huslejen? Er det ulovligt?

http://www.amino.dk/forums/t/253064.aspx?PageIndex=1

I dette indlæg syntes jeg at jeg læste mig frem til at fremleje ikke var en del af omsætning

Mvh Anders Bang

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongstudios:

Den tråd er indenfor det samme emne, men drejer sig nærmere om selve pligten til at skulle momsregistreres og om hvorvidt indtægten fra fremleje skal tælle med i forhold til denne pligt.

Men i og med du allerede er momsregistreret er du forbi diskusionen i den tråd. 

Gongstudios:

Altså jeg er jo ikke et fremleje firma, jeg beskæftiger mig med billedkunst - så det er vel ikke en "vare" i den forstand? 

Det kan hypotetisk set sagtens være at jeg laver et atelierfællesskab med mine venner - hvor så at firmaet står som lejer at et lokale. Men vi vælger bare at dele huslejen? Er det ulovligt?

Selvom du ikke er et fremleje firma så kan du sagtens have en momspligtig omsætning fra en anden aktivitet end det du normalvis sælger.

Det som er essentielt i denne problematik for dig er, at hvis du får fradrag i købsmomsen for huslejen så skal du lægge salgsmoms på en eventuel fremleje. Modsat hvis ikke du får fradrag, så skal du heller ikke lægge salgsmoms på fremlejen. Men i dit tilfælde har du som momsregistreret ret til fradrag i forhold til momslovens § 37 (i hvert fald som jeg har forstået din situation) og derfor skal der lægges moms på fremlejen.

 

I forhold til den hypotetiske situation, så er det netop  en fremleje situation du beskriver ud fra firmaets synsvinkel. Så umiddelbart er situation lige til.

 

Men uanset, så har det ikke den store betydning for virksomheden. Den indtægt du får og som du skal betale salgsmoms af har du jo til gengæld ligeledes fradrag for i købsmomsen, så netto set er din momsudgift for den fremlejede del af lokaler 0 kr. 

Tilmeldt 27. Sep 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandt det er sådan set ikke et problem for mig, kun i den forstand at der evt er personer der ikke er momsregistrerede som er potentielle lejere. De har ikke mulighed for at trække momsen fra, men får en ganske reel lejestigning - det gør det sværere for mig at finde fremlejere. 

Det er lidt der min sko trykker. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)