Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til firmabil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Ved ikke om det er den rigtige kategori, men tænker vi nok er ude i noget lov-stof.

Here goes. Jeg har en virksomhed, og denne virksomhed har et kontor nede i byen samt adresse her. Privat bor jeg ca 1 km væk fra firmaet. Hvis jeg leaser en firmabil til virksomheden som vores folk kan bruge når de skal ud til virksomheder m.m. (overvejer en bmw 1 serie) må jeg så have bilen stående på min privatadresse om aftenen og i weekender uden at blive beskattet af det ?

Problemet er at kontoret og dermed firmaadressen ligger lige midt i byen og der bliver altså smadret vinduer og andre ting hernede når mørket falder på. Jeg ville være meget utryg ved at lade en bil stå her om natten. Jeg ved godt det er derfor man har forsikring, men .... Jeg skal jo have bilen for at bruge den og ikke for at køre på værksted hele tiden.

Den alternative løsning ville jo så være at flytte firmaadressen hjem på min privatadresse og i så fald ville det jo nok være lovligt. Men besværligt og træls grundet post, CVR registret osv.

Lad høre hvad folk tænker om ovenstående.

Mvh

Ruben Hansen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - uanset om du har firma adresse på privaten eller kører den hjem - så vil selve det at en hvidpladebil befinder sig på din privatadresse udløse skat af fri bil - Det er ikke spørgsmålet om du bruger bilen, men selve rådigheden.

Folk der driver virksomhed fra hjemmet, kan ikke ha en hvidplade bil betalt af firmaet holdende på privaten uden at bare selve rådigheden udløser skat af fri bil.

Du må satse på forsikringen og at du trods alt har bilen ude af værksted det meste af tiden. (eller vælge en ren gulplade værkstedsbil -eller overveje selv at købe en papegøje pladebil http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Here goes. Jeg har en virksomhed, og denne virksomhed har et kontor nede i byen samt adresse her. Privat bor jeg ca 1 km væk fra firmaet. Hvis jeg leaser en firmabil til virksomheden som vores folk kan bruge når de skal ud til virksomheder m.m. (overvejer en bmw 1 serie) må jeg så have bilen stående på min privatadresse om aftenen og i weekender uden at blive beskattet af det ?

Problemet er at kontoret og dermed firmaadressen ligger lige midt i byen og der bliver altså smadret vinduer og andre ting hernede når mørket falder på. Jeg ville være meget utryg ved at lade en bil stå her om natten. Jeg ved godt det er derfor man har forsikring, men .... Jeg skal jo have bilen for at bruge den og ikke for at køre på værksted hele tiden.

Den alternative løsning ville jo så være at flytte firmaadressen hjem på min privatadresse og i så fald ville det jo nok være lovligt. Men besværligt og træls grundet post, CVR registret osv.

Lad høre hvad folk tænker om ovenstående.

Hej Ruben,

Først og fremmest forstår jeg godt dit dilemma (og frustration)

Men i forhold til det lovgivningsmæssige, så er det iflg. ligningsloven rådigheden som der beskattes af. Og jeg vil tro, dit nævnte eksempel vil blive anset som om du har bilen til privat rådighed. Bemærk det i forhold til lovgivning er irrelevant om du rent faktisk bruger bilen privat, men udelukkende om du har privat rådighed over bilen. Hvis man kigger i den juridiske vejledning, (afsnit C.A.5.14.1 og tilhørende underafsnit), så er der gengivet nogle få undtagelser, eks. "25 gange" reglen, men som jeg ser kan du ikke bruge nogle af undtagelserne. 

 

I forhold til at flytte firmaadressen, så løser det heller ikke entydigt problemstillingen. Der gælder en formodningsregel om at når bilen holder på hjemadressen (også selv firma- og hjemadresse er identisk) så formodes det at bilen bruges privat, med mindre du kan overbevise skat om det modsatte, hvilket betyder fuld kørebog uden en eneste privat kilometer. 

Uanset dette, så har du jo stadig problemet i forhold til post, cvr-register og lign.

Uldal:

Lad høre hvad folk tænker om ovenstående.

Er der ikke muligt at finde en helt tredje løsning, eksempelvis en garage i nærheden af den nuværende firmaadresse eller lign. ?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for jeres svar. Jeg kan godt se at det bliver svært.

Nu har jeg så kigget lidt på bil i mellemtiden og det viser sig at man faktisk som privat person er bedre stillet prismæssigt end som virksomhed, for ikke at tale om at man så får en hvidplade bil fremfor en gulpladebil.

Peugeot her lige startet noget der hedder pendler leasing hvor man får rigtig mange km i leasingaftalen. 25.000km i en 208 for 2300.- om måneden. Det er da ok. Og så kører den mega langt literen. 

Er der noget til hinder for at jeg privatleaser som person (ikke som virksomhed) en bil og får den klistret ind i reklame og bruger den som "firmabil". Dvs låner den ud til vores sælger som bruger den fra kontoret til kontoret (dvs ikke hjem og ikke privat)..? 

Det eneste bøvl jeg kan se her kunne være forsikringen hvis han kører galt i min bil ? Og at sælgeren hellere vil køre i sin egen E-klasse fremfor en Pug208 :-D

mvh

Ruben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Er der noget til hinder for at jeg privatleaser som person (ikke som virksomhed) en bil og får den klistret ind i reklame og bruger den som "firmabil". Dvs låner den ud til vores sælger som bruger den fra kontoret til kontoret (dvs ikke hjem og ikke privat)..?

næh - det største problem kan jo være udgiften - du kan ikke lade sælger køre din private bil og så give dig selv kørepenge efter statens takster for det - det skal være dig selv der kører den for at få det.

Du kan givet få dækket benzin udgift ved at føre kørebog og fylde tank ved start af firmakørsel og igen ved afslut - så det er beviseligt, at det var benzin til netop den firmakørsel, men det dækker jo ikke de øvrige omkostninger der er ved bilen - Det er måske heller ikke vigtigt hvis ikke der er så mange km i det fra kontor til kontor

Selve reklamerne kan du få betalt udgiften til vil jeg bestemt mene  men en indtægt kan du ikke tage (vil jo så også være skat hos dig selv af indtægten) og så kan der være noget i leasing kontrakten om du må klistre på den - men de kan jo fås så de er lige til at tage af igen

Forsikringen - ja formentlig skal du så ha tegnet den både med mange km og så ved jeg ikke om udlån i den store stil betyder noget.

Nå - det var bare hurtige tanker - vent lige og se hvad der kommer af måske mere gennemtænkt :) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også det jeg mener.

Altså jeg kan jo give mig selv en "lønforhøjelse" så ved jeg godt at jeg bliver beskattet af det. Så skal virksomheden give eks 3000.- for det før skat så modtager jeg max 2000.- 

Et benzinkort i virksomheden kunne være en løsning ja, og jeg ville selvfølgelig kunne give mig selv skattefri kørselsgodtgørelse for de km årligt jeg kører i firmaregi til møder osv som normalt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)