Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

uudnyttet skattefradrag ved lukning af privatejet firma / konvertering til ApS

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

jeg står i den situation at jeg har solgt halvdelen af mit privat ejet firma, mod at det bliver omdannet til et ApS med 50%/50% fordeling.

alt hjælp om dette kan bruges!

først og fremmest synes jeg det er en jungle at finde rundt i hvad det kommer til at koste mig privat ved at omdanne til ApS?
jeg har for ca 200.000kr i aktiver i firmaet som så skal sælges til det nye ApS.

Jeg har læst mig frem til at det er muligt at man kan undgå at betale skat af det og så bare får det mindre i aktie værdi, men hvordan foregår det og hvordan får man lov til det? jeg har læst flere artikler herinde og andre steder på nettet, men jeg synes virkelig det er svært at finde rundt i.
Jeg vil gerne forstå det 100% inden jeg kontakter end Revisor om omlægning.

Hvordan foregår det med uudnyttet skattefradrag jeg har i mit privat ejet firma når jeg lukker det?
lad os sige jeg har 50.000kr jeg kan trække skattefrit ud af mit privatfirma fordi jeg har lavet private indskud og kørt X antal km for firmaet i min private bil.
Hvad bliver der af det fradrag når jeg lukker firmaet og sælger aktiverne til det nye ApS?

på forhånd tak

mvh
Kristian F.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian F.:

1

Jeg står i den situation at jeg har solgt halvdelen af mit privat ejet firma, mod at det bliver omdannet til et ApS med 50%/50% fordeling.

alt hjælp om dette kan bruges!

2

først og fremmest synes jeg det er en jungle at finde rundt i hvad det kommer til at koste mig privat ved at omdanne til ApS?
jeg har for ca 200.000kr i aktiver i firmaet som så skal sælges til det nye ApS.

Jeg har læst mig frem til at det er muligt at man kan undgå at betale skat af det og så bare får det mindre i aktie værdi, men hvordan foregår det og hvordan får man lov til det? jeg har læst flere artikler herinde og andre steder på nettet, men jeg synes virkelig det er svært at finde rundt i.
Jeg vil gerne forstå det 100% inden jeg kontakter end Revisor om omlægning.

3

Hvordan foregår det med uudnyttet skattefradrag jeg har i mit privat ejet firma når jeg lukker det?
lad os sige jeg har 50.000kr jeg kan trække skattefrit ud af mit privatfirma fordi jeg har lavet private indskud og kørt X antal km for firmaet i min private bil.
Hvad bliver der af det fradrag når jeg lukker firmaet og sælger aktiverne til det nye ApS?

1

Jeg synes du skal starte hos en advokat for at finde ud af, om den aftale du laver med omdannelse og salg 50/50 er god nok - om du får penge nok og om den nye konstruktion er god nok, for 50/50 og i virkeligheden al anden deling med 2 ejere kræver en meget god og omhyggeligt gennemtænkt ejeraftale, hvis ikke det skal ende i ulykke http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html . Før det er afklaret, er der ikke grund til at gå videre

2

Du kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse hvor dine aktiver, hvis det er som du beskriver det, er nok til en bunden reserve på 50.000 kr, bruges til at stifte ApS-. Det er ikke i sig selv nok, at der er aktiver, de skal være i form af frie midler (du kunne ha varer for 200.000 kr og så skylde for 200.000 til leverandører og moms osv)

Det kræver en revisorerklæring om værdien, og revisor tager så ansvar fremover for, at den værdi var der ved stiftelsen, og erklæring vil ofte koste omkring 10.000 kr - lidt mindre, hvis du har brugt rigtigt revisor i forvejen. Der til stiftelse af ApS 670 kr gebyr + ca 3.000 advokat hvis du ikke kan selv og nu hvor du i alle fald bør tage hjælp til ejeraftale +  nok 2-3000 for ejeraftale gennemgang - eller ca 6.000 for det ApS mindst

Alternativt kan din enkeltmandsvirksomhed lukkes og alle aftaler skal så aftales videreført i et nystiftet ApS eller IVS og alle akter sælges over og der skal så laves slutregnskab i din virksomhed til skat.

3

De penge du har skudt ind med skattede penge i din personlige virksomhed kan du trække ud, eller der kan laves nyt lån til de nyt ApS - med en låneaftale og markedsrente som loven der kræver - modsat i enkeltmands.

Dine kørepenge er ikke noget du har til gode i en enkeltmandsvirksomhed. Det du efter kørebog kan påvise at ha i fradrag er netop Fradrag = du reducerer dit overskud i den virksomhed med beløbet, og får dermed fradrag for kørslen i personlig virksomhed (uden VSO som jeg formoder) og dermed har de intet med virksomhedens regnskab at gøre - nok et lille hint om, at du kan ha glæde af, at en regnskabsperson - f.eks den revisor der SKAL til hvis du vil omdanne til ApS, ser dit regnskab i gennem og luser det af for evt. fejl.

Hele processen med at stifte ApS er i deltaljer med i min e-bog eller paperback "Jeg vil være SELVSTÆNDIG" som link) hvor der også er en masse andet stof, både til personlig virksomhed samt IVS og ApS og ejeraftaler - skat, moms, skattefri omdannelse eller - salg af aktiver fra virksomhed til nystiftet ApS osv 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)