Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af restaurant!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Oct 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, jeg er 23 og har længe gået med tanken om at starte en restaurant !

Koncept: Hurtig og billig mad i en togstation's ankomsthalMinipizza, rollekebab, Salatboxes, hotdogs, (quickwings friturestegte kyllingelår), miniburgers. fries,

Alt kan laves på 2-10 minutter og vil gå fra 25kr og nedefter.

__________________________________________________________________________

Omsætning:

Pizza: 35 stk x 330 dage x 25 kr ----------------- 288,750

Drikkevarer 25 x330 x 10 kr----------------------- 83,750

Hotdogs 15 x 330 dage x 15 kr------------------- 74,250

Chinabox 15 x 330 dage x 15 kr lille------------- 74,250

Chinabox 20 x 330 dage x 20 kr mellem-------- 165,000

Chinabox 15x 330 dage x 25 kr stor------------- 123,750

Rollekebab 35 x 330 dage x 25 kr--------------- 288,750

Pomfritter 10 x 330 dage x 10 kr/lille------------ 33,000

Pomfritter 10x 330 dage x 15 kr/mellem-------- 49,500

Pomfritter 10 x 330 dage x 20 kr/stor----------- 66,000

Quick burger 20 x 330 dage x 20 kr------------- 135,000

Quick wings 20 x 330 dage x 15 kr-------------- 90,000

I alt------------------------------------------------1,482,000

Direkte omkostninger ved salg

Køb af madvarer - skønsmæssigt 33 % af omsætning--------- 489,060

Køb af drikkevarer - skønsmæssigt 25 % af omsætning------- 9,120

I alt--------------------------------------------------------------- 498,180

 

Dækningsbidrag (Omsætning – Direkte omkostninger)-------- 983,820

_________________________________________________________________________

Faste omkostninger

Løn til 2,5 personer, inkl. sociale bidrag, feriepenge m.v.-----------500,000

Husleje -----------------------------------------------------------------130,000

El, varme, vand, forbrugsafgifter, telefon, Coda m.v.----------------30,000

Revisor, administration m.v.-------------------------------------------20,000

Levnedsmiddelkontrol, affaldsafgifter m.v.---------------------------4,000

Renter af opstartslån/kassekredit-------------------------------------13,500

Forsikringer--------------------------------------------------------------22,000

I alt ---------------------------------------------------------------------719,500

Overskud til indehaver  -----------------------------------------------265.430

(Dækningsbidrag – Faste omkostninger)

 ___________________________________________________________________________

Spørgsmål:

1) Er det realisitsk at sælge 230 enheder om dagen ? (der går 4-6000 mennesker igennem ankomsthallen dagligt)

2) Har jeg overset nogen udgifter og er der nogen steder jeg kan spare ??

3) Hvor meget skal mit opstartslån være på ?? (skal nok bruge om 75,000-150.000 til istandsættelse og køb af udstyr)

4) Er marketing relevant når jeg ligger i en ankomsthal ?

5) Kender i til en god leverandør med frisk salat, kød osv? (til rimelige priser)

6) Er en revisor nødvendigt, eller kan jeg gøre det selv ?

7) Den største udgift er ansatte, hvad er det mindste jeg kan betale i løn om året ?

Jeg sætter stor pris på ALT feedback, negativt, positivt, priser, hvad i syntes om ideen, jeres egen erfaring, osv...

Jeg er helt grøn til opstart af en virksomhed, så alle råd er meget velkommen!

MVH Patrick M.R

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Patrick

Umiddelbart har du begået det klassiske fej, du glemme momsens betydning. Dit  dækningbidrag er ikke kr. 983820, men kr. 787056.

For det andet har du foretaget en beregning om det personale du vil ansætte er i stand til at håndtere 230 enheder pr. dag.

For det tredje sætter jeg spørgsmålstegn ved din omkostning til istandsættelse og udstyr.

På baggrund heraf er det meget usikkert om der bliver noget overskud til indehaver.

Mvh.

Bertil V. Thomsen

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Patrick,

Det lyder som et spændende koncept

Bertil har nogle gode pointer. Din fortjeneste er under pres med det budget, som du har angivet her. Yderligere er det tvivlsomt, om du kan få 2½ personer all inclusive for 500 t.kr.

Ud over dette bør du overveje, om det er realistisk at drive en restaurant uden madspild - med mindre du selvfølgelig har medregnet dette i dækningsgraden.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)