Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsgiver tilbageholder en del af løn uden information

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. May 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har lige et spørgsmål ang. at en arbejdsgiver tilbageholder en del af løn uden aftale.

Jeg har en kammerat, hvor arbejdsgiveren ved en fejl i foråret 2014 kommer til at udbetale huslejen på 25.000 DKK til hans konto. Han er typen der ikke har styr på økonomien og bare bruger pengene med det samme indtil kortet er spærret. Han har derfor brugt de 25.000 DKK et halvt år efter at hans arbejdsgiver opdager at pengene var overført til ham ved en fejl. Da de finder ud af det kontakter de hans bank, som informere arbejdsgiveren om at der ikke stod nogle penge på den konto (må de overhovedet det?). Der bliver ikke gjort yderligere da pengene er brugt og de ikke kan få dem tilbage. Han har ikke fuld tid ved arbejdsgiveren, så han har kun et par tusind til sig selv om måneden.

I dag får han så udbetalt sin månedsløn. Arbejdsgiveren har tilbageholdt 5.000 DKK uden varsel og påstår nu at de 25.000 DKK var et løn forskud (halvandet år efter!) hvilket resultere i at han ikke har nogle penge for at leve denne måned og hans budgetkonto er gået i minus. Hvad skal han gøre? Hvordan står han?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Din kammerat er jo vel vidende at han har fået nogle penge ind på kontoen som ikke tilhøre ham -  så hvordan kan det komme bag på ham af chefen tilbageholder hans løn?    Om det ret faktisk er lovligt at tilbageholde lønnen tvivler jeg på.  prøv evt at spørg den gratis retshjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

han kan jo tale med sin fagforening først og fremmest hvis han har en sådan. Man kan sige, at hvis hans løn er meget stor, så han ikke burde ha opdaget, at der var kommet 25.000 for meget ind efter skat - så har han en fornuftig sag. Hvis hans løn er sådan, at han med helt almindelig omhu ville ha set han var 25.000 kr rigere, så skulle han ha gjort opmærksom på det omg. At han er et rodehoved er ikke som sådan en undskyldning, hvis det for alm- mennesker ville ha været klart, at der var kommet 25.000 kr uberettiget ind på hans konto - og som du beskriver det, hvor 5000 i afdrag betyder han kun har få tusinde tilbage nu, så virker det til, at de 25.000 var til at få øje på i den grad, da han ved fejl fik dem.

Jeg ville tro arbejdsgiver for medhold, hvis det burde ha været oplagt nok, og så er afdrag med 5.000 kr per måned vel rimeligt med mindre manden så slet intet får - Har han ikke fagforening, så er der retshjælpen, men jeg synes han virker ret skyldig selv - og tror retshjælpen vil komme frem til samme - dog nok med tilføjelsen, at arbejdsgiveren byrde ha inddraget lønmodtageren inden tilbageholdelsen

Han kan vel også tale med arbejdsgiveren om en anden tilbagebetaling eller en helt tredie ordning (ex de slår halv skade) hvis beløbet ikke burde ha været oplagt for ham

Til syvende og sidst skal han jo nok helst finde ordningen med arbejdsgiveren og ikke ødelægge det forhold.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om lønforskud så skulle arbejdsgiveren have indberettet beløbet i 2014 til SKAT. Ligesom der skulle have været indeholdt et tilsvarende beløb i skat. Det kan blive dyrt at kalde lønforskud.

Det ændrer ikke ved at der skyldes 25000 til arbejdsgiveren og at der har været rigelig tid til at indgå en afdragsordning. Vejen frem må være dialog.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)