Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uber Taxi

Side 5 ud af 16 (155 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

SolidH2O:
En stor fejl fra SKAT og Anne. Anne er allerede nu ved at dømme UBER uden retslig præcedens, hvilket virker meget amatøragtigt.

Det er et noget harsk ordvalg om et område du åbenbart ikke selv er helt skarp i. Det kan da ikke på nogen måde være amatøragtigt, men helt almindelig praksis. SKAT dømmer ikke, de administrerer lovgivningen som de tolker den i de situationer hvor Domstolene ikke har fastlagt hvordan fortolkningen skal være.

Har domstolene ikke taget stilling til hvorvidt UBER er at betragte som taxakørsel er SKAT forpligtet til at tage stilling og evt. indkræve de skatter de er sat i verden til at administrere. Det er helt efter bogen.

Er UBER ikke enig i SKATs fortolkning af lovgivningen, er de velkommen til at gå til Domstolene. Igen helt efter bogen og helt i tråd med den måde 3-delingen af magten fungerer på i Danmark.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SolidH2O:

Hvis det ikke er samkørsel så er det Taxa og så skal Uber-bilerne have samme beskatningsmuligheder som Taxa-bilerne, ellers er det noget galt med lovgivningen og udviser en monopoliseret tilgang til persontransport.

Om der er noget galt med lovgivningen vil jeg ikke blande mig i, jeg forholder mig udelukkende til gældende lovgivning.

 

Der er 2 aspekter i dit synspunkt, en ting er registreringsafgiften, et andet er indkomstbeskatning.

Registreringsafgiften; hvis en person skal købe en bil uden afgift (lov om registreringsafgift § 2) så kræver det en tilladelse jr. lov om taxikørsel. Så det vil kræve en lovændring! Om det er en monopoliseret tilgang? det kan godt være, men ikke desto mindre er det på nuværende tidspunkt gældende lovgivning.

Indkomstbeskatning; Det lyder ikke til vi er uenige, samkørsel = ingen skat af indkomst, taxa/erhvervsmæssig befordring = skat af fortjeneste

SolidH2O:

Jesper_nl:

Så har du ikke forstået skatterettens sammenhæng. Om EU af konkurrencehensyn beslutter det ene eller andet, er mere eller mindre irrelevant i forhold til om der kommer skat på indtægten eller ej.

Jo det tror jeg nu nok jeg har.

Hvis EU beslutter at UBER ikke er et transportselskab så kan Danmark ikke bare sige at det er det. Hvis de nu alligevel vælger at gå imod EU's dom, så står Danmark stadig med dillemaet omkring skattefordel for Taxa og afgiftsfritagelsen.

Så igen... SKAT er ikke lovgivende myndighed, men skal udføre lovgivningen indenfor gældende retspraksis. Og pt. findes UBER ikke i retspraksis, hvilket igen er derfor at EU er på sagen.

Du har fuldstændig ret, Skat er ikke en lovgivende myndighed! Men gældende såvel lovgivning samt retspraksis i Danmark er at erhvervsmæssig befordring/taxakørsel er skattepligtigt. 

Hvad EU beslutter ændrer ikke umiddelbart på dette, EU har ikke umiddelbar beslutningskompetence til at ændre i den danske skattelovgivning. Der vil derimod en skulle ske en lovændring i Danmark, hvis skattepligten af erhvervsmæssig befordring/taxakørsel skulle ændres.

Du skriver der ikke er skattemæssig retspraksis omkring Uber, og isoleret set i forhold til Uber så har du ret. Men der er masser af retspraksis omkring erhvervsmæssig virksomhed, herunder erhvervsmæssig befordring/taxakørsel, og den retspraksis vil selvfølgelig indgå når skat specifikt skal forholde sig til Uber. Og hvis nogen mener Skat's tolkning er forkert, så har man jo i Danmark den mulighed at gå en tur gennem retssystemet. Men det tager EU-domstolen ikke stilling til, de tager udelukkende stilling til det konkurrencemæssige perspektiv, hvilken er dansk skatteret uvedkommen.

 

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SolidH2O:

Jack:

Det kan da umuligt være en god forretning at være uber chaufør samenlignet med taxa, hvis du kikker på mit regnestykke, og hvis uber chauføren også skal betale skat taber han stadig udgiften til brænstof og udgiften til bilen, og vi kan jo ikke lige frem påstå det er godt betalt at være taxa chaufør i forvejen

Jeg må da lige indskyde at hvis Uber skal have samme fordele som taxaerne så skal Uber-bilerne have fjernet registreringsafgiften og alle udgifter forbundet med drift; brændstof, dækslid osv. skal være fradragsberettiget.

Så nu spørger jeg dig Jack :), mener du stadig at Uber er underbetalt?

Du svare faktisk selv på dit spørgsmål :-) 

Som du selv skriver skal en uber chaufør selv betale brænstof, bil og afgifter for kun at få det samme eller måske mindre end en som arbejder som almindelig taxa chaufør 

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra skovlunde
Tilmeldt 21. Jun 15
Indlæg ialt: 72
Fra  småting.dk Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

har hørt fra folk der kør uber taxi at de ikke betaler skat, og kun 20 % går til uber, og diesel er jo billigt i forevejen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

sizzo:

har hørt fra folk der kør uber taxi at de ikke betaler skat

Det betyder jo ikke at man ikke skal!

 

Det er den enkelte borgers pligt at selvangive sin indkomst, og vælger man at undlade så kommen der jo muligvis en regning på et senere tidspunkt. Lige nu er risikoen måske ikke så stor, men hvis man forestiller sig at skattekontrolloven ændres så Uber skal indberette indkomsten eller skat på anden hvis får adgang til data, så kan der jo komme en restskat inkl. tillæg og måske bøder.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sizzo:

har hørt fra folk der kør uber taxi at de ikke betaler skat, og kun 20 % går til uber, og diesel er jo billigt i forevejen.

så husker du forhåbetligt også ikke at benytte sygehuse, undervisningstilbud og andet skattefinansieret, som du ikke bidrager til? Det er som at forcere et hegn til en koncert, uden at have betalt entre, man er en nasserøv. Vil du have del i samfundets goder, betaler du ganske enkelt også til det.

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Fra  SukkerBien.dk Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kører Uber og kan kun anbefale det!

Jeg bruger det ikke som et job, da jeg går i skole. Jeg bruger det blot til at supplere min SU når der er brug for det. 

Jeg har dog hørt om flere der nærmest kører fuldtid og tjener lige så meget som en taxichauffør. 

Det er dog i weekenderne at der er absolut mest at lave. Den lørdag snevejret ramte, tjente min ven 4000kr på en aften.

Man kan trække 3,70 kr fra i skat pr km man kører da man bruger sin egen private bil, så man får stadig en meget god løn ud af det. 

Det der gør at jeg kører uber fremfor taxi er at man som uber chauffør ikke arbejder for nogen. Man bestemmer helt selv hvor ofte og hvornår man vil gå online på appen, og det skal ikke planlægges i forvejen. Jeg tænder tit appen på vej hjem fra skole, og får en tur eller to på vejen hjem. 

Kan kun anbefale at prøve det, både som passager men også som chauffør.

Eneste krav der er til dig hvis du ønsker at blive chauffør er en bil der ikke er ældre end årgang 2005, den skal have 4 døre og så skal du have ren straffeattest.

Du kan tilmelde dig som cheuffør på nedenstående link, der er ingen jobsamtaler, du bliver blot kaldt til et møde hvor de viser dig hvordan du bruger appen :)

https://get.uber.com/cl/chauffor/?invite_code=dx5zd&lang=da

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Sami Majdoub:
Man kan trække 3,70 kr fra i skat pr km man kører da man bruger sin egen private bil, så man får stadig en meget god løn ud af det
som så er efter man har opgivet lønnen til skat - med andre ord - det lyder jo så for mig som i orden - bare der betales skat af indtægten og fradrag af 3,7 for 2015 per km

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Masser af erfaringerner her http://www.taxidanmark.com/


Overlever Uber i Danmark efter hvad som kommer frem i 21-Søndag iaften kan intet stoppe dem ;-)

citat.

UBER UNDERCOVER

Når man hører navnet Torben Holm-Hansen siger det næppe ret mange særligt meget. Men Torben er bestyrelsesmedlem i TiD og valgte for ca et halv...t år siden at gå undercover som muldvarp hos Uber. Han har med utrættelig energi lækket et hav af interne oplysninger fra Uber. Med knaphulskamera har han optaget timevis fra hvervemøder i Uber, materiale der vil blive brugt som bevismateriale mod uber i byretten.
Vi valgte sammen med 3F at købe en bil der blev udstyret med flere kameraer og anvendte den til illegal taxikørsel i uber-regi. Vi snød lidt for at tjekke ubers kontrol og tilmeldte med held en helt anden bil uden at de nogensinde opdagede det. Vi anvendte denne til at dokumentere hvad vi naturligvis godt vidste i forvejen, at Uber - udover at være teknologivirksomhed - tillige driver taxabestillingscentral i stor stil.

Vi har i hele forløbet været i tæt samarbejde med såvel efterforskningsenheden ved Københavns politi samt Taxinævnet og kan nu som resultat af dette arbejde, løfte bevisbyrden der vil kunne dømme uber.
Hertil kommer naturligvis de mere end 500 observationer af pirattaxier tilknyttet taxitjenesten Uber som TiD/Uber Fakta har indsamlet.

Alt dette materiale inklusiv den af uber udleverede I-phone er nu i politiets varetægt. Mobilen er at betragte som beslaglagt bevismateriale.

Læs meget mere om dette i TaxiDanmarks specialartikel om TiD/3F's arbejde bag kulisserne hos piraterne, eller se mere i DR i aften i 21-Søndag, der ligeledes løbende har fulgt med på sidelinjen og hele tiden har været holdt orienteret om Torbens arbejde

http://www.taxidanmark.com/

UBER undercover

 

I 14 dage har CF (chaufførernes Fagforening 3F) og TID (Taxiførere

i Danmark) haft

en muldvarp placeret hos Uber for at få skaffet

den nødvendige dokumentation

for at Uber ikke

udfører samkørsel via en App, men derimod ren taxikørsel.

Og resultatet må siges at være en succes. 

http://www.taxidanmark.com/

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser ud til Uber er færdig i Danmark..

http://ekstrabladet.dk/112/tre-uber-chauffoerer-sigtet-for-ulovlig-taxakoersel/5861022


Tre Uber-chauffører sigtet for ulovlig taxakørsel

Københavns Politi har indledt de tre første sager mod personer, der transporterer andre via mobilappen Uber.

Der findes i omegnen af 1000 Uber-chauffører i København, og de risikerer en bøde på 5000 kroner, ligesom de kan få klippet nummerpladerne, hvis de fortsætter.

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Side 5 ud af 16 (155 indlæg)