Det er et noget harsk ordvalg om et område du åbenbart ikke selv er helt skarp i. Det kan da ikke på nogen måde være amatøragtigt, men helt almindelig praksis. SKAT dømmer ikke, de administrerer lovgivningen som de tolker den i de situationer hvor Domstolene ikke har fastlagt hvordan fortolkningen skal være. Har domstolene ikke taget stilling til hvorvidt UBER er at betragte som taxakørsel er SKAT forpligtet til at tage stilling og evt. indkræve de skatter de er sat i verden til at administrere. Det er helt efter bogen. Er UBER ikke enig i SKATs fortolkning af lovgivningen, er de velkommen til at gå til Domstolene. Igen helt efter bogen og helt i tråd med den måde 3-delingen af magten fungerer på i Danmark. |
SolidH2O:Hvis det ikke er samkørsel så er det Taxa og så skal Uber-bilerne have samme beskatningsmuligheder som Taxa-bilerne, ellers er det noget galt med lovgivningen og udviser en monopoliseret tilgang til persontransport.
Om der er noget galt med lovgivningen vil jeg ikke blande mig i, jeg forholder mig udelukkende til gældende lovgivning.
Der er 2 aspekter i dit synspunkt, en ting er registreringsafgiften, et andet er indkomstbeskatning.
Registreringsafgiften; hvis en person skal købe en bil uden afgift (lov om registreringsafgift § 2) så kræver det en tilladelse jr. lov om taxikørsel. Så det vil kræve en lovændring! Om det er en monopoliseret tilgang? det kan godt være, men ikke desto mindre er det på nuværende tidspunkt gældende lovgivning.
Indkomstbeskatning; Det lyder ikke til vi er uenige, samkørsel = ingen skat af indkomst, taxa/erhvervsmæssig befordring = skat af fortjeneste
SolidH2O:Jesper_nl:Så har du ikke forstået skatterettens sammenhæng. Om EU af konkurrencehensyn beslutter det ene eller andet, er mere eller mindre irrelevant i forhold til om der kommer skat på indtægten eller ej.
Jo det tror jeg nu nok jeg har.
Hvis EU beslutter at UBER ikke er et transportselskab så kan Danmark ikke bare sige at det er det. Hvis de nu alligevel vælger at gå imod EU's dom, så står Danmark stadig med dillemaet omkring skattefordel for Taxa og afgiftsfritagelsen.
Så igen... SKAT er ikke lovgivende myndighed, men skal udføre lovgivningen indenfor gældende retspraksis. Og pt. findes UBER ikke i retspraksis, hvilket igen er derfor at EU er på sagen.
Du har fuldstændig ret, Skat er ikke en lovgivende myndighed! Men gældende såvel lovgivning samt retspraksis i Danmark er at erhvervsmæssig befordring/taxakørsel er skattepligtigt.
Hvad EU beslutter ændrer ikke umiddelbart på dette, EU har ikke umiddelbar beslutningskompetence til at ændre i den danske skattelovgivning. Der vil derimod en skulle ske en lovændring i Danmark, hvis skattepligten af erhvervsmæssig befordring/taxakørsel skulle ændres.
Du skriver der ikke er skattemæssig retspraksis omkring Uber, og isoleret set i forhold til Uber så har du ret. Men der er masser af retspraksis omkring erhvervsmæssig virksomhed, herunder erhvervsmæssig befordring/taxakørsel, og den retspraksis vil selvfølgelig indgå når skat specifikt skal forholde sig til Uber. Og hvis nogen mener Skat's tolkning er forkert, så har man jo i Danmark den mulighed at gå en tur gennem retssystemet. Men det tager EU-domstolen ikke stilling til, de tager udelukkende stilling til det konkurrencemæssige perspektiv, hvilken er dansk skatteret uvedkommen.