Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Klatlån til IVS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fornylig læst IVS bogen, og har på den baggrund besluttet at starte et IVS -hvis ellers min bank eller en bank vil give mig en erhvervskonto...

men til sagen: 

man kan jo låne til sit firma og det betyder at man ikke behøver at smide f.eks. 10.000 kr. ind på EN gang - det som jeg så ikke ved er, om 

det er OK for skat osv. at man gør det flere gange - om nødvendigt(det er pt rent hypotetisk)  altså at jeg udlåner penge til mit IVS jævnligt, om nødvendigt. 

Vil der blive set skævt til dette? 

Tilmeldt 8. Feb 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens låne penge ud til dit selskab. Det an være en glimrende måde at finansiere opstarten på hvis ikke du på forhånd har et kendt/estimeret kapitalbehov.

Der er ingen der vil se skævt til denne model, men du belaster naturligvis dit regnskab med låneomkostningerne. Tredjemand kan dog ikke se hvem selskabet skylder penge.

Du skal dog være opmærksom på, at du i princippet skal fastsætte en markedsrente på lån mellem dig selv og selskabet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må du godt. Du skal lave et lille officielt lånebrev - f.eks bare skrive f.eks. Anfordringslån kortfristetlån fra xx til yy - Lånet forrentes til markedsrente (? ofte 4-12%) og du kan så ændre beløbet efter hånden som du ændrer lånebeløbet. Renten skal selskabet så betale til dig- kunne være hvert år 31/12 - og du skal opgive den som renteindtægt til skat og selskabet har så fradrag for omkostningen

Så længe du rent faktisk aftaler markedsrente og tager den rent praktisk også - så er det fuld ud lovligt. Det er ikke lovligt den modsatte vej, at DU låner af selskabet, men DU må låne TIL selskabet som du vil.

Det som dog skal med, er at hvis du nu stifter for 1 krone - og så låner selskabet 10.000 kr - som du så bruger på udgifter - visitkort, hjemmeside, lovpligtig arbejdsskadeforsikring alene nok ca 1800 kr osv - så står du med 1 kr i kapital OG en gæld på 10.000 kr - hvorved din anpartskapital er negativ med 9.999 kr og du skal så afholde generalforsamling hvis ikke den er oppe på mindst 50 øre inden for 6 mdr (halv kapital som minimum) og det ser måske ikke så smukt ud med en klart negativ kapital i regnskabet heller.

Personligt synes jeg, at stifte for 1 kr sender et fjumset signal, da alle ved, at der er en del omkostninger i starten, så jeg anbefaler altid at stifte for en del mere - vel 5-10.000 kr som fornuftigt. Det er jo en investering i "aktier/anparter" i en selv og forhåbentlig vokser værdien og man kan få den mange gange igen, ganske som at købe aktier i andre - nu bare i en selv, og der er 1 kr ikke signalmæssigt smukt synes jeg, hvilet også fremgår af min bog om IVS 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)