Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback ønskes: Forretningsplan for tømrervirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra På landet
Tilmeldt 20. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle. Første Amino indlæg for mig, forhåbentlig ikke det sidste Smile

Jeg har en plan om at starte selvstændig tømrer/snedker virksomhed om et års tid, jeg går op i detaljerne så derfor kan jeg ikke lade være med at forberede mig bedst muligt. Jeg har lavet en mindre forretningsplan, og en ide om investeringer, samt årlige faste udgifter som jeg meget gerne vil have noget feedback på!

Min baggrund er udlært tømrer med ca. 2 år som svend, dernæst uddannet bygningskonstruktør, ca. 4 års erfaring som kalkulatør/beregner og byggeleder.

Forretningsplan

Der tilbydes følgende:

- Generelt tømrerarbejde udføres.

- Tegning af tilbygninger, parcelhuse og lignenede samt hjælp til udfyldning af byggeansøgning.

- Energi rapport til kommunen ved nyt hus.

- Beregner service til andre tømrervirksomheder - Kalkulation af opgaver (jeg vil alligevel ikke blive deres konkurrent, da jeg er et 1 mands firma og ikke i stand til at tage de helt store opgaver ind - Til gengæld kunne det give nogle relationer, som måske kunne smide noget arbejde af sig i form af udlejning af egen arbejdskraft)

- Udlejning af arbejdskraft til firmaer som har brug for en midlertidig hjælpende hånd. Der forhandles en fast timeløn, og jeg står selv for bil og værktøj.

- Diverse møbler i hårdt træ. (jeg har en lille passion i at lave skræddersyede borde og lign. møbler i egetømmer eller andre træsorter)

Forventede investeringer ved opstart.

Bil 50.000

Værktøj 15.000

Hjemmeside 500

Tøj + logo mm 2.000

Telefon 2.000

I alt 69.500

Forventede årlige afdrag.

Årlige afdrag.

Forsikring 15.000

Hjemmeside 500

Tøj + sko 2.000

Værktøj 8.000

Lån 40.000

Diesel 20.000

Bil  10.000

Programmer 10.000

Løn 300.000 (med 25.000 kr./måned) + sociale udgifter sat til 45% 135.000

 

I alt 530.500 / 250 årlige arbejdsdage = 2.122 kr. Pr. dag.

2.122 kr. / 7,4 timer = 286,7 kr/t

Det giver mig en udgift på 286,7 kr./t. ved 7,4 timer pr. dag fordelt ud på 250 arbejdsdage p ået år.

Hvis jeg sætter en timeløn på, lad os sige, 325 kr. + moms. -287 kr = 38 kr. Fortjeneste pr. time.

Så må det forventelige overskud ligge på: 1850 timer (et års arbejde) * 38 kr = 70.300 kr.   Selvfølgelig forudsat at man har arbejde nok inde til alle dage.

Er det skudt helt forbi eller hvad siger i? Håber på et par gode svar.

Sidste spørgsmål: Skal jeg oprette et holding selskab samtidig? Hvad er fordele / ulemper ved dette?

Venligst Hr Winkel.

Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Personligt ville jeg nok starte fra den anden ende.

Jeg tror, at det er optimistisk, som nystartet, at budgettere med 7,4 times fakturerbar arbejde hver dag. Jeg synes hellere, at du skal starte med at lave et realistisk estimat over, hvor mange timer du kan fakturere om dagen/ugen.

Herefter kan du se, hvad resultatet giver.

Jeg tror umiddelbart, at du har alle de rigtige omkostninger med, men det kunne være godt, hvis du også medregner en "diverse" i din budgettering. Der kommer altid forskellige omkostninger, som man ikke har forudset.

Fra På landet
Tilmeldt 20. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan der være noget om. Jeg har opstillet et regneark og sat forventede fakturerbare timer ned til 20 timer om ugen, og justeret timelønnen op til 350. så ser det således ud. 

Det giver nok et mere realistisk billede af hvor meget der skal til. For hvis jeg ændrer timerne længere ned, så går slut resultatet hurtigt i minus, det skulle jo nødig ske :)

Beklager hvis det er for forvirrende at se på, det er ikke sådan lige at smide et excel ark ind.

Er der ingen andre som har lidt guldkorn de kan smide af sig??

Minimums resultat
Start investeringer
Bil 50.000
Værktøj 15.000
Hjemmeside 500
Tøj + logo 2.000
Telefon 2.000
Uforudset 10.000
I alt 79.500
Årlige afdrag
Forsikring 15.000
Hjemmeside 500
Tøj + sko 2.000
Værktøj 8.000
Lån 40.000
Diesel 20.000
Programmer 10.000
Bil 10.000
Uforudset 5.000
I alt 110.500
Forventede fakturerbare timer sat til 20 timer i gennemsnit pr. uge første år
Timeløn 350
Timer pr dag 4 x
1.400 x 250 dage 350.000
løn trukket ud 22.000 x 12 i måneden =  264.000
Overskud på løn i alt 86.000
Materialer vurderet til 500.000 kr. I indkøb
15% materiale avance i gennemsnit 
Overskud på mater. i alt 75.000
Årligt vurderet overskud materialer og løn i alt 161.000
Årlige vurderede afdrag i alt 110.500
Årligt vurderet resultat i alt 50.500
Tilmeldt 31. Aug 15
Indlæg ialt: 92
Fra  Firma firma Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det ville da være irriterende hvis resultatet var negativt - men det er selvfølgelig en risiko, som du skal have med i dine overvejelser.

Nu kender jeg af gode grunde ikke din privatøkonomi, men der kan også være en anden god øvelse, som du kan gøre dig: 

Lad os antage, at din omsætning halveres, og dine omkostninger stiger(eksempelvis med 10%, 20% eller 50%).
Hvor lang tid ville du kunne have forretningen kørende før du ville "gå på røven"? (ikke et svar du behøver at skrive her)

Efter min mening er det vigtigt at gøre sig overvejelsen om, hvor lang tid foretningen kan køre med underskud, da det i de fleste brancher tager en vis tid at opbygge et kundegrundlag. Hvorvidt det tager en måned, et år eller 3 år er selvfølgelig meget individuelt.   

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)