Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb fra private med henblik på salg fra webshop

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 13. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har brug for lidt kyndig hjælp/vejledning.

Vi er i gang med at lave en webshop, hvor en stor del af vores samarbejdspartnere er designere/hobby håndværkere, som i mange tilfælde i dag, ikke er registrerede som virksomheder, men sælger blot som private.

Vi køber varerne til lager og sælger dem derefter til vores kunder. De fleste produkter vi køber er helt eller delvist lavet af genbrugsmaterialer/recycled, dog er enkelte produkter også produceret som helt nye varer.

Hvordan skal vi forholde os til moms og er samme regler gældende ved import fra andre europæiske lande?

Håber i kan hjælpe, da det for mig virker noget indviklet.

På forhånd tak

Henrik

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Jensen:

Vi er i gang med at lave en webshop, hvor en stor del af vores samarbejdspartnere er designere/hobby håndværkere, som i mange tilfælde i dag, ikke er registrerede som virksomheder, men sælger blot som private.

Vi køber varerne til lager og sælger dem derefter til vores kunder. De fleste produkter vi køber er helt eller delvist lavet af genbrugsmaterialer/recycled, dog er enkelte produkter også produceret som helt nye varer.

Hej Henrik,

 

Der er umiddelbart flere problemstillinger i din situation. Først og fremmest så er grundreglen, at når du køber fra en privatperson (som ikke er momsregistret) så er der ingen fradrag for købsmoms, det kræver at du får en faktura inkl. moms.

På trods af du ikke har ret til fradrag skal du stadig lægge salgsmoms på dine salg, uanset om du sælger til private eller erhvervsdrivende. (Jeg tager ikke højde for registreringsgrænsen på 50.000 kr. for hvornår du har pligt til at lade dig momsregistrere, blot hvad udgangspunktet er)

 

Dernæst er en brugtmoms-ordning, hvor du alligevel indirekte kan få fradrag for indkøb fra private. Det kræver dog at der enten er tale om "brugte genstande" (det formoder jeg ikke der er tale om) eller at det du sælger er "kunstgenstande"

Nu kender jeg ikke dine produkter, så vil foreslå du tager et kig på skat's juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2049362&chk=211047 som beskriver kriterierne for kunstgenstande, måske er dine produkter omfattet? Det er i hvert fald værd at undersøge?

Henrik Jensen:

Hvordan skal vi forholde os til moms og er samme regler gældende ved import fra andre europæiske lande?

Når du køber fra en privatperson (som ikke er momsregistret), så er det ligegyldigt om denne privatperson er bosat i et hvilket som helst EU-land, reglerne er identiske. Du kan som udgangspunkt ikke få fradrag for købsmoms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Dernæst er en brugtmoms-ordning, hvor du alligevel indirekte kan få fradrag for indkøb fra private. Det kræver dog at der enten er tale om "brugte genstande" (det formoder jeg ikke der er tale om) eller at det du sælger er "kunstgenstande"

Jeg synes det er lidt uklart for mig - Brugtmoms har ikke krav om, at varen rent faktisk skal være BRUGT. Det har Whiskey bl.a. tidligere lært mig med henvisninger.

Varen skal blot ikke tidligere ha været handlet med moms - Hjemmefremstillede varer - vil kunne indgå og jeg ville MÅSKE nok læse det trådstarter vil købe her, som rent hjemmeproduceret der aldrig tidligere har været handlet med moms i sin form. (og ja måske kunstdelen af brugtmoms er relevant)

http://anettesand.dk/tag/brugtmoms/  taler også om det på let forståelig facon. Det er IKKE krav, at varen tidligere har været brugt, blot at den ikke tidligere har været handlet MED moms, så jeg mener alle de varer trådstarter vil købe, fra folk der laver håndværk selv, de kan indgå under brugtmomsordningen - uanset de er nye - for det har aldrig været handlede før, momsmæssigt - se evt for trådstarter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html hvor jeg mener jeg korrekt forklarer om "nye" varer også

Her også skats definition https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/ntse;jsessionid=6QXmVv0B52JhhLJ4pJDYTKhLMzWZsQ12d3SHvXJBdpl8sF1JJvvc!713214991?_nfpb=true&_pageLabel=erhverv_vejledning_side&parentOid=12225&parentVersionOid=12225&versionId=12244&childOid=12244&_nfls=false 

Definitionen af, hvad der er brugte varer efter brugtmomsordningen er ikke helt sammenfaldende med, hvad der i daglig tale omtales som brugte varer.

Efter ordningen er brugte varer mest et udtryk for varer, der er købt af en af de personer/virksomheder, der er nævnt i afsnittet "Hvem skal De købe varen af?", og som kan komme ind under ordningen.

Det har derfor ikke betydning, om varen er "brugt". Levende dyr kan også være "brugte". Det samme kan en vare, som aldrig har været brugt.

Endvidere er det et krav, at den købte vare kan genanvendes i den foreliggende stand eller efter reparation. For at varen kan komme ind under ordningen, skal den bevare sin identitet ved salget. Hvis varen tilføres en ny funktion, dvs. bliver en anden vare, er den ikke længere "brugt". F.eks. kan biler, der indkøbes til ophugning eller skrot, ikke komme ind under ordningen. Det samme gælder returglas, der smeltes om.

Hvis Whisky er med på tråden, kunne det være godt at få lidt mere kød fra ham - Hvad tror du om disse ting lavet af genbrugsvarer - er de som sådan ikke tidligere handlede uden moms, og kan indgå, uden nødvendigvis at høre under kunst?

og tillæg til Jesper og Whisky: Vi hjemmestrikkede Islandske sweaters, hvor køber jo har betalt moms af garnet - kunne købes fra momsregistreret fra privat hjemmestrikke, ud fra det er en ikke tidligere handlet vare (sweatersen) - med brugtmoms?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg synes det er lidt uklart for mig - Brugtmoms har ikke krav om, at varen rent faktisk skal være BRUGT. Det har Whiskey bl.a. tidligere lært mig med henvisninger.

Varen skal blot ikke tidligere ha været handlet med moms - Hjemmefremstillede varer - vil kunne indgå og jeg ville MÅSKE nok læse det trådstarter vil købe her, som rent hjemmeproduceret der aldrig tidligere har været handlet med moms i sin form. (og ja måske kunstdelen af brugtmoms er relevant)

Når jeg skriver brugte varer skal det forstås i momslovens forstand, så jeg er da helt enig i der findes varer der ikke er decideret brugte i fysisk forstand der stadig kan anvendes i brugtmoms-ordningen.

 

Men som det også står i alle de vejledninger du henviser til, så må en vare ikke ændre sin identitet. Og det er her jeg tænker det giver problemer i det konkrete tilfælde, da det (efter min mening) ikke ligner de særlige tilfælde omkring dyr og vin. 

Men jeg kender heller ikke nok til den konkrete virksomhed, så måske kan de solgte varer godt omfattes af ordningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men som det også står i alle de vejledninger du henviser til, så må en vare ikke ændre sin identitet
Enig - bare vi også er enige om, at det er hos sælger den ikke må ændre identitet? eller?

Jeg mener, køber må vel godt tage nogle mælkekartoner og sætte sammen med nogle brædder og bygge en sæbekassebil (lidt i tråd med et jeg synes trådstarter køber) - som sælges privat uden moms og denne indgår så i brugtmomsordningen hos køber (helt som vindruer der omdannes til vin osv) Sælger må vel godt ha omdannet

Mit extra spørgsmål gik på, om sweaters hjemmestrikket af købt garn, kan sælges af privat uden moms og indgå i brugtmomsordningen (der var moms på garnet da det købtes)   eller om det kan være så besværligt, at det skal være egen uld der spinnes og laves til sweaters - hvor jeg er overbevist om, at den fint indgår i brugtmoms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Men som det også står i alle de vejledninger du henviser til, så må en vare ikke ændre sin identitet
 

Enig.

Hvis varen handles som en sweater skal sælger sælge den videre som en sweater. Hvis han derimod laver den om til garnnøgler har den skiftet identitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

så den privat må gerne købe garn med moms og strikke en sweater og sælge den uden moms (hos den private har den ændret indentitet og råvaren med med moms,

Når sælger så sælger den videre som den sweaters den er, så må brugtmoms bruges - fordi han købte den som sweater der ikke har været handlet før med moms - af en privat

Håber den var klar nok - og korrekt, 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Sep 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik,
Jeg hedder Ingerlil og jeg hæftede mig ved, at du skriver 'en stor del af vores samarbejdspartnere er designere/hobby håndværkere, som i mange tilfælde i dag, ikke er registrerede som virksomheder, men sælger blot som private'....
Jeg er sammen med et internationalt netværk ved at starte et projekt op med unge kunstnere/designere/hobby håndværkere, som ønsker at være iværksættere med deres idéer, men som gerne vil være del af en sammenhæng samtidig. Vi kalder projektet 'Artepreneurship Cooperative'.
Hvis du kender unge kunstnere/designere/hobby håndværkere, som gerne vil deltage i et 12-måneders projekt, der giver støtte til at komme i gang i fællesskab, så må de gerne kontakte mig og høre mere om projektet. En og tyve, femogtres fire og tres, seks og tredive.
:)
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)