Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Differentiering mellem lønarbejde, honorar og selvstændigt erhverv

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og er ved at starte mit eget op. Jeg kommer fra universitetsverdenen og starter op som konsulent indenfor designprocesser og rådgivning, hvor jeg kommer til at tilbyde projekt og organisations analyse og vejledning, samt udbydelse af undervisingsforløb for både offentlige og private virksomheder. Jeg har allerede en del opgaver under opsejling, men er lidt i tvivl om hvordan skat evt. vil definere det og hvad det i sidste ende betyder for mig. Specielt fordi man jo som enkeltmandsvirksomhed let kan havne i den diskussion om det er personen eller firmaet, der hyres.

Helt konkret har jeg nogle opgaver for en privat udbyder af undervisning, hvor jeg skal afholde nogle kurser for dem. Udgangspunktet er materiale der har udviklet, men det er mig selv, der planlægger undervisningen indenfor en hvis periode. Aftalen vil være fra gang til gang og jeg lægger selv ind i min kalender hvornår det er.

Derudover har jeg nogle opgaver for en skole, der mangler kompetencer indenfor noget undervisning først og fremmest og derfor har kontaktet mig fordi de ved at jeg kan levere det gennem mit firma med den baggrund jeg har. Derudover så vil de også gerne have noget udvikling og indspark til organisationen.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan skat vil kategorisere det og jeg kan jo se det er en gråzone, så er lidt nysgerrig efter hvad andre har af erfaringer der. Jeg har været skats lister igennem, men har lidt svært ved at gennemskue hvad og hvordan de helt konkret gør og hvilken betydning det har for mig og oprettelsen af firma, hvis det putter mig i en anden kategori end den jeg mener jeg hører i.

Ved det er et stort og komplekst spørgsmål, men håber på lidt inputs.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for link. Har været din post igennem og den har været rigtig informativ :)

Men synes stadig sondringen er uklar. Jeg er vist efterhånden helt med på at jeg nok kommer til at ligge som honorarmodtager, da jeg ikke umiddelbart kan se at jeg påtager mig en økonomisk risiko i den forstand skat bruger, så lige nu er det mere sonderingen mellem honorar og lønarbejde jeg kigger på og det er stadig ikke helt klart for mig hvordan de sondre, men det er jo nok meget kendetegnene for at det som det fremgår flere steder er en gråzone :).

Har heldigvis lagt billet ind på en samtale med skat og revisor, så håber de også kan hjælpe lidt mere.

Mvh

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget basalt er lønmodtagere ansat i et arbejdsforhold og arbejder som det. Hvad man skriver i en kontrakt er irrellevant. Honorar har meget større frihed i opgaven - mødetid og har ikke en chef som sådan men ja der er ikke en facitliste

Den der har størst risiko er den der betaler - for der kan man risikere at hænge på skatten - Modtager har klart mindre risiko hvis det er som person med CPR - eller sågar i personlig virksomhed (men VSO kunne give problem hvis det faktisk var lønmodtager) mens det at fakturere fra et selskab kan give modtager stor risiko for det som Bent Z i mit første link et stykke nede, i amino tråd forklarer som, tripple beskatning.

Han beskriver, at han ikke i selskab turde tage chancer men i så fald ville ha bindende svar fra skat. Det kræver, at man kan formulere spørgsmålet præcist, og så får man en facitliste. Fakturerer du honorar som CPR og betaleren som loven kræver indberetter til skat som bidragspligtig b indkomst, og du så betaler skatten som du skal, så sker der næppe noget som helst i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)